Steins;Gate
Skrevs 2014-07-10 19:19:00 av Joel Andersson
Steins;Gate är ett av årets bästa och mest svårrekommenderade spel.
Visuella noveller lyckas sällan fånga någon större uppmärksamhet utanför Japan. I USA har en handfull lyckats göra sig ett namn, som Zero Escape-serien, och så det nyligen översatta Steins;Gate. Jag spelade intensivt igenom det sistnämnda i juni men har i ärlighetens namn haft svårt att samla tankarna kring upplevelsen. Framför allt hur det ska presenteras på bästa sätt i en slags recension. Detta är i alla fall mitt försök.
steins-gate-flash
Utvecklarnas genombrott
Steins;Gate är en samproduktion av 5pb och Nitroplus, förmodligen okända bland de flesta här. Något ovanligt lanserades spelet exklusivt till Xbox 360 i Japan för fem år sedan för att därefter konverteras till andra format. Först i april i år lokaliserades det officiellt till väst i avseendet att all text översattes till engelska medan de japanska röstskådespelarna fick vara kvar. Ett helt rätt beslut med tanke på de enorma textmängderna.
steins-gate-pc-1334588212-007
Den dramatiska historien tar plats i nutida Akibahara, Tokyo. Räkna med att nästan hela tiden trycka förbi textrutor i Steins;Gate.
En märklig uppfinning
Jag vill först höja ett varningens finger för att Steins;Gate nästan enbart lever på sin handling och därför bör man veta så lite som möjligt och undvika spoilers.
   Handlingen tar plats i Akibahara, Tokyo, år 2010 och upplevs ur studenten Okabe Rintaros perspektiv. Tillsammans med barndomsvännen Mayuri är han på väg till ett seminarium för att avslöja en bluff-forskare som säger sig ha uppfunnit en tidsmaskin. Unga supersnillet Kurisu Makise dyker upp och försöker hejda situationen men kort därefter hittar Okabe henne mördad.
   Uppstressad över situationen skickar Okabe iväg ett sms till sin kompanjon Daru, men omedelbart blixtrar det till framför ögonen. Därefter märker han att alla människor i vanligtvis så folktäta Akibahara har försvunnit. I chocktillstånd beger han sig tillbaka till vännernas hobbylabb där ingen av de andra tycks ha alls samma minnen av den gångna dagen.
   Frågorna hopar sig när Okabe märker att hans nyss skickade sms kom fram för en vecka sedan. Hur är detta möjligt? Och ännu mer dramatiskt märker han snart att Kurisu inte alls är död.
Svagt ur många aspekter
Det är väl redan uppenbart att jag tycker Steins;Gate är ett mycket speciellt spel. Bland annat utnämnde jag det till det bästa jag spelat under första halvåret av 2014. Ändå lär svagheterna för en oinsatt vara mer tydliga än styrkorna. Även om det inte är en nackdel per definition: att ”spela” Steins;Gate är jämförbart med att läsa en väldigt lång serietidning.
   Den lilla interaktion som finns, förutom att klicka sig vidare bland textrutor, sker via Okabes mobiltelefon. Man kan välja att svara på samtal eller sms, men det är allt annat än uppenbart att detta agerande radikalt påverkar utgången av handlingen och vilket av de sex olika sluten man når. Även med vetskapen att det spelar roll är det ingen klar logik i hur man ska gå till väga för att påverka, och det är knappast någon skam att ta till guide efter ett par genomspelningar om man inte lyckas ta sig vidare till de sista kapitlen.
sg1
Några av karaktärerna är tyvärr inte lika intressanta som resterande och den lilla spelmekanik som existerar med mobiltelefonen är otydlig.
Blandat karaktärsgalleri
En mer uppenbar svaghet hittas bland delar av karaktärsgalleriet. Nästan hälften av karaktärerna är direkt störande och gör att de lugnare och mer uppsluppna stunderna i handlingen mest blir nödvändigt onda transportsträckor. Resterande karaktärer är lyckligtvis desto mer intressanta och samtliga är i alla fall mycket välskrivna, med röstskådespelare som tagit sitt uppdrag på allvar.
   En annan sak värd att nämna är att det finns några få inslag med sexuella anspelningar och så kallad fanservice. Lyckligtvis är det ganska harmlöst i en genre som annars är ökänd för barnförbjudet innehåll.
Inte för alla
Det finns ett par saker man bör ha i åtanke om man nu funderar på att ta del av Steins;Gate.
   Om man inte alls lockas av den blandning av science fiction och drama som historien erbjuder, avstå helt. Det går i princip inte att tala om någon spelmekanik i titeln och för att vara ett PC-spel är det förhållandevis dyrt.
   Tycker man handlingen verkar intressant (det går förstås att läsa lite mer om den på annat håll), men inte tror sig orka med upplägget finns en anime-version som kan vara ett alternativ. Betänk då att denna är baserad på det bästa slutet vilket kommer sabba upplevelsen som spelet kan erbjuda.
   Vill man uppleva Steins;Gate i spelform, försök absolut att undvika fler spoilers. Klara sedan åtminstone en runda helt utan guide, helst två då man förstår mer under det andra varvet och då kanske lättare inser hur man kan få ett annat slut.
steinsgate3-620x
Steins;Gate har några mycket minnesvärda och välskrivna karaktärer som driver historien framåt. Det räcker långt trots att det finns en hel del annat att gnälla på.
En av mina starkaste spelupplevelser
Att sätta ett lämpligt sifferbetyg på Steins;Gate är svårt. Svagheterna nämnda ovan går inte bortse ifrån, men samtidigt är handlingen bland det bästa jag varit med om i spelväg.
   Det var i alla fall länge sedan jag blev så här påverkad av ett spel, en bok eller en film. Med ett stort intresse för vetenskap och science fiction fastnade jag snabbt då utvecklarna verkligen har uppdaterat sig på de senaste rönen inom fysik. Jag inser nu i efterhand att de uppehåll jag gjorde i Steins;Gate egentligen aldrig blev särskilt långa då jag istället läste massor på till exempel Wikipedia. I tid mätt kan det säkert röra sig om ett par dygn i effektiv speltid tillsammans med allt funderande kring dessa saker.
   Ett annat starkt minne jag har av mina reaktioner är hur jag tvingas till pauser och samla tankarna för att inte börja storböla. Det var verkligen brutalt jobbigt vid ett par tillfällen, det närmste jag kommer att tänka på i spelväg är första säsongen av The Walking Dead och Red Dead Redemption.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
hamiltonisland

offline Mugen

Matematiker som förutom att spela spenderar fritiden på att sova, resa, spela tennis och se på fotboll. Allätare av TV- och PC-spel. Började skriva för Level 7 i mars 2007 och driver sedan augusti...
ecca3b21cb8e8c951e9b43d1249b07fe
Genre
Interaktiv serie,Sci-Fi,Visuell Novell
Utgivare
5pb, Nitroplus
Utvecklare
Jast USA
Plattform
PC
Release
31 mars
Sammanfattning
plus
  1. En av de bästa, mest djupa och oförutsägbara handlingarna i något spel
  2. Flera bra och intressanta karaktärer
  3. Kan erbjuda många speltimmar
  4. Bra röstskådespelare
minus
  1. Flera mindre bra och störande karaktärer
  2. En del trösklar, framförallt för oinvigda i genren
  3. Spelmekaniken är oklar
  4. Musiken blir upprepande
9

Slutsats

Den djupa och komplexa historien med sina intressanta karaktärer är i sig värd högsta betyg. Man måste vara medveten om att Steins;Gate i princip är en lång serietidning och den interaktion som förekommer saknar logik och gör det nästan omöjligt att nå det bästa slutet utan guide. Dessutom finns några av de typiska inslag som jag tror gör genren mer svårtillgänglig utanför Japan. I detta fall är de inte våldsamt stötande men gör i alla fall att vissa avsnitt känns som onödiga transportsträckor till de betydligt bättre. För mig var helhetsupplevelsen, som gav flera minnen för livet, så pass stark att det höga betyget ändå känns motiverat.
Hur få tag i Steins;Gate?
Fysisk utgåva kostar cirka 300 kronor inklusive frakt medan den nedladdningsbara i nuläget kostar knappt 270 kronor. Det finns att köpa hos Jbox, Jast USA och möjligen snart på Steam. Läs mer på den officiella hemsidan.
#inlineditbutton