Recension: Call of Duty: Ghosts
Skrevs 2013-11-05 09:00:00 av Anders Wollner
I år har det blivit dags för Call of Duty att göra debut på en ny generations konsoler. Level 7 har testat Playstation 4-versionen som känns väldigt välbekant.
När Call of Duty: Ghosts-producenten Mark Rubin tidigare i år fick frågan om varför det inte syns större skillnader mellan Call of Duty på nästa generations konsoler och Call of Duty på nuvarande generations konsoler svarade han att ny teknik inte behöver leda till några stora ändringar i designen. Call of Duty är vad det är och kommer vara så oavsett vilken teknik som driver det.
   Det är inte svårt att förstå varför Mark Rubin tänker som han gör. Så länge serien har sin miljonpublik finns det inte någon större anledning att ändra på konceptet. Om man sedan ser upprepning som något problem eller inte är upp till var och en. Själv är jag av åsikten att det inte nödvändigtvis behöver förnyas för sakens skull, men om man ska göra samma sak om igen bör man ha något att tillföra. Och det är här problemet med Infinity Ward finns.
cod420
Vinden har vänt
För även om både Mark Rubin och hans Infinity Ward utstrålar självförtroende inför lanseringen av Call of Duty: Ghosts ska man inte glömma att det har varit en snårig väg som utvecklaren har tvingats vandra allt sedan flera nyckelpersoner hoppade av under utvecklingen av Modern Warfare 3. Det har inte minst smittat av sig på spelen. Medan Treyarch, den andra Call of Duty-utvecklaren, hittade storformen i Black Ops 2 har Infinity Ward snarare gått åt motsatt håll. På ett sätt är det anmärkningsvärt eftersom den allmänt vedertagna gamer-åsikten länge lät att Infinity Ward var utvecklarna som förde serien framåt medan Treyarch var dem som gjorde samma sak fast sämre.
cod1
Kampanjen är denna gång förlagd till bland annat yttre rymden. Vilket ärligt talat inte fungerar särskilt väl.
Meningslös kampanj
Ovan kan inte exemplifieras tydligare än i Call of Duty: Ghosts. Trots att en modern Playstation 4-konsol driver spelet är det samma Call of Duty som tidigare, med tillägget att flera delar fungerar lite sämre. Kampanjen är denna gång mer förvirrande än någonsin, med en handling som är så ointressant att de dryga fem timmar som det tar att ta sig igenom den känns som det dubbla. Den tar plats i en nära framtid där en illasinnad terroristorganisation bestämmer sig för att gå till attack mot USA med hjälp av ett raketutrustat satellitsystem. Handlingen kretsar kring ett brödrapar och deras hårdnackade general till far, som snart dras in i någon personlig vendetta mot en skurk så full av klichéer att det efter ett par uppdrag inte går att ta något på allvar.
   Nu har handlingen i Call of Duty aldrig varit huvuddelen, men den har allt som oftast bjudit på några timmar av underhållning och en och annan spektakulär scen. Med Call of Duty: Ghosts är det som att Infinity Ward har fått slut på bränsle och istället gjort en kavalkad av best of-moment från föregångarna. Problemet är inte bara att det känns gjort utan även att det har utförts bättre i tidigare spel. Jag kan tycka att det finns en hel del outnyttjad potential i genren men så länge Call of Duty och Battlefield envisas med att ständigt ligga på högsta växel lär vi inte se någon förändring.
cod2
Under vattnet är det fullt av AI-utrustade fiskar och livsfarliga hajar. Se upp!
Call of Duty + Timesplitters
Desto bättre ställt är det med onlinedelen, som Inifinity Ward till viss del visar att de fortfarande behärskar. Seriens snabba tempo gör det till något av en motpol mot de långsammare matcherna i Battlefield 4. De flesta spellägen från föregångarna är intakta, och de som har tillkommit ändrar inte mallen nämnvärt. Undantaget är Hunter, där spelarna startar matchen enbart med en pistol och en kniv, för att därefter försöka plocka upp bättre vapen från särskilda lådor. Spelar man Hunted alla mot alla blir det ett intensivt partyspelläge med en känsla som inte ligger långt från Timesplitters-spelen.
Scorestreaks ökar balansen
Vidare är galenskaperna från framför allt Modern Warfare 2 ännu mer bortskalade denna gång. Infinity Ward fortsätter där Treyarch började med scorestreaks och fler möjligheter att utforma sin karaktär, genom att välja om man vill fokusera på perks eller på vapen. Streaksen är dessutom i de allra flesta fall mindre bombastiska – dagarna när det gick att dra in en supereffektiv helikopter för att rensa halva motståndarlaget är sedan länge borta.
cod3
Det är oklart exakt vad Infinity Ward vill ha sagt med den omtalade hunden. Klart är att det inte leder till något bra.
Tveksamma banor
Samtidigt som mycket är välgjort har Inifinity Ward sin form som man följer slaviskt och det som märks är snarare saker som är mindre bra. I sann Infinity Ward-anda är bandesignen något för plottrig och det är till en början svårt att få en överblick. Det finns nivåer som imponerar, bland annat en som utspelar sig i en slottsruin, men överlag är de aningen för fantasilösa. Precis som med kampanjen gör Infinity Ward mycket lite för att utmana sig själva, med resultatet att det inte finns några egentliga överraskningsmoment i bandesignen.
Zombie-kopia
För den som inte vill ge sig ut och panga mänskliga motståndare över internet finns det andra alternativ. Det som det på förhand har pratats mest om är Extinction, en direkt rip-off av det populära zombieläget från Treyarchs Call of Duty-spel, men med utomjordingar istället för med odöda. Genom att ha ihjäl olika typer av fiender får man tillgång till poäng, vilka kan användas till att bland annat köpa bättre vapen och dela ut ammunition till sina medspelare. Extinction underhåller för stunden, men precis som mycket annat i Call of Duty: Ghosts känns det gjort och föråldrat.
   Vill man går det även bra att spela mot datormotståndare i Squads, där de flesta spellägen från onlinedelen finns tillgängliga med skillnaden att AI-soldater utgör motståndet. Squads går även att spela online, tillsammans med vänner för att träna mot AI-motståndare.
cod4
Tempot över internet är som vanligt högt. Tyvärr lämnar bandesignen en del övrigt att önska.
Snyggt på nästa generation, men inte utan problem
Eftersom Call of Duty: Ghosts släpps i skarven mellan två generationer är det ett visst fokus på tekniken – med all rätt. Och visst är det skillnad på versionen till Playstation 4 och versionen till Xbox 360 och Playstation 3, men på grund av att spelet trots allt är utvecklat till båda konsolgenerationerna samtidigt är det svårt att bli imponerad. Den högre upplösningen är trevlig men det får även effekten av att dess skavanker blir tydligare. Även om det inte är något fult spel är känslan oftast att spela en Xbox 360-konvertering på en monsterdator. Å andra sidan är Call of Duty en spelserie som har prioriterat flyt framför grafiska detaljer.
   Värre är att Playstation 4-versionen inte är helt optimerad, något som märks främst under kampanjen där det vid flera tillfällen inträffar rejäla dippar i bilduppdateringen. Onlinedelen flyter på bättre, men även här finns problem med tekniken.
cod5
Infinity Ward har en del att arbeta på inför sitt nästa Call of Duty.
Dags för en uppryckning
Trots ny teknik och flera nya spellägen framstår Call of Duty: Ghosts som ett av de sämre spelen i serien. Kampanjen lär inte vara något fokus för de flesta, och tur är väl det, men när inte ens onlinedelen engagerar finns det risk att vara orolig för åt vilken håll Infinity Ward egentligen är på väg.
   Medan avhopparna Respawn arbetar med ett av de mer lovande actionspelen på länge (Titanfall) trampar den forna succéstudion vatten. Call of Duty: Ghosts är inte bara en trött uppföljare, det gör det mesta föregångarna gjorde sämre.
Intrycken kommer från ett recensionsevent i London. Activision betalade för flygresa tur och retur samt boende.
6 Kommentarer
Kommenterar som gäst
L3

Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
a8b1896fb07309f5bc4da8e07d829587
Genre
Action
Utgivare
Activision
Utvecklare
Infinity Ward
Plattform
Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360
Release
2013-11-29
Sammanfattning
plus
  1. Intensiva strider med högt tempo.
  2. Hunted är en underhållande nyhet.
  3. Bättre ljudbild än tidigare.
minus
  1. Halvtråkig bandesign.
  2. Playstation 4-versionen lider av en del tapp i bilduppdateringen.
  3. Kampanjen är ett skämt.
  4. I behov av fler nyheter.
6

Slutsats

Call of Duty är en serie som oftast får kritik för att göra samma sak vid varje nytt spel. Det är sant även med Ghosts, men för första gången på länge känns det också som ett ordentligt steg tillbaka. Kampanjen är helt ointressant och förmodligen den sämsta i serien hittills men när inte heller online delen känns inspirerande är det något som inte stämmer. Infinity Ward har försökt med ett horde-liknande inslag och ett offlinebaserat onlineläge men misslyckas främst på grund av en tråkig bandesign. Call of Duty: Ghosts är inte något dåligt spel, men det gör det föregångaren gjorde fast lite sämre.
#inlineditbutton