Recension: Ratchet & Clank: Nexus
Skrevs 2013-11-13 19:31:00 av Joakim Magnå
Ratchet och hans robotpolare Clank är tillbaka en sista gång på Playstation 3. Den här gången är det på riktigt, snarare än ännu ett experimentellt sidospår.
När Ratchet och Clank återvänder en sista gång till Playstation 3 är det i bekant kostym. Efter två lättglömda sidospår i form av All 4 One och Q Force är det välkommet.
   I själva verket är Nexus en slags epilog till Playstation 3-sviten. Den som inte följt serien behöver därför egentligen inte alls bry sig om det här spelet.
ratchetpuff
Behöver varit med tidigare
Inte minst förutsätter handlingen att spelaren varit med tidigare. Under den actionfyllda inledningen introduceras visserligen en ny motståndare i Vendra, men hela äventyret speglar sig i det som varit. Efter att Vendra fritagits från sitt fängelse av sin bror Neftin öppnar hon upp en dimensionsreva. Ut kommer styggelser. Det hela går snabbt över styr och Ratchet och Clank måste åter igen göra allt för att rädda galaxen från ännu en rymdondska.
   Likt tidigare spel balanserar berättelsen mellan humor och allvar. Inledningen är oväntat mörk samtidigt som skurkarna tecknas med flera nyanser. Det är bra, men inget som serien inte gjort förut.
Finslipad briljans
Nexus är överhuvudtaget en orgie i det förväntade. De färgglada världarna är stora, och fyllda med hemligheter och skrymslen att upptäcka. Här finns också en lång rad välbekanta vapen och förstås en arena att testa sina färdigheter på.
   Kontrollen är finslipad och striderna stundtals briljanta. Vapnen går att uppgradera i flera steg och det är underhållande att springa omkring på banorna för att samla in material för att göra detta.
Ändra gravitationen
Som vanligt finns här även några fräscha färska idéer. En ny manick låter Ratchet aktivera energistrålar för att transportera sig i miljöerna. Han har även fått ett par gravitationsskor som gör att han kan hoppa fram mellan plattformar ute i den tyngdlösa rymden.
   Clank i sin tur har ett eget minispel i vilket han kliver in i en alternativ dimension för att lösa pussel, vilket öppnar upp nya vägar i den vanliga världen. Det är ett enkelt plattformsupplägg sett från sidan, där Clank tar sig fram genom att ändra gravitationen i fyra riktningar.
ratchet-clank-into-the-nexus-playstation-3-ps3-1377287817-011
Nexus bjuder på hyfsad utmaning. Det går även att spela om på ett svårare utmaningsläge.
Inget fullprisspel
Alla de här inslagen är intressanta. Men nyheterna får inte tillräcklig med utrymme. Här finns massor av potential men idéerna utvecklas helt enkelt inte ordentligt.
   Nexus är förvisso inget fullprisspel, kanske något längre än Quest for Booty men inte i närheten av Tools of Destruction och A Crack in Time, och allting är egentligen jättebra. Det märks att Insomniac gjort det här många gånger förr. Men det är i slutändan alldeles för kort och saknar helt den bredd i innehållet som i alla fall jag vant mig vid när det gäller den här serien.
   Att det går på rutin lyser tyvärr igenom.
Här det tar slut
Jag vet inte vad Insomniac har för framtidsplaner för serien, om det finns några. När hjältarna mot slutet besöker ett museum med minnen från deras tidigare bedrifter är känslan att det är här det tar slut.
   Det är i sådana fall synd. För jag vill ha mer. Jag vill ha någonting större än Nexus – en värdigare avslutning på en i sina bästa stunder lysande spelserie, som för mig gett begreppet ”spelglädje” ett ansikte.
ratchet-clank-into-the-nexus-playstation-3-ps3-1377287817-010
Så här ser spelglädje ut.
På sin topp
När jag låter Ratchet dra igång winterizern, som förvandlar fienderna till julklappar och snögubbar samtidigt som Bjällerklang gungar i gång i bakgrunden, är spelet – ja, hela spelserien – på sin topp.
   Där och då är hela Ratchet-projektet fångat i ett enda ögonblick. Det är genuin färgsprakande underhållning som blivit alldeles för ovanlig i spelbranschen. Och det är väl underbart att en spelserie, mer än ett decennium gammal, fortfarande kan leverera den känslan.
   Dessvärre gör inte enstaka geniala ögonblick ett minnesvärt spel.
Vi fick en nedladdningskod av Sony.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
080cutsmall

suspekt

Journalist i Göteborg. Nu nyhetsreporter på GT/Expressen. Har arbetat på bland annat DN, GP och Hallandsposten. Skribent på Level 7 sedan 2004. Gillar rollspel, shooters och indie.
6492838c804399b48357288ad701e789
Genre
Action
Utgivare
Sony Computer Entertainment
Utvecklare
Insomniac Games
Plattform
Playstation 3
Release
2013-11-20
Sammanfattning
plus
  1. Färgglatt och snyggt
  2. Stora banor
  3. Kul vapen och prylar
minus
  1. Få banor
  2. Förutsägbar handling
  3. Ingen bredd i innehållet
  4. De nya idéerna får för lite plats
6

Slutsats

Nexus sätter punkt för Ratchet & Clank-serien på Playstation 3. Det är finslipat och bjuder på ett par kvällars god underhållning. Men bortsett från några få nya idéer – som dessutom får alldeles för lite utrymme – sker allting enligt en allt för väl utstakad bana. Spelet är en slags nostalgisk hyllning till hela serien, men tyvärr har det inga egna ben att stå på.
Bilder
Ratchet__Clank
Ratchet__Clank_into_the_Nexus_cover
Ratchet__Clank_into_the_Nexus_cover2
ratchet-clank-into-the-nexus-playstation-3-ps3-1381217099-016
#inlineditbutton