Recension: Yoshi's New Island
Skrevs 2014-03-13 10:32:00 av Anders Wollner
Det är snart tjugo år sedan Yoshi's Island släpptes till Super Nintendo. När nu Nintendo återvänder till serien är det som att tiden har stått stilla.
Det finns olika sätt att göra plattformsspel. När Yoshi’s Island släpptes till Super Nintendo 1995 hade det till exempel varken den precisionskrävande mekaniken från Super Mario Bros-spelen eller de höga farterna från Sonic the Hedgehog-serien. Istället var det den unika ytan som kom i första hand, tillsammans med ett fokus på att samla föremål istället för att klara utmanande plattformsnivåer.
yoshi_new_island420
Pasteller
Yoshi’s New Island är den tredje delen i serien (borträknat Nintendo 64-titeln Yoshi’s Story) och det märks att ambitionerna har varit högre än vad de var vid föregångaren till Nintendos första DS-konsol. Framför allt har man nu har lagt tid till att försöka skapa sig en egen yta, istället för att, som i Yoshi’s Island DS, bara ta den redan existerande grafiska stilen från originalet och placera tråkigt designade bakgrunder.

   Med det sagt rör det sig fortfarande om en yta som ser ut att vara målad med pastellfärger. Det är inte fullt lika inbjudande som originalet, främst på grund av att karaktärerna ser inklippta ut, men det sticker ändå ut i den mängd av plattformsspel som har släppts de senaste åren.
256111-YoshisNewIsland
Det finns fiender av större modell, som i sin tur genererar gigantiska ägg.
Skydda Mario


Originalet byggde mycket på att varje nivå kändes unik och visst försöker man göra detsamma här. Men samtidigt återanvänds lite väl mycket. Yoshi ska fortfarande samla ett visst antal röda mynt och solrosor samtidigt som hen skyddar baby-Mario från fiender. Dessa kan i vanlig ordning besegras antingen genom att man slänger ägg på dem eller utför ett vältajmat hopp på huvudet.

   Om Yoshi skadas svävar baby-Mario iväg i en bubbla och ger ifrån sig ett hjärtskärande skrik. Att Nintendo inte har förändrat detta inslag är en sak, det känns forfarande unikt nog i grunden. Tyvärr är bandesignen inte tillräckligt spännande för att det ska fungera fullt ut ytterligare en gång.
nat-games-Yoshis-New-Island-Screenshot
Precis som i tidigare delar ligger mycket fokus på att samla föremål.
Mycket känns igen
Banorna är inte direkt dåliga men de känns igen lite väl mycket från originalet.

 Bristen på nytänk blir särskilt problematiskt i kombination med att utmaningen inte är särskilt hög. Spelet ställer aldrig några krav på skicklighet och Yoshi vadar dessutom i extraliv om man vid tillfälle skulle misslyckas. Lätta plattformsspel måste kunna erbjuda fler aha-upplevelser än så här för att inte bli långtråkiga.

   Nu ligger som sagt fokus på att samla föremål snarare än att klara av kluriga passager, men då är vi tillbaka i problematiken att det mesta som erbjuds är återanvänt.

   Inte ens bossarna, som var en av höjdpunkterna i originalet, lyckas röra om i grytan. Det finns ett fåtal briljanta sådana men oftast handlar det om traditionella strider, bara något mer utdragna.
newyoshi-spot2
Yoshi kan vid tillfällen förvandla sig till olika fordon. Under dessa passager används obegripligt nog tilt-kontroller.
Hade behövt erbjuda mer


Det är synd att Yoshi’s New Island inte gör mer för att bjuda på något extra. För när det väl gör så är det ett smått lysande plattformsspel. Med sin varma grafik och sin trallvänliga musik är det svårt att inte bli på bra humör när man väl sitter med spelet i handen.
   Det fungerar för dem som är på jakt efter ett plattformsspel med lite lägre utmaning, men sida vid sida med Donkey Kong Coutry: Tropical Freeze, Rayman Legends och Super Mario 3D World framstår Yoshi’s Island som allt för slätstruket.
Vi fick ett exemplar av spelet av Bergsala.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
L3

offline Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
Yoshis_New_Island_3961122660
Genre
Plattform
Utgivare
Nintendo
Utvecklare
Nintendo
Plattform
Nintendo 3DS
Release
14 mars
Sammanfattning
plus
  1. Snygg yta.
  2. Passande musik.
  3. Många retroflörtar med originalet.
minus
  1. För lite nytt.
  2. Tilt-funktioner i mini-spelen stör.
  3. Aningen slätstruket.
6

Slutsats

Yoshi's New Island är precis vad titeln skvallrar om – en nyversion av det snart tjugo år gamla originalet. Och det är på gott och ont. Det är trevligt att återse världen med sin pastellfärgade grafik men samtidigt erbjuds på tok för lite nytt för att det ska kännas befogat. Resultatet blir ett på sina håll trevligt plattformsspel som tyvärr är lite långtråkigt och variationsfattigt i längden.
Bilder
Yoshis_New_Island
#inlineditbutton