Recension: The Last of Us: Left Behind
Skrevs 2014-02-28 08:23:00 av Viktor Eriksson
The Last of Us har fått sitt hett efterlängtade tillägg. Den här gången med 14-åriga Ellie i händelsernas centrum. Kan det leva upp till förväntningarna?
Törs jag verkligen säga att jag tycker att The Last of Us är en smula överskattat? Förlåt, det är en tråkig sak att gå in på när du egentligen bara vill höra om Left Behind, men jag känner ändå att det verkligen är något vi behöver prata om. För det är förstås relevant i förhållande till Left Behind.
lstofus
Om att sätta betyg
Jag tänker inte på något sätt säga att The Last of Us är ett dåligt spel. Jag hade själv det stora nöjet att få recensera det och delade ut det väldigt höga betyget åtta av tio. Ett betyg jag står fast vid. Problemet var att min åtta av tio i sammanhanget var ett av de lägsta betygen i världen. Jag upprepar. I världen. Den allmänna kontentan tycktes istället vara att nu blir inte spel bättre. Det här är vad vi strävat efter. Vet ni? Då vill inte jag vara med längre.
“Tidernas bästa spel”
Återigen känner jag att jag måste påpeka att jag tycker att The Last of Us är ett väldigt bra spel. Striderna har nerv och förmedlar en känsla av desperation och överlevnad gentemot omöjliga odds. Historien är visserligen ganska standardmässig men den har ett slut vars kvalité tycks komma från en helt annan typ av berättelse.
   Min kritik mot The Last of Us ligger främst i att spelet på sätt och vis är den ultimata formen av ett modernt konsolspel i den sjunde spelgenerationen. Det är dyrt, allvarligt, actioninriktat och innehåller populära element som zombies och postapokalysm. Däri ligger också konflikten. För även om The Last of Us går att beskriva som den ultimata formen av det moderna konsolspelet finns det ett tak för hur bra den typen av spel kan bli. Det taket är tydligen åtta av tio.
the-last-of-us-left-behind-2
De bästa actionsekvenserna låter dig spela ut överlevare och clickers mot varandra.
Säkra kort
Med den här typen av högbudgetspel kommer stora mängder begränsningar på grund av det överhängande vinstintresset som trots allt styr projektet. Något som gör att kreativa utsvävningar och ambitioner är något som betraktas som risker. Som ett resultat känns The Last of Us, väldigt, väldigt säkert. Tryggt och rentav lite tråkigt. Det tar inga risker utan består i princip av säkra kort. Undantaget är slutet, som visserligen är min favoritdel med hela spelet, men samtidigt det enda som verkar ha gjort en störe mängd spelare förbannade.
Mer av samma
Tillägget Left Behind, som följer Ellie före och under resan med Joel, är mer av samma. Samma väldesignade men samtidigt småtråkiga strider. Samma stadiga manus som förlitar sig på välanvända berättarverktyg utan att tillföra någon egen direkt personlighet. Den stora skillnaden är att Naughty Dog, påhejade av mottagandet från spelarna och kritikerna, nu vågat göra spelscener där relationer och interaktion mellan karaktärer står i centrum. I det här fallet centrerade kring Ellie och hennes vän Riley.
2438089-thelastofus--leftbehind-03wheresriley-2014-01-3104-21-5945
Relationen mellan Ellie och Riley är ambitiös men tyvärr ganska bristfällig.
Arkadversionen av The Wakling Dead
Det är något jag verkligen uppskattar att Naughty Dog vågat göra. Tyvärr är de inte så bra på det. Det blir mest en slags nerdummad arkadversion av The Walking Dead. Naughty Dog lyckas inte riktigt få formatet för en tredjepersonsskjutare att fungera ihop med berättandet utan flera sekvenser mellan Ellie och Riley blir spelmässigt nedtryckta i en sko som inte passar.
Ambitiös men svag historia
Själva historien är väl genomförd men blodfattig och långsam. Mycket poänglöst vatten skall trampas under andra akten i väntan på att allt kan hända på en gång i tredje. Likt i huvudspelet finns det därför gott om utfyllnad trots den korta längden. Allt detta i kombination gör att den stora dramatiska “poängen” Naughty Dog bygger upp till i historien, i slutändan mest känns som en cynisk kalkylering av studion för att vinna kredibilitet snarare än att faktiskt säga något.
   Men är det ett dåligt spel? Nej då. Men sämre än det förra.
Vi fick ett exemplar av spelet av Sony.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
12367314ee88350938c5f0337b07c013
Genre
Action
Utgivare
Sony Computer Entertainment
Utvecklare
Naughty Dog
Plattform
Playstation 3
Release
21 februari
Sammanfattning
plus
  1. Några genuint fina scener.
  2. Ett par snyggt designade strider.
  3. Fortfarande snyggt och välljudligt.
minus
  1. Mycket utfyllnad trots kort längd.
  2. Ambitiös men svag historia.
6

Slutsats

The Last of Us: Left Behind är ett tillägg som fortsätter i samma spår som förra årets The Last of Us. Stridssystemet är tajt och produktionen imponerande. Däremot plågas äventyret av mycket utfyllnad och en historia som är mer ambitös än faktiskt bra. Det svagare kapitlet av de två i serien men värt en titt ifall du känner att du inte fick nog förra gången.
En andra åsikt

Jag älskade The Last of Us. Det var enligt mig förra årets bästa spel där alla ingredienser klickade och var i perfekt symbios. Left Behind innehåller det mesta från originalet och erbjuder mer av den rafflande spelbarheten, men till skillnad från förra gången är ingredienserna inte helt synkade. Det satsas lite för hårt på berättelsen med Ellie och Riley, en historia som i vissa moment saktar ner tempot väl mycket och som en följd gör mig något uttråkad. Med tanke på att allt är över på bara ett par timmar är det lite onödigt att lägga halva den tiden på Ellie och Rileys långsamt utspelade relation. Spelets actionorienterade delar är däremot precis som sist riktigt bra. De är utmanande, tillfredsställande och nervkittlande. Mer än nog för att motivera ett köp.

7/10

Simon Fridh
#inlineditbutton