The Legend of Zelda: The Wind Waker HD
Skrevs 2013-10-05 15:11:00 av Marcus Grönskog
Wind Waker HD återberättar ett gammalt äventyr på Wii U. Håller ett tio år gammalt spel än i dag?
Ett drygt decennium efter dess lansering är Wind Waker en titel som delar upp fans i skilda läger. En del uppskattar spelet för dess färgglada yta, andra tycker The Legend of Zelda ska ha ett mer realistiskt utseende. Vår gamla recension hittar du här. Nu ger Nintendo en ny generation av spelare chansen att segla på öppet hav i den färgstarka världen och ta del av ett äventyr som har förärats en rad välkomna uppdateringar.
420x177
Med ny vind i segeln
The Wind Waker HD kan vid en första anblick tas för ett helt nytt Wii U-spel. Grafiken är läckert krispig och bidrar till att originalet är ett spel som vägrar att åldras. Historien om den unga Link som tar till sjöss för att leta efter sin kidnappade syster är densamma som innan och tillhör en av de mest hjärtevärmande berättelserna i Zelda-historien. Karaktärsdesignen är på topp och många gånger ser Link och hans kamrater ut att komma direkt från en Pixar-film.
   Men bakom skalet av en snyggare ljussättning finns fortfarande samma spel som släpptes 2003. Om Nintendo hade valt att uppdatera fler texturer hade det kanske inte känts som samma spel, men jag saknar ändå lite fler grafiska nyheter.
wiiu_screenshot_tv_01dzo9k
En del föremål är nu kopplade till styrkorset, vilket öppnar upp fler knappar vid vapenbyte.
Navigera med spelplattan
Nytt för The Wind Waker HD är att kartor- och föremålsskärmen funnit ett nytt hem på Wii U-handkontrollen. Det går nu enkelt att byta föremål och jämföra skattkartor utan att pausa spelet. Det är som mest användbart för att navigera på havet, men opraktiskt under strid. Jag trycker hellre på paus än försöker dela uppmärksamheten på två skärmar samtidigt som jag blir jagad av fiender.
   Ett tryck på Select-knappen gör det möjligt att spela på Wii U-handkontrollen, vilket är mitt föredragna sätt att spela på. I ett sambo-boende med en enda TV är det som en skänk från ovan att kunna spela oberoende av om apparaten är ledig eller inte. Spelet gör sig dessutom väldigt bra på den mindre skärmen.
WiiU_screenshot_TV_01435_6
Hav så långt ögat kan se. En inte alltför ovanlig syn.
Ute på öppet hav
Tidigare har det riktats stark kritik mot det stora, öppna havet vars storlek inte berättigades av det begränsade antalet aktiviteter. Dessutom gick det långsamt att ta sig från kartans olika hörn, ett resultat av att havet skulle hinna laddas in.
   På Wii U är den begränsningen borta och det finns nu ett snabbare segel att skaffa en bit in spelet. Seglet ökar hastigheten på båten samtidigt som det automatiskt ser till att ändra vinden. Tyvärr måste man leta noga för att hitta det.
   Själv har jag alltid gillat havet och ser det snarare som ett tillfälle att ta in vyn och få känslan av en riktig, sammankopplad värld. Tack vare kraften i Wii U går det dessutom att se längre än innan och nya öar lockar ständigt kring horisonten. Däremot tappar spelet ofta bilder när de är många fiender på skärmen, vilket är lika förvånande som det är tråkigt att se.
Gå iland - ibland

Antalet grottor i The Wind Waker är få men mycket bra designade. Pusslen har klarat tidens tand på samma sätt som grafiken har. Enligt tradition får Link tag i bumerang, pilbåge och änterhake, men i The Wind Waker glöms inte tidigare föremål bort, utan dem fortsätter att vara relevanta hela spelet igenom. I The Wind Waker HD har dessutom förinspelade animationer kortats ner så att de går mycket snabbare att använda.
   En del föremål har flera funktioner beroende på om man är till havs eller till fots. Änterhaken som används för att svinga sig fram genom omgivningarna används också till att plocka upp skatter från havets botten.
ibd3CY2OfYBHgB
Hero Mode - ett nytt tilläg där helande hjärtan inte går att hitta, gör bossar till farliga motståndare.
Skattjakt i rask takt
En mer direkt spelbar förändring stöter man på först fram mot slutet av spelet. Ni som spelat Gamecube-versionen vet vad jag talar om, och Nintendo har denna gång löst det mycket bättre. Det är välkommet, men jag hade hellre sett att något annat med mer substans hade tagit dess plats. För på det stora hela är The Wind Waker HD fortfarande samma spel som förr. Men det är inte fy skam, för det handlar trots allt om ett av Zelda-seriens mest minnesvärda titlar.
Vi fick ett exemplar av spelet av Bergsala.
Svar
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
378402_2457394926155_1007011564_n

Marcus Grönskog

Spelfantast från Småland som försöker få tiden att räcka till allt som måste upplevas. Utöver spel hamnar läsning högt på listan. Andra favoriter är katter, blåbär i alla former och att kunna vakna...
the-legend-of-zelda-wind-waker-hd-box-art-gamingpng
Genre
Äventyr
Utgivare
Nintendo
Utvecklare
Nintendo
Plattform
Wii U
Release
2013-10-04
Sammanfattning
plus
  1. Grafiken
  2. Responsiv kontroll
  3. Bra nya tillägg
  4. Uppdaterad musik
minus
  1. Tappar bildrutor
  2. Havet är fortfarande tomt
  3. Något få grottor
8

Slutsats

Goda minnen av äldre spel kan komma att vittra sönder vid ett återbesök, men Wind Waker lyser starkt även efter tio år. Det är nästan svårt att tro att spelet är så gammalt, men anledningarna till att det håller än idag är många. Strider, grottor och sidosysslor är läckert insvepta i ett tecknad film-täcke som fortfarande ser lika bra ut. Nintendo har även gjort en rad smarta uppdateringar som gör spelet snabbare och smidigare att spela. Havet är fortfarande lika stort och tom som innan och jag saknar fler nyheter. Men har man ännu inte trollbundits av Wind Waker är detta ett ypperligt tillfälle.
Bilder
Nintendo_Sales_2013
link_wind_waker
#inlineditbutton