Recension: Broken Age
Skrevs 2014-01-31 09:56:00 av Anders Wollner
Double Fines Broken Age får anses vara något av ett flaggskepp för sajten Kickstarter. När nu slutresultatet når oss visar det sig vara ett vackert men också väldigt traditionellt äventyr.
Det går knappast att överdriva den inverkan som utvecklaren Double Fine har haft på spelvärlden med sitt Broken Age. För snart två år sedan bad de allmänheten om hjälp via sajten Kickstarter för finansiering av ett traditionellt äventyrsspel. Med tanke på vad förgrundspersonerna på studion har på sin meritlista i form av bland annat The Secret of Monkey Island och Grim Fandango tog det inte lång tid innan det ekonomiska målet var nått. Vad som sedan följde var en våg av Kickstarter-projekt, där allt från välkända spelproducenter till mindre namnkunniga utvecklare ville få sina idéer finansierade.
broken-age-420
Höga produktionsvärden
I somras meddelade Double Fine att de insamlade pengarna inte skulle räcka för att täcka hela utvecklingskostnaden och att det dessutom skulle släppas i två delar. Och visst märks det att det inte har snålats in på produktionen. Sett till den visuella stilen ligger Broken Age nära en tecknad sagobok med sina mjuka animationer och färglada miljöer. Stilen känns igen från många av studions tidigare spel men den är ändå unik och framför allt bedårande vacker. Även ljudkvaliteten håller hög nivå, med röster av stora namn som Jack Black och Elijah Wood.
broken_age_screen_1
Världarna i Broken Aga är fantasifulla. Man känner igen designen från Double Fines tidigare titlar.
För grund historia
Själva historien är uppdelad i två delar, med två olika huvudkaraktärer. I den ena får vi stifta bekantskap med en uttråkad pojke som befinner sig ombord på ett rymdskepp tillsammans med en överbeskyddande dator och i den andra får vi följa med en flicka i hennes kamp för att besegra ett uråldrigt sjömonster. Det går sömlöst att byta mellan historierna, vilket fungerar mycket väl i den här typen av spel där man lätt fastnar.

   Handlingen är väl inte den mest banbrytande i sitt slag och även om den fungerar i all sin enkelhet lämnar den samtidigt en del i övrigt att önska. Broken Age är både mysigt och vackert berättat, miljöerna är fantasifulla och allt från huvudpersonerna till de minsta sidokaraktärerna bjuder på välskriven dialog. Dessvärre tas vi aldrig med in på djupet, vilket får till följd att det är svårt att bli tillräckligt engagerad. Den främsta anledningen till detta är att karaktärerna, hur bra dialoger de än må ha, inte är intressanta nog. Jag är inte någon förespråkare vad det gäller att skriva spelare på näsan men Broken Age hade definitivt tjänat på att berätta mer om karaktärernas bakgrund för att man på så sätt skulle förstå varför de agerar som de gör. Kanske bjuder del två på mer av detta, men då det här ändå ska fungera som en introduktion och bygga upp världen hade det varit ett bra tillfälle att göra det här.
Broken-Age-Screenshot-08
Dialogerna är oftast av hög klass. Tyvärr är själva berättelsen något av en besvikelse.
Tveksam pusseldesign
Inte heller spelmekaniskt känns Broken Age klockrent. Det kommer knappast som en överraskning att det rör sig om ett peka-och-klicka-spel i samma stuk som nittiotalets storheter. Pussel ska lösas, oftast genom att kombinera olika föremål eller ge specifika karaktärer en viss sak i utbyte mot en annan. Karaktärerna flyttas och miljöerna integreras genom att klicka med musen. Ja, ni kan det där och ja, det fungerar utan större problem.

   Men nog borde Double Fine ha ansträngt sig mer för att få in nytänk. Det kanske är dumt att anmärka på just den punkten i ett spel som inte utgör sig för att vara särskilt mycket annat än en hyllning till äventyrsgenren, men i vanlig ordning blir det lite för mycket springande fram och tillbaka och pusseldesignen är något för simpel för den som är van vid genren. Antal superkrångliga pussel som kräver ett mattesnilles tankeförmåga är lika med noll (som tur är), å andra sidan trillar man aldrig av stolen över utvecklarnas kreativa förmåga. 


brokenage
Lär ändå behaga fansen
Trots klagomålen är det svårt att inte rekommendera Broken Age. Det kommer inte vända upp och ner på spelvärlden eller bjuda på särskilt mycket som inte redan har gjorts men det är i mångt och mycket precis den retroflört som Double Fine lovade när de utannonserade spelet. Möjligen blir det ännu lite bättre efter det att den andra delen kommer ut, men fram till dess är det ett välgjort äventyrsspel som med sina höga ambitioner borde ha kunnat erbjuda något mer än vad det gör.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
L3

online Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
e1f47b21cb74a7f1debff8a6219c8799
Genre
Äventyr
Utvecklare
Double Fine
Plattform
PC
Release
Okänt
Sammanfattning
plus
  1. Bedårande vackert.
  2. Många välskrivna dialoger.
  3. Systemet med två berättelser fungerar mycket bra.
minus
  1. Berättelsen saknar djup, vilket gör att det är svårt att bry sig om karaktärerna.
  2. Något haltande pusseldesign.
7

Slutsats

Broken Age är på många sätt ett fantastiskt äventyr. Det bjuder på en unik stil och har dialoger som i de flesta fall håller väldigt hög klass. Dessvärre lyckas inte berättelsen engagera till den grad att man måste spela vidare, vilket är ett problem med tanke på att detta bara är den första av två tänkta delar. I kombination med en spelmekanik som lider brist på nya idéer leder det till att spelet inte lyckas klättra högre upp på betygsskalan. För genrefantasten finns det dock inte någon anledning att hålla i slantarna.
Bilder
double_fine_logo_psd_jpgcopy_20813nphd
51066200802282032436big_2195744153
Soldiers
doublefine2341_embed
brokenage_logo_new
#inlineditbutton