Recension: Gran Turismo 6
Skrevs 2013-12-10 11:58:00 av Anders Wollner
Trots att Sony nyligen lanserat en ny konsol har de inte gett upp trotjänaren Playstation 3. Julens stora hopp för formatet står till Gran Turismo 6. En av alla de nordiska speljournalister som inte tävlar i banracing på fritiden har recenserat.
För mig har Gran Turismo alltid handlat om att samla bilar snarare än att köra bilar. Från den första delen har det varit någon sorts racingmotsvarighet till Pokémon. Polyphony Digitals koncept bygger till stor del på att man finner nöje i att bläddra runt bland bilmodellerna, bestämma sig för vilken man vill ha och sedan börja spara ihop till den. Gran Turismo 6 utgör så klart inte något undantag. Utvecklaren Polyphony Digital skryter med över tusen fordon från alla möjliga biltillverkare världen runt. Här samsas välbekanta Toyota, Ferrari och Mercedes-Benz med mindre märken som vårt egna Volvo.
gran-turismo-6-2
En lång vandring
Precis som i tidigare delar i serien börjar man karriären i en inte allt för snabb bil och ska därefter avancera genom att vinna tävlingar. För de pengar man tjänar går det sedan att köpa bättre fordon eller trimma de man redan äger för att få mer kraft under motorhuven. Även om det är frestande att slänga pengar på nya turbosystem eller viktreducering av karossen gäller det att planera – olika tävlingar har olika krav, och har man för starka bilar, eller för svaga, går det helt enkelt inte att ställa upp.
Inte mycket till utveckling
Ni märker att den här texten hade kunnat appliceras på vilken del i serien som helst och där i ligger även det största problemet med Gran Turismo 6. För även om det är ett kompetent bilspel med ett upplägg som fortfarande är vanebildande är det till stora delar samma spel som lanserades till Sonys första Playstation-konsol i slutet av nittiotalet. Det betyder också att den största delen av underhållning finns när man väl har låst upp intressanta fordon och fått tillgång till tävlingar som ställer krav på skickligheten. Dessvärre krävs det otaliga timmar i mindre roliga bilar innan dess. Och själva körningen är inte så värst spännande, framför alt inte i de tävlingar som är tillgängliga inledningsvis.
gt1
Onödiga tester
Det går rent av att kalla upplägget i Gran Turismo 6 för klumpigt. Inlärningskurvan är extremt låg, där man till en början tvingas ställa upp i tävlingar med en obefintlig utmaning. Karriärläget är uppdelat i olika klasser, där var och en har sina egna tävlingar och där man behöver klara av ett visst antal tävlingar i den ena för att avancera till den andra. Logiskt så, men obegripligt nog har Polyphony Digital valt att baka in körkortstesterna från föregångarna längst ner i varje klass. Det betyder att man tvingas lära sig grunderna ytterligare en gång efter man har lärt sig bemästra en viss klass.
gt4
Finslipning av menyer
Om det har gjorts mycket lite åt karriärläget har det ägnats mer tid åt menyerna, som har fått sig en rejäl uppfräschning sedan Gran Turismo 5. Det är numera lättare att överblicka än tidigare, med betydligt färre knapptryck som resultat. Däremot är det märkligt att inte samma förbättring har gjorts för att starta och avsluta ett race. Där bjuds det istället på påtvingade reprisskärmar och onödigt långa laddningstider.
Mikrotransaktioner
En av nyheterna den här gången är att det går att köpa nya bilar för riktiga pengar genom så kallade mikrotransaktioner. Polyphony Digital har på förhand fått en del negativ kritik för det här men faktum är att det knappast ändrar något i konceptet. Visst kan det sticka i ögonen att det numera går att direkt köpa bilar man vill ha istället för att kämpa sig till dem, men spelet gör mycket lite för att uppmana till att spendera pengar.
   I övrigt har Polyphony Digital försökt variera konceptet genom att erbjuda diverse utmaningar, där man bland annat får kontrollera en månbil i yttre rymden. Som vanligt ges det även möjlighet att köra rallybilar och go-karts och som vanligt lämnar det en hel del att önska.
gt3
För fansen
Ska man sammanfatta Gran Turismo 6 är det lätt att säga att det är mer av samma sak. Och på så sätt fungerar det utmärkt för fansen. Samtidigt kan jag tycka att det vore på sin plats med fler spelmässiga nyheter och framför allt ett mer strömlinjeformat upplägg.
   Gran Turismo-serien framstår vid sidan av Forza Motorsport som en serie som vägrar att utveckla sig själv, även om Polyphony Digital gör andra saker bättre än vad Turn 10 gör. Gran Turismo 6 är fortfarande kompetent racing och att samla och trimma bilar blir snabbt vanebildande, men det är inte för inte som det känns lite för välbekant.
Vi fick ett exemplar av spelet av Sony.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
L3

offline Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
19fb52bd07cc47f354ce6de933f09466
Genre
Racing
Utgivare
Sony
Utvecklare
Polyphony Digital
Plattform
Playstation 3
Release
2013-12-06
Sammanfattning
plus
  1. Fortfarande underhållande att samla på bilar.
  2. Öppnar upp sig efter några timmar.
  3. Matigt.
minus
  1. För låg inlärningskurva.
  2. Inte särskilt roande de första timmarna.
  3. Långa laddningstider.
7

Slutsats

Gran Turismo 6 är ett Gran Turismo med mer av allt, på gott och ont. Konceptet att samla ihop till bättre och bättre bilar underhåller fortfarande, samtidigt som det tar lite väl lång tid för spelet att komma igång. Att köra med vrålåken är tillfredsställande, men man hade önskat att Polyphony Digital kunde göra vägen dit lite mer roande.
Bilder
gran-turismo-5-prologue111
gran_turismo_6_bathurst_mount_panorama_01
gran_turismo_6_bathurst_mount_panorama_04
#inlineditbutton