Dark Matter
Skrevs 2013-11-30 12:29:00 av Joel Andersson
Vi kollar in det skandalomsusade Dark Matter som trots en misslyckad Kickstarterkampanj lanserades i ett vad många ansåg för ofärdigt skick. Finns det trots de starka reaktionerna och blinkande varningslamporna något bra att säga om Dark Matter?
Man kunde tänka sig att Interwave Studios skulle ha haft en god chans på Kickstarter med sin sci-fi-sidoscrollare Dark Matter. Från start visades en tidig version upp och kampanjen fick en del uppmärksamhet i media. Tyvärr blev det ett svidande misslyckande men titeln plockades ändå upp av utgivaren Iceberg Interactive som oroväckande snabbt lanserade Dark Matter som färdig produkt. Kan det verkligen ha gått från prototyp-stadiet till att bli en fullfjädrad spelupplevelse på så kort tid?
dm_storpuff
Tar abrupt slut
Vår icke-namngivna hjältinna väcks i inledningen upp ur en kryokapsel på rymdskeppet The Endeavour. Den som väcker henne är skeppets artificiella intelligens och mer eller mindre allt verkar ha gått åt skogen för expeditionen. Okända organismer och hotfulla parasiter har spridit sig till varenda skrymsle och AI:n låter allt konstigare desto fler ledtrådar vi hittar.
   Trots att handlingen är väl uppbyggd blir den tyvärr inte den största behållningen med Dark Matter. Det abrupta slutet har lett till högljudd kritik som i sin tur ledde till att titeln tillfälligt plockades ner på Steam och Gog. Många fick också pengarna tillbaka och inte förrän en patch la till ett mer utvidgat slut gjordes titeln tillgänglig för försäljning igen.
   Men det nya slutet ändrar inte på det faktum att det fortfarande tar slut på ett oväntat sätt med många lösa trådar. I efterhand har de ansvariga hävdat att tanken är att Dark Matter ska få fler episoder finansierat av intäkterna från detta, men ingenstans har detta gjorts tydligt för konsumenterna som trott att de köpt ett fullständigt spel. Vi gör nog bäst i att också förutsätta att det inte kommer bli någon ytterligare del med tanke på all kontrovers.
beta_5-2013-03-22-13-39-52-32
Vår namnlösa hjältinna väcks upp ur sin tub av rymdskeppet Endeavors AI.
Ännu ett Metroidvania
Spelmekaniken är tydligt influerad av Metroid och Shadow Complex även om Dark Matter överlag känns mer linjärt. Förutom när AI:n pratar finns också kvarlämnade loggar som förtäljer mer om händelserna på skeppet och vartåt du bör söka dig. Vissa hinder kräver att du hittar särskilda kort, aktiverar strömförsörjning eller röjer undan fiender.
   Till den klenaste pistolen fås oändligt med ammunition men de kraftigare vapnen behöver ständigt fyllas på. Det gäller därför att välja taktik utefter hur starka fiender man möter, ett element som får sägas bidra med en extra krydda. All möjlig bråte kan samlas för att tillverka ammunition, hälsa och uppgraderingar vid särskilda terminaler. Efter ett tag ges möjligheten att i praktiken bunkra oändligt med resurser, vilket förstås förtar lite av spänningen.
dm_kick_engineering
Stämningen är en av få saker som känns tillräckligt slipade i Dark Matter.
Ljus i mörkret
Grafiken i Dark Matter imponerar stundtals men lämnar också en hel del att önska. Fienderna har en inte allt för fantasifull design och en del rörelser ser hackiga ut. Rymdskeppet är bättre designat och ljuset används som en viktig komponent, då vissa fiender drar sig undan medan andra blir mer aktiva av ens strålkastare. Överlag är det inte så dumt för ett spel tänkt att finansieras via Kickstarter, men det kunde ha behövt bättre optimering då det snabbt blir tungdrivet när man går över standardinställningarna.
   Ljudbilden är snäppet bättre, med stämningshöjande ljud från fiender som krafsar runt i ventilationsrören och AI:n har en läskig röst, möjligen inspirerad av HAL i 2001. Totalt sett leder det till att stämningen i Dark Matter är den största behållningen med spelet.
Känns inte skarpt
Tyvärr dras helhetsintrycket ner av några mindre välgjorda delar. En tight kontroll är nästan ett måste för att nå toppbetyg i denna genre och på denna punkt ligger Dark Matter efter konkurrenterna. Handkontroll fungerar inte tillräckligt bra med styltigt siktande och hopplösa menyer. Mus och tangentbord är klart att föredra även om det inte löser alla problem.
   Tillkommer gör en rad buggar som normalt inte passerar betastadiet. Det är med andra ord svårt att rekommendera Dark Matter, vilket är tråkigt med tanke på att det syns ambition och potential på flera ställen. I dagens spelklimat, där det nyligen lanserats titlar som Guacamelee och Rogue Legacy räcker det inte långt.
Vi fick en nedladdningskod för Dark Matter av Reverb Communications.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
Bild_84

offline Mugen

Matematiker som förutom att spela spenderar fritiden på att sova, resa, spela tennis och se på fotboll. Allätare av TV- och PC-spel. Började skriva för Level 7 i mars 2007 och driver sedan augusti...
0c9ab62af52eaf8f6f934a4b86262613
Genre
Action,Sidscrollande,skräck,Äventyr
Utgivare
Interwave Studios
Utvecklare
Iceberg Interactive
Plattform
PC
Release
2013-10-17
Sammanfattning
plus
  1. Bra stämning.
  2. Hygglig grafik.
  3. Ett par nya och roliga idéer.
minus
  1. Trist fiendedesign.
  2. En del buggar och opolerade rörelser.
  3. Funkar sämre med handkontroll.
  4. Påklistrat slut, med liten chans till en andra del.
4

Slutsats

Dark Matter borde med facit i hand inte lanserats på det sätt som gjorts. Synd med tanke på att det finns tendenser till något bra i handlingen och stämningen. I sitt nuvarande skick kan det bara bli intressant för de mest hängivna metroidvania-fansen som redan tagit sig igenom alla bättre, och framförallt mer kompletta, konkurrenterna i genren.
darkmatter-2013-09-18-16-06-06-60
darkmatter-2013-09-18-16-19-58-09
dm_kick_bridge
dm_kick_infestation
dm_kick_savestation
dm_kick_tentacled
#inlineditbutton