Recension: Castlevania: Lords of Shadow 2
Skrevs 2014-02-25 10:07:00 av Viktor Eriksson
Dracula har återuppstått och en stundande kamp mot Satan väntar. Så ser upplägget ut för uppföljaren till Mercury Steams Castlevania-reboot, Castlevania: Lords of Shadow 2.
Castlevania: Lords of Shadow 2 är inget vidare bra spel. Däremot är det ett spel som består av bra spel. Det lånar populära och återkommande spelmekaniker och sekvenser från storsäljande titlar för att sedan blanda ihop dem utan någon vidare finess för hur de bäst ska synka med varandra.
   Skelettet till stridssystmet bygger förstås på God of War och därefter har man lånat vapenväxlandet från Bayonetta för att slutligen strössla med den estetiska designen från Devil May Cry-serien. Resultatet kan egentligen inte kalas för uselt, men högst omodernt och ytterst medelmåttigt.
castlevania420
Arvsförräderi
Det är synd för jag tycker ändå om det första Castlevania: Lords of Shadow. Inte så mycket för att det var en onödig västerländifiering av en klassisk urjapansk spelserie, utan för att det faktiskt försökte något. Det gjordes av ett litet team som kanske inte var bäst i världen men som hade fått sin stora chans med en fin licens. De märktes att de hade dedikerat stora mängder energi till att göra ett nytt mer actionorienterat Castlevania, där större emfas låg på berättandet. Att den färdiga produkten var långt ifrån perfekt var egentligen ett mindre problem.
   Problemet med uppföljaren är att jag inte alls ser de där brinnande ambitionerna. Istället ser jag en studio som bockar av projektet som de måste ta sig igenom för att de äntligen ska få göra det där roliga originalspelet de blivit lovade av utgivaren och som de längtat efter i så många år. Något som bekräftas av faktumet att Castlevania: Lords of Shadow 2 är tänkt att bli det sista spelet i sin korta “serie”.
eurogamer-q5gc3d
Striderna i är högst funktionella, men vänta dig inget som sticker ut.
Dramula
Castlevania: Lords of Shadow 2 börjar med en alldeles hutlös första sekvens som försöker så hårt att spelet nästan går sönder och samman. Det är God of War, Bayonetta och Shadow of the Colossus på en och samma gång i ett slags spelvärldens motsvarighet till tv-programmet Idol.
   Därefter övergår äventyret i en betydligt mer långsam släktmelodram som sträcker ut sig över alldeles för många speltimmar och århundraden för att kunna väcka något slags intresse.
   Berättartakten är minst sagt ojämn och Castlevania: Lords of Shadow 2 försöker istället att maskera sina historiebrister genom att vara poserande med lånade element från Hollywoods storfilmer. Inte ens Patrick Stewart kan rädda det som inte räddas vill.
castlevania-lords-of-shadow-2-interior
Till skillnad från föregångaren har Lords of Shadow 2 en rörlig spelkamera.
Smyg från Satan
Någonstans på vägen tyckte också utvecklaren Mercury Steam tydligen att det hade varit en kul grej att trycka in ett smygspel. Låt mig försäkra både dem och er. Det är inte en kul grej. Det känns mest märkligt. Varför det är så är inte särskilt svårt att förklara. Bra smygspel, som Metal Gear Solid, handlar om frihet om planering. Det ska kännas som att det är ditt fel när du blir upptäckt. Dåligt smygande i spel, så som Castlevania: Lords of Shadow 2, tenderar att istället lägga kraften på förutbestämda vägar och val. Gå dit. Tryck där. Kasta stenen dit. Lura vakten. Gå in i dörren. Något som bara skapar smygsekvenser som är ungefär lika kittlande som en quick-time-event i ultrarapid.
“För långt”
En form av bristfällig kritik som ofta återkommer inom speljournalistiken är att säga att ett spel är “för kort”, utan att egentligen förklara vad man menar med det. För det är förstås inte någon timer som avgör utan andra faktorer som leder till att en upplevelse känns bristfällig eller ofärdig.
   Som en kontrast till detta har vi Castlevania: Lords of Shadow 2 som istället är alldeles för långt. Det är ett vampyrkalas som aldrig tar slut utan runt varje hörn väntar nya inslag av utfyllnad och billiga spelsekvenser som är till för att dryga ut speltiden ytterligare. För det får ju inte vara kort. Faktum är att jag inte kan trycka nog på hur bra Castlevania: Lords of Shadow 2 hade mått av att skära ner på excessfettet för att satsa på en tajtare spelupplevelse med bättre driv.
Castlevania-Lords-of-Shadow-2
Storslagna motståndare finns det gott om men inte någon riktigt minnesvärd.
Billig skåpmat
Allt som allt är ett Castlevania: Lords of Shadow 2 ett väldigt omodernt spel. Kanske rent av mer än sin föregångare som också den var ett hopkok av andra spels ingredienser men som i varje fall gjorde det med en slags naiv optimism av glada försök. Uppföljaren framstår i kontrast till detta som raka motsatsen. Det är cyniskt, kalkylerande och sitter av tiden. Ett slarvigt verk som brister i fogarna i allt från grafik till själva grundkonceptet. Dracula är död. Låt honom äntligen vila.
Vi fick ett exemplar av spelet av Nordic Game Supply.
6 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    mrmupp iblad förstår jag inte hur spelrecenc... 5 mars 18:48
    • zombie5
      cmd Nu har jag inte skrivet den här recen... 6 mars 19:41
      • L3
        Anders Wollner Jag tycker inte det är så enkelt att ... 7 mars 15:30
        • zombie5
          cmd vad spelet försöker säga i ett lite b... 8 mars 10:39
  • member_male
    Von Flodino Verkligen tråkigt att höra. Älskade ... 3 mars 17:49
  • member_male
    walleng Trist! Såg verkligen fram i mot detta... 25 februari 20:10
1a734e0e86aecdb9e9067b1154b5a4be
Genre
Action,Plattform,Äventyr
Utgivare
Capcom
Utvecklare
Mercury Steam
Plattform
Playstation 3, Xbox 360
Prisjakt
Release
28 februari
Sammanfattning
plus
  1. Stadig spelkontroll.
  2. Dugliga strider.
  3. En del bra fiendedesign.
minus
  1. Märklig blandning av spelfunktioner.
  2. Svag smygmekanik.
  3. Fyllt med utfyllnad.
5

Slutsats

Castlevania: Lords of Shadow 2 blandar friskt element från populära spel utan att riktigt förstå hur bitarna skall sitta ihop. Resultatet är ett långtråkigt och slarvigt spel som mest känns som något som utvecklaren MercurySteam ville få överstökat. Castlevania: Lords of Shadow 2 saknar även det ambitiösa drivet från sin föregångare. Det är inget dåligt spel, men inte heller värt att spela.
#inlineditbutton