Pokemon X & Y
Skrevs 2013-10-16 11:16:00 av Anders Wollner
Pokemon är en av Nintendos bäst säljande serier, samtidigt som det är en av dem som utvecklas minst mellan varje ny del. Kan Pokemon X & Y ändra på detta?
Nintendo som spelutvecklare får många gånger beröm för sin förmåga att utveckla sig själva. Visserligen har de på senaste tiden harvat fast med den mindre originella New Super Mario Bros-serien, men samtidigt är de inte rädda för att testa på nya koncept. Om det inte leder till nya spelserier som Wii Sports och Pikmin handlar det om rörelsekontroller i beprövade koncept som The Legend of Zelda.
   Därför är det märkligt att så lite har hänt med Pokemon. Sedan serien först nådde oss mot slutet av 90-talet har det handlat om ungefär samma typ av jakt på monster, med några få nyheter som har kommit och gått.
pokemon420
Inte någon revolution
Det ska sägas direkt att inte heller Pokemon X & Y tar några stora kliv framåt. Förutom det uppenbara att serien för första gången utspelar sig i en tredimensionell värld inleds det i samma takt som sina föregångare. En ung pojke eller flicka lämnar sitt hem i en sömnig småstad och ger sig ut på jakt efter Pokemon-monster tillsammans med sina vänner.
   För den som mot förmodan inte har stött på serien tidigare handlar det om en form av rollspel, där man besöker byar, träffar karaktärer och köper varor. Skillnaden mot exempelvis Dragon Quest och Final Fantasy är att fokus ligger på att samla så många Pokemon-monster som möjligt, vilket främst görs genom att slåss mot dem i turordningsbaserade strider.
   Stridssystemet är förhållandevis djupt, och det gäller att använda rätt typ av Pokemon vid rätt tillfälle för att bli framgångsrik. Att experimentera med olika kategorier för att komma fram till vem som slåss bäst mot vem är en av seriens stora tjusningar.
pokemon1
En av dem man får välja på i början heter Chespin, en grass-typ som är riktigt vass.
Enklare för nybörjaren
En punkt som Nintendo har förbättrat jämfört med föregångarna är att det numera är enklare att hitta dugliga Pokemon-monster redan från start. Tidigare har det tagit en stund att träna upp sina favoriter men numera går det snabbt att avancera i nivå och besegra det mesta som står i vägen. Nackdelen är att utmaningen saknas under de inledande timmarna och här ska Nintendo ha kritik. Spelet är lite väl förklarande så långt som fem timmar in i äventyret, och under denna tid vill det mycket till för att man ska gå förlorande ur en duell. Att vänja spelarna vid konceptet är inte fel, men nog tar det alldeles för lång tid.
   När spelet väl öppnar upp sig på allvar blir det också mycket bättre. Plötsligt krävs tankeverksamhet för att överlista motståndare och flera nya möjligheter ges för att träna upp sina Pokemon-monster.
pokemon2
Det bjuds på många städer, men få är riktigt intressanta.
Bra onlinefunktioner
Något som den här serien alltid har varit bra på är interaktionen med andra spelare. Inte så underligt med tanke på att Pokemon-konceptet till stor del bygger på att släppa olika separata kassetter med unika Pokemon-monster. Att byta monster mellan varandra fungerar också lika bra som det alltid har gjort men Pokemon X & Y har utöver det ett större fokus på onlineläget. Det är integrerat i spelsystemet på ett smidigare sätt än tidigare. Exempelvis går det att via enkla knapptryck utmana främlingar som befinner sig i närheten.
Ointressanta karaktärer
Desto mer negativt kan sägas om tilltalet. Att Pokemon i grund och botten riktar sig till en yngre målgrupp kan jag förstå, men varför samtliga dialoger som inte behandlar spelmekaniken behöver vara substanslösa och onödiga är märkligare. Nintendo har byggt upp flera både vackra och mysiga städer men fyllt dem med helt ointressanta karaktärer. Det går i slutändan ut över äventyrskänslan, eftersom det inte finns någon anledning att upptäcka städerna man besöker.
pokemon3
Fortfarande beroendeframkallande
Pokemon är fortfarande som allra bäst när man låter sig uppslukas. På ett sätt är det förunderligt att Pokemon, efter så många år, har förmågan att koppla ett sådant grepp. Det är inte samma känsla som när man först upptäckte serien, men spelet är inte desto mindre välgjort.
Vi fick ett exemplar av spelet av Bergsala.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
L3

online Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
pokemon_y_39043562
Genre
Rollspel
Utgivare
Nintendo
Utvecklare
Nintendo
Plattform
Nintendo 3DS
Prisjakt
Release
2013-10-11
Sammanfattning
plus
  1. Samma beroendeframkallande koncept som tidigare.
  2. Det går att köpa nya kläder till sin karaktär.
  3. Man slipper den värsta level-hetsen.
  4. Vackert.
  5. Mycket att göra.
minus
  1. Tråkiga dialoger.
  2. Lite väl lång startsträcka.
8

Slutsats

Även om Pokemon X & Y har belönats med tredimensionell grafik och flera andra nyheter är det i grund och botten samma Pokemon som alltid. Fokus ligger fortfarande på att fånga så många Pokemon som möjligt, vilket snabbt blir beroendeframkallande. Inlärningskurvan är mindre brant, onlinefunktionerna mer framträdande och spelsystemet mer finslipat.
Bilder
Pokemon-X-Y-Aurotto-2
Pokemon-X-Y-Aurotto-1
#inlineditbutton