Recension: Knack
Skrevs 2013-11-27 20:35:00 av Anders Wollner
Låt oss gå tillbaka till slutet av februari och Sonys avtäckning av Playstation 4. Det var en på många sätt traditionell presentation, där den kommande konsolen bekräftades och där ett gäng kommande titlar pliktskyldigt visades upp. En man som fick en hel del strålkastarljus var Mark Cerny, som förutom att vara huvuddesigner av konsolen även tog tillfället i akt att visa upp Knack, ett plattformsspel från Japan Studios där han skulle figurera som en slags regissör.
   Med tanke på Mark Cernys roll i Playstation 4-karusellen borde man alltså förvänta sig en viss mån av kreativitet. Här är en av personerna bakom Playstation 4, som har satt sitt namn på ett spel tänkt att visa vad konsolen är kapabel till i form av lekfullhet. För att inte dra ut på det i onödan – det är precis tvärt om.
knack420
Som en tecknad film
Som idé är Knack finurligt uppbyggt med en hjälte som kan absorbera material för att bli större, anta andra former eller ta sig in i svåråtkomliga utrymmen. Presentationen är väl utförd, även om Knack knappast tar priset som snyggast till Playstation 4. Animationerna är mjuka och filmsekvenserna som spelas upp för tankarna till en animerad tv-serie på valfri barnkanal. Estetiken har en del gemensamt med Traveller's Tales Lego-spel, något som understryks genom att Knack (huvudpersonen om någon missade det) kan gå sönder i tusen bitar. Det är mysigt och varmt, men tyvärr stannar det positiva där.
knack1
Knack har en del specialförmågor till sin hjälp under striderna, vilket åtminstone bidrar till en del variation.
Variationsfattigt
För spelmekaniskt är Knack ett strålande exempel på hur man bär sig åt för att tjata ut ett koncept. Under äventyrets gång görs det absolut ingenting för att förnya dess form. Knack beger sig in i ett rum, besegrar ett par fiender och får en filmsekvens som belöning. Upprepa till förbannelse.
   För att vara ett spel som främst är riktat mot en yngre målgrupp är det samtidigt förvånansvärt svårt. Stridssystemet i Knack är inte särskilt avancerat men det ställer vissa krav på att man lär sig attackmönster och kontrar i rätt ögonblick om man inte ska dö. För det kommer man göra, ofta. Knack har inte mycket till energi och det räcker med några få träffar för att han ska ramla ihop. Tyvärr är kontrollen något fladdrig för att dödsfallen ska kännas rättvisa. Dessutom är antalet checkpoints få och klumpigt utplacerade, vilket gör att man behöver göra om tråkiga moment i onödan.
knack2
Genom att samla på sig artefakter kan Knack växa i storlek och därmed bli starkare.
På många sätt meningslöst
Om striderna är enformiga bidrar inte bandesignen till att bättra på upplevelsen. Det finns passager som kräver precisionshopp, men oftast handlar det om att springa i korridorer eller ta sig förbi rörliga plattformar och annat som vi har sett i plattformsgenren ett par hundra gånger tidigare.
   Här finner vi också kärnan i problematiken med Knack. Istället för att vara det där spelet som Mark Cerny säger ska kunna tilltala alla möjliga typer av spelare lyckas det hamna i skymundan av i stort sett samtliga plattformsspel de senaste åren. Det är fantasilöst, monotont och stundtals bedövande tråkigt. En inbjudande presentation och en upplyftande handling räddar det från ett totalt haveri, i övrigt finns det ingenting här som är bestående.
Vi fick ett exemplar av spelet av Sony.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
L3

offline Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
effbed8798181e8dfe65d3d831216079
Genre
Barn,Äventyr
Utgivare
Sony Computer Entertainment
Utvecklare
Sony Computer Entertainment
Plattform
Playstation 4
Release
2013-11-29
Sammanfattning
plus
  1. Fina animationer.
  2. Bra mellansekvenser.
  3. Helt okej handling.
minus
  1. Enformigt.
  2. Fladdrig kontroll leder till onödiga dödsfall.
  3. Få och dumt placerade checkpoints.
4

Slutsats

Som lanseringstitel till en ny konsol lär inte Knack göra någon glad. Det är inte katastrofalt dåligt men det gör mycket lite för att tillföra något eget. Värre är att det lider brist på variation, och redan efter någon timme har man sett det mesta som spelet har att erbjuda.Om ni inte nödvändigtvis måste ha ett plattformsspel till Playstation 4 bör ni hålla er undan.
#inlineditbutton