Recension: Batman Arkham Origins
Skrevs 2013-10-29 08:43:00 av Anders Wollner
Den tredje delen i Arkham-serien bjuder på flera nya bekantskaper, samma välgjorda smygmoment och en handling som utspelar sig under jultid. Men allt står inte rätt till.
Vi har mycket att tacka Rocksteady för, inte bara att de lyckades släppa ett välgjort spel på en superhjältelicens. Jag håller Arkham Asylum som en av den här generationens största upplevelser, åtminstone om vi ska prata AAA-segmentet. Uppföljaren Arkham City var välgjord den också men viljan av att ge mer av allt bidrog samtidigt till att mycket av originalets fokuserade handling försvann.
batman
Nya utvecklare, nya tider
Efter två spel är det nu dags för Warner Bros Montreal-division att ta över facklan. Studion har redan känt på serien genom Wii U-konverteringen av Arkham City, men det här är första gången de utvecklar något eget från grunden.
   Trots nya utvecklare är det mesta sig likt. Gränssnittet är i stort sett detsamma, strukturen i uppdragen likaså och de flesta hjälpmedel från föregångarna återanvänds. Som titeln antyder har Warner Bros valt att förlägga handlingen till innan de båda föregångarna, där Batman ännu inte har träffat på de flesta av sina fiender. Av detta märks mycket lite. Batman är inte mindre självsäker trots sin brist på erfarenhet och dialogen med karaktärer som Jokern och Bane, som hade kunnat vara intressanta, slarvas bort.
recension_1
Ett välbekant ansikte.
Brist på bra karaktärer
För att krydda historien är Batman denna gång på jakt efter ett gäng lönnmördare, som ska betas av i tur och ordning, och som gestaltar ett annat problem som spelet dras med. En stor behållning med både Arkham Asylum och Arkham City var att man ständigt ville vidare för att se vilken karaktär det skulle bjudas på härnäst. Minnesvärda scener som striden mot Scarecrow i Arkham Asylum avlöste varandra. Detta saknas nästan helt i Arkham Origins. Det finns välgjorda partier även här men överlag är inte karaktärerna intressanta nog för att bära upp historien. Som vanligt är det Jokern som gör det bäst, men honom har vi redan sett det mesta av genom föregångarna.
Tråkigare stad
Och det är inte bara karaktärerna som inte är lika intressanta, inte heller Gotham City är lika inbjudande. Nu höll inte Arkham City hela vägen som sandlåda betraktad men där fanns det åtminstone en tjusning i att utforska miljöerna. I Arkham Origins kommer jag på mig själv att istället skynda mellan uppdragen.
   Nu låter jag kanske lite väl negativ men det var just överraskningsmomenten som gjorde att jag föll så för den här serien och när det tas bort blir bristerna desto mer märkbara. Warner Bros har helt inte samma fingertoppskänsla som Rocksteady.
recension_2
Som vanligt har Batman ett gäng med olika hjälpmedel att använda mot sina fiender.
Samma struktur
Något som däremot görs bra är de moment där Batman tvingas smyga sig på sina fiender. Att hoppa mellan utsiktsplatser för att på bästa sätt kunna överblicka situationen fungerar lika bra som tidigare, men även här ska Warner Bros ha en känga. Som tidigare nämnt är de flesta föremål återanvända och även om Batman har några nya att ta fram räcker det inte att bara köra på i samma spår. Resultatet blir att Arkham Origins stundtals känns som samma typ av löpandebandproduktion som exempelvis Assassin's Creed: Revelations.
Lustiga missar
På det tekniska planet gör Batman: Arkham Origins sitt jobb utan att glänsa. Den mörka stilen från föregångarna är kvar, vilket får Gotham City att kännas som en ogästvänlig plats. Som sig bör. För att lyfta upp det visuella utspelar sig historien under jul och nyår, ett trevligt inslag som bidrar till en del stämning. Bland annat finns julklappar utplacerade på valda platser och Batman själv önskar sin betjänt Alfred en god jul.
   Tyvärr dras tekniken ner av en del problem i form av bitvis låg bilduppdatering och flera grafiska lustigheter. Exempelvis finns det inte någon trasdockefysik att tala om, med följden att fienderna blir både stela och tappar all animation (det går att gå igenom dem) när de har besegrats. Dessutom har Arkham Origins förädlats med det kanske sämsta minspelet på länge. Karaktärernas ansikten saknar de flesta uttryck, förutom just läpparna som sladdrar bäst de vill. Bitvis är det svårt att lägga märke till dialogen på grund av de horribla, nästan komiska, läpprörelserna.
recension_4
Stundtals bra men onödigt
Warner Bros har kort och gott tagit den enkla vägen med Arkham Origins. Istället för att bjuda på något eget har de arbetat efter mallen som Rocksteady tagit fram, utan att förbättra någonting. Jag blir fortfarande underhållen av den här serien och det finns stunder av ren briljans. Men det går inte att skaka av sig känslan av att det här är ett onödigt spel, framtaget för att klämma ut en sista slant från nuvarande konsoler.
Vi fick ett exemplar av spelet av Mi5 Communication.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
L3

online Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
3ca167c72f5b16d55977f1934990718f
Genre
Action
Utgivare
Warner Bros Interactive
Utvecklare
Warner Bros. Games Montréal
Plattform
PC, PC, Xbox 360, Playstation 3, Wii U
Release
2013-10-25
Sammanfattning
plus
  1. Bra stridssystem
  2. Bra smygmoment.
  3. Julstämningen lyser stundtals igenom.
minus
  1. Känns bitvis som en löpandebandproduktion.
  2. Inte lika intressanta karaktärer som i föregångarna.
  3. Horribla läpprörelser.
  4. En del problem med bilduppdateringen.
7

Slutsats

Arkham Origins är ett spel med två ansikten. Å ena sidan är det på många sätt välgjort, med en fin design och både bra smyg- och stridssystem. Å andra sidan gör det samma sak som sina två föregångare, förutom att det är lite sämre på de flesta punkter. Batman-fans bör titta närmare på det ändå, resten kan gott vänta på en uppföljare till nästa generations konsoler.
Recension
Xbox 360
Playstation 3
Wii U
#inlineditbutton