Recension: The Legend of Zelda: A Link Between Worlds
Skrevs 2013-11-20 17:46:00 av Anders Wollner
Jag var åtta år när The Legend of Zelda: A Link to the Past släpptes i Sverige. Det året röstades Bill Clinton fram som president, Sverige arrangerade fotbolls-EM och Rederiet började sändas på SVT. Det känns som en evighet sedan. Som liten parvel hade jag inte råd med Super Nintendo utan fick nöja mig med att detaljstudera skärmdumpar i Nintendo-magasinet. Det var fint, på sitt sätt.
   Man skulle kunna tänka sig att de enorma hyllningar som spelet har fått sedan det lanserades baserades på nostalgiska känslor från en annan tid. Men tvärtom håller A Link to the Past hög klass än i dag. Jag skulle vilja påstå att det, vid sidan av Wind Waker, är det The Legend of Zelda-spel som har åldrats allra bäst.
420
En bekant värld
Det är därför inte märkligt att många blev till sig av förväntan när Nintendo bestämde sig för att putsa upp sin gamla spelvärld inför en slags uppföljare. Och även om mycket av förhandssnacket inför The Legend of Zelda: A Link Between Worlds har handlat om Links förmåga att röra sig i väggar är det tydligt att det här främst är en hyllning till A Link to the Past än något annat.
   Till att börja med är världen i stort sett densamma. Historien tar plats vid en senare tidpunkt och de flesta karaktärer är utbytta mot andra. Men det hindrar inte Nintendo från att flörta med nostalgikerna; här finns häxan som tillreder magiska drycker, smeden som uppgraderar svärdet och Zora-folket som ger Link förmågan att simma. För den som är välbekant med geografin hittar man även Kakariko Village till väster och Death Mountain längst uppe i nordöst. Naturligtvis finns det även en ljus och en mörk värld, som fungerar som varandras motsatser.
   Det är få, om några gånger, i seriens historia som Nintendo så rakt upp och ner kopierar en tidigare spelvärld. Samtidigt leder små förändringar i detaljerna till att det känns nytt och fräscht även för en som redan har plöjt igenom A Link to the Past åtskilliga gånger.
recension_1
Det går att byta mellan den ljusa och den mörka världen genom att gå in i särskilda springor.
Alla föremål på samma gång
Samtidigt som A Link Between Worlds fungerar som en tidsmaskin till tidigt nittiotal har inte Nintendo varit rädda för att ändra en del grundläggande saker i strukturen. Något som den här serien har haft sedan starten är att nya föremål hittas i grottor, och därefter används för att klara ut de specifika pussel som just den grottan innehåller. I A Link Between Worlds går det istället att få tillgång till spelets samtliga föremål bara efter någon timme genom en försäljare som hyr ut dem i sin butik. Eftersom spelet inte är låst kring jakten på nya föremål får det också en mer öppen struktur. Det är exempelvis fritt fram att välja i vilken ordning man tar sig an de olika grottorna. Pusslen kretsar fortfarande kring ett föremål men vilket som gäller är alltid tydligt redan innan man beger sig in i grottan. Att man skulle fastna halvvägs för att man valt att inte ta med sig några bomber är med andra ord inte någon risk.
   Greppet leder till att belöningskänslan som det innebär att få tillgång till ett nytt föremål uteblir, men det leder även till att konceptet får sig en nödvändig förändring, om än en något mindre sådan.
recension_2
Perspektivet är detsamma som i A Link to the Past.
Högt tempo och nya pussellösningar
Vidare har det bärbara formatet lett till att tempot är högre än i tidigare spel. Grottorna är många till antalet men sällan längre än någon halvtimme, och utöver dem finns det massor av saker att göra i världen. Det får som effekt att utmaningen inte direkt är hög, vare sig i pussel eller i strider och de där genialiska pusslen från seriens bästa delar saknas nästan helt. Å andra sidan är det inte mig emot, A Link Between Worlds är i det närmaste perfekt anpassat till formatet.
   Nintendo försöker också att vara kreativa genom att Link kan röra sig inne i väggar. Det här är något som används friskt och till en början får en att tänka i helt nya banor. Tilltaget känns heller inte som en gimmick utan är väl implementerat i mekaniken.
zelda1
Världen känns välbekant på ett bra sätt.
Rätt stämning
Något som A Link Between Worlds på förhand har fått en del kritik för är dess yttre och även om jag håller med om att det ser aningen fel ut på skärmdumpar fungerar det så mycket bättre i rörelse. Grafiken är mjuk och färgstark, med fina miljöer och vyer.
   Även ljudet gör sitt för stämningen. Mycket är så klart återanvänt från A Link to the Past och andra delar i serien, men det fungerar i de flesta fall utmärkt.
Det bästa av två världar
Det var ett tag sedan jag kände samma The Legend of Zelda-stämning som jag gör i A Link Between Worlds. Visst hade man önskat att Nintendo släppte ännu mer på en del konventioner och det hade inte skadat med en högre utmaning i framför allt bosstriderna. Men det här är ändå ett av årets bästa bärbara titlar, och en av höjdpunkterna i serien. A Link Between World är kort och gott en perfekt kombination mellan nytt och gammalt.
Vi fick ett exemplar av spelet av Bergsala.
6 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • Bild_84
    Mugen Kul läsning, får ka...detta snart då. =) 2013-11-20
    • L3
      Anders Wollner Har du inte spelat Alltp? 2013-11-21
      • Bild_84
        Mugen Nej, hade ingen SNES själv när den va... 2013-11-21
        • Coffee-Posters
          Smisk e-shop? 3DS ? Tror inte det. Det fin... 2013-11-22
        • L3
          Anders Wollner Jag tycker världen är så mycket mer i... 2013-11-21
          • Bild_84
            Mugen Ja OoT är min själv...om uppföljarna. =) 2013-11-21
L3

Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
the_legend_of_zelda_a_link_between_worlds
Genre
Äventyr
Utgivare
Nintendo
Utvecklare
Nintendo
Plattform
Nintendo 3DS
Release
2013-11-22
Sammanfattning
plus
  1. Fantastisk stämning.
  2. Perfekt anpassat till det bärbara formatet.
  3. Mekaniken med att gå in i väggar utnyttjas väl.
  4. Intressant värld.
minus
  1. Något för lätt.
  2. Viss känsla av upprepning mot slutet.
9

Slutsats

Mycket är bekant i A Link Between Worlds. Precis som i A Link to the Past följer man Link ur ett fågelperspektiv och världen är indelad i en ljus och en mörk motsvarighet. Men faktum är att A Link Between Worlds inte bara lyckas spela på nostalgisträngarna, det är även i det närmaste en perfekt fusion mellan den nya generationens The Legend of Zelda och den gamla. Resultatet är ett av de bästa spelen i serien någonsin.
Bilder
thumb3
thumb4
thumb5
#inlineditbutton