Recension: Assassin's Creed Liberation HD
Skrevs 2014-01-30 11:08:00 av Viktor Eriksson
Det största problemet med Assassin’s Creed-serien är att den aldrig hört talas om “show don’t tell”. Alltså konceptet att du bättre levererar information genom handling snarare än att bara säga informationen i sig. Serien har sedan starten aldrig riktigt litat på sina spelare, eller sin egen förmåga att leverera ett spel eller berättelse genom annat än att just använda sig av “tell” istället för “show”.
   Istället säger serien åt dig hur du ska spela. När du ska spela. Varför du ska bry dig och allt levereras genom torr text eller genom att karaktärer säger det rätt ut. Istället för att du exempelvis kanske får spela det eller åtminstone se det som en handling som gestaltas i berättelsen.
asscreed
Spel som spelar sig självt
Denna trend syns inte minst i spelbarheten där Assassin’s Creed-spelen alltid har satsat på kvantitet före kvalité. De består alla av äventyr i öppna världar som till största delen fyllts med en snitslad serie grunda minispel snarare än ett centralt spelsystem med ordentligt med kött på benen. Det som inte automatiserats, så som akrobatiken och striderna, löses oftast med en förlängd knapptryckning.
   Samtidigt lyckas spelen ändå vara så desorienterade i sin design att Ubisoft behöver använda stödhjup för varje aspekt av dem. Därav det löjligt överkompenserade interfacet som fyller hela skärmen med jox. Därav de konstanta hjälprutorna som måste följa dig genom hela äventyret för att det ens ska vara spelbart.
   Assassin’s Creed: Liberation framstår i detta som någon slags perfekt storm av alla de här problemen eftersom det dessutom är ett Assassin’s Creed på en budget. Särskilt om vi jämför med de andra titlarna som tvärtom utgör något av Ubisofts flaggskepp. Här ersätts otroliga produktionsvärden istället av suffixet “HD” på spelet titel. Det handlar alltså om en högupplöst konvertering av ett Playstation Vita-spel som ingen spelade. Då ska vi egentligen kanske inte vänta oss att det finns mycket mer kvar här än just seriens många problem. Och här får vi dem alla i en stadig ström av oinspirerade och monotona uppdrag som du, vid det här laget i seriens historia, redan har spelat alldeles för många gånger.
assassin-s-creed-iii-liberation-hd-playstation-3-ps3-1384249167-002
Ambitiös historia
Men Assassin’s Creed: Liberation försöker Ubisoft i alla fall att berätta en ambitiös och till och med viktig historia. Inte för att de lyckas, men goda ambitioner bör alltid förtjäna en stadig tumme upp. Assassin’s Creed: Liberation har nämligen en kvinnlig protagonist och som om inte det vore nog är hon dessutom mörkhyad. Spelet behandlar dessutom USA:s fruktansvärda tid med slaveriet. Visst låter det rent konceptuellt som väldigt spännande material? Till och med ganska vågat för ett spel av de proportionerna som ett varumärke som “Assassin’s Creed” ändå kommer med.
   Tyvärr fungerar spelets historia mer som en check-lista för “viktiga saker som man bör ha med” än ett verk som vill eller har förmågan att säga något. Det använder kvinnor, svarta och till och med slaveriet på ett rätt objektifierande sätt för att ge intryck av att vara ett spel som sitter på större värden än det faktiskt gör. Beror det på att alla på Ubisoft är sexister och rasister? Självklart inte. Men det är en konsekvens av att historien är ambitiös men i slutändan dåligt berättad. Med en huvudkaraktär som enbart definieras utifrån kön och hudfärg och en huvudhandling där fokuset bara blir dimmigare ju längre klockan tickar.
assassin-s-creed-iii-liberation-hd-playstation-3-ps3-1384249167-007
Smarta kostymbyten
Det finns stunder då Assassin’s Creed: Liberation HD blänker till. Kontrollen fungerar väl och stämningen är tydlig. Det jag tycker allra bäst om är kostymbytena. Här möts kreativ spelmekanik med smart historieberättande på ett väldigt snyggt sätt. Vår huvudkaraktär Aveline de Grandpré kan nämligen skifta mellan sitt lönnmördar-jag, sitt societets-jag och ett slag-jag. Något som både blir en elegant spelfunktion såväl som en stark karaktärisering när samma person plötsligt blir kapabel till olika saker samt bemött på olika sätt enbart beroende på vilket social kast folk tror att hon tillhör. Det hade även kunnat vara ett fantastiskt sätt att öppna upp spelarens kreativitet i spelet. Sorgligt nog används idén, även om den är väldigt bra, ofta som en gimmick i spelet.
assassin-s-creed-iii-liberation-hd-playstation-3-ps3-1389878164-073
Från Playstation Vita till HDTV
Ser vi till de tekniska aspekterna har Liberation inte mått alltför bra av att skalas upp till de stationära konsolerna. Även om Ubisofts återskapning av Louisiana i sig är vackert med franska influenser och murriga träsk så blir det som varit imponerande på Playstation Vita kanske inte helt oväntat ganska underväldigande här. Inte minst när Liberation släpps återigen vid ett dåligt tillfälle då alla nu slickat på skärmarna efter att ha spelat Assassin’s Creed IV: Black Flag. Förra gången kom den som bekant styvmoderliga behandlingen av Liberation då det släpptes samtidigt som det efterlängtade Assassin’s Creed III. Framför allt innehåller konverteringen mycket tekniskt slarv i form av oregelbunden texturupplösning och diverse buggar.
För fansen
På det stora hela måste du vara ett ganska förlåtande fan av serien för att få ut särskilt mycket av Assassin’s Creed: Liberation. Missförstå inte, detta är enligt många sätt att mäta ett helt okej spel. Produktionen är robust och det finns inga stora hål i designen. Men det strävar efter underhållning och relevans och misslyckas på båda dessa punkter. Äventyret är utdraget och småtrist att spela. Historien ambitiös men utan att åstadkomma något.
   
Vi fick ett exemplar av spelet av Ubisoft.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
dc0992ae174a650222ff8a9f05895885
Genre
Action,Äventyr
Utgivare
Ubisoft
Utvecklare
Ubisoft
Plattform
Playstation 3, Xbox 360, PC
Release
2014
Sammanfattning
plus
  1. Smart kostymbytarfunktion.
  2. Fin produktion.
  3. Ambitiös historia.
minus
  1. Svag HD-uppdatering.
  2. Monotont och självspelande.
  3. Svag historia.
5

Slutsats

Assassin's Creed: Liberation är en halvhjärtad HD-konvertering av ett halvhjärtat spel. Problemen med huvudserien är än mer framträdande här då mycket har återanvänts för att fylla ut speltiden. Huvudkaraktären Aveline de Grandpré är ett gott försök till något nytt och intressant som tyvärr inte riktigt lyckas. Historien är mer intresserad av att verka viktigt än att faktiskt försöka säga något. Möjligheten att växla mellan olika personligheter för Aveline är Liberations största styrka men beklagligt nog används det mest som en gimmick.
#inlineditbutton