Recension: Steamworld Dig
Skrevs 2014-03-18 08:40:00 av P-A Knutsson
Förra årets släpptes Steamworld Dig till Nintendo 3DS och PC. Nu har titeln konverterats till Sonys format. Level 7 har testat.
För 22 år sedan satt jag ofta med en Game Boy i händerna, spelandes Boulder Dash. Om man spolar tillbaka tiden tolv år var det istället Castlevania som spelades mest på min Game Boy Advance. Två vitt skilda speltyper som få har kommit på tanken att blanda. Men det är precis vad ett gäng göteborgare har gjort.
sbotflash
Neråt, neråt, uppåt!
Mänsklighetens undergång har kommit och gått. Istället är det charmiga robotar som befolkar världen – eller i alla fall den gruvfyllda stad där Steamworld Dig utspelar sig. I rollen som roboten Rusty ska spelaren gräva sig nedåt i de tvådimensionella gruvorna, i jakt på ädelstenar och sanningen om vad som hände med hans farbror Joe.
   Handlingen är så klart allt annat prioriterad. Istället är det upptäckarglädjen som sitter i förarsätet. Till en början har spelaren endast tillgång till en enkel hacka, men ju längre ner i gruvan man kommer desto fler verktyg, uppgraderingar och förmågor kan införskaffas.
   Verktygen, som borrar och dynamiter, gör grävandet enklare och fiender mer lättbesegrade, medan de nya förmågorna gör att tidigare onåbara områden kan besökas. Ungefär som i Castlevania eller Metroid, även om man sällan behöver gå tillbaka uppåt i gruvan för att hitta hemliga områden.
8_vectron
Enkelt men genomtänkt
Eftersom gruvornas uppbyggnad är slumpgenererad, och att man mestadels ska ta sig nedåt, är bandesignen inte i närheten av Konamis och Nintendos klassiska spelserier. Däremot finns ett antal mindre specialrum som ställer krav på både fingerfärdighet och hjärnceller. Här märks det att kontrollen fungerar i stort sett fläckfritt och Rustys rörelserepertoar är väl genomtänkt.
   Ute i den slumpgenererade gruvan gäller det mest att akta sig för fallande stenbumlingar, diverse fällor och mordiska odjur. Hoten är egentligen inte särskilt många och relativt lätta att undvika med huvudet på skaft. Tappar man koncentrationen krymper hälsomätaren snabbt.
Att vara feg eller dumdristig
Det största hotet är egentligen alla rikedomar; ska man fortsätta gräva nedåt och hoppas på en genväg upp till staden eller är det bättre att fega och krypa upp till ytan för att sälja de insamlade ädelstenarna? ”Bara lite längre ner” är en känsla som ständigt är närvarande, något som allt för ofta slutar i stor nervositet när man inser att lampan snart slocknar och att uppåt inte längre är ett alternativ.
   Skulle döden komma på besök förlorar man hälften av sina pengar, alla osålda ädelstenar och får börja om från toppen, men alla besökta genvägar och grävda gruvgångar är kvar. Att förlora sina hårt förvärvade pengar kan vara riktigt surt, speciellt när de sparas till någon dyr uppgradering. Det kan därför vara en bra idé att spendera pengarna när det finns något att köpa.
3_oldworld_acid_cave
Alldeles för kort eller lagom långt
Beroende på hur stark ens samlarmani är kan Steamworld Dig klaras av på mellan två till sex timmar. Personligen låg jag i den högre skalan, främst eftersom jag samlade metaller för att låsa upp samtliga uppgraderingar. Trots min förhållandevis långa speltid blev grävandet aldrig utdraget eller slentrianmässigt. Jag hade kul från början till slut och kände aldrig att det blev segt.
   Det enda jag saknar är fler bosstrider och andra inslag som utnyttjade Rustys färdigheter. Personligen håller jag tummarna för ett DLC-paket med en till gruva att dyka ner i. Det lär ni också göra efter att botten är nådd.
Vi fick en nedladdningskod av Image & Form
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

online cmd

Spelar just nu!
2a8ab74272f08e1b637e15887aa4a1d1
Genre
Pussel,Äventyr
Utgivare
Image & Form Games
Utvecklare
Image & Form Games
Plattform
Playstation 4
Release
19 mars
Sammanfattning
plus
  1. Välavvägd risk kontra belöning
  2. Beroendeframkallande
  3. Felfri kontroll
  4. Charmig grafik
  5. Cross-buy
minus
  1. Lite väl kort
  2. Outnyttjad potential
8

Slutsats

SteamWorld Dig är ett svenskutvecklat indiespel som blandar Boulder Dash och Castlevania på ett ypperligt sätt. Att gräva sig nedåt i gruvan i jakt på ädelstenar, nya förmågor och andra hemligheter blir snabbt beroendeframkallande. Det känns lite snöpligt när botten är nådd, men vägen dit underhåller stort.
9_archea_run
7_oldworld_boozer_bottle
4_vectron_laser_dodging
2_archaea_dig2
1_tumbleton
sbot200
#inlineditbutton