The Wonderful 101
Skrevs 2013-09-15 23:01:00 av Marcus Grönskog
En färgstark slagsmålsfest med bristande kontroll
The Wonderful 101 är utvecklat av Hideki Kamiya och Atsushi Inaba, samma duo som jobbade med Viewtiful Joe-serien och Okami. I denna nya titel tar man kontroll över 100 små hjältar samtidigt, vilket vid första anblick kan föra tankarna till Nintendos Pikmin 3. Till skillnad från Pikmin-spelen där olika enheter kan styras oberoende av varandra, kan hjältarna i The Wonderful 101 snarare ses som en enda mångsidig spelkaraktär. En ensam ledare slåss i fronten medan resten av gänget slås samman för att skapa olika vapen.
420x177
Höga produktionsvärden
Som sig bör av ett spel från Platinum Games håller både grafik och stil i The Wonderful 101 absolut toppklass. Det är en vacker värld som målas upp, där ett högteknologiskt samhälle möter klassisk estetik från 1950-talet med stora monster som tagna från äldre Godzilla-filmer. Stadens byggnader och vägar exploderar i kaskader av betong och metallskrot och bossarna är stora och många till antalet. Krydda därtill med en underhållande dialog med sedvanliga pikar till andra spel så är den audiovisuella delen komplett. Synd att illusionen börjar krackelera när kontrollen är i handen.
Rita ditt vapen
The Wonderful 101 bygger nämligen en annorlunda kontrollmetod. Genom att använda höger styrspak eller fingret på spelplattans skärm ritar man ut det huvudvapen som ska användas. Det går snabbare att rita på skärmen men det är lätt att fingret kommer åt andra funktioner vilket genast avbryter den tilltänkta attacken. Dessutom är inte skärmen stor nog för att rita de större versionerna av vapnen.
   Till en början är dock symbolerna enkla att hålla reda på eftersom de är så pass distinkta. Ett rakt streck ger spelaren kontroll över svärdet, medan en L-form istället blir en pistol. I takt med att man avancerar i berättelsen blir symbolerna allt fler och allt mer lika varandra. Detta leder till att man ofta ritar fel i stridens hetta, något som känns extra irriterande då spelet oftast förlitar sig på att du ritar rätt symbol.
673081_20130816_screen007
En rörig kamp mellan gott och ont, på gott och ont.
Ett virrvarr av små gubbar
Hjältarna i The Wonderful 101 förflyttar sig genom en isometrisk spelvärld och trots att kameran sällan ställer till problem kan det ändå vara svårt att lokalisera sig. Karaktärerna är så många och så små att man lätt tappar bort den ledande spelfiguren. Extra svårt blir det att avgöra och mäta avstånd när karaktären man styr kan döljas av gröten med små figurer. Sekvensker med fallande plattformar och liknande avgrunder blir svåra att klara med precision och kräver ofta flera försök.
   Attacker kommer dessutom från alla håll vilket tvingar spelaren att hålla ögonen på ett tiotal platser samtidigt. Visserligen leder detta till att man som spelare är på alerten, men det inbjuder sällan till kreativa lösningar eller utfoskande av stridsystemet.
Mer än att hamra på knapparna
Trots att upplägget med olika huvudvapen kan tyckas simpelt finns ett djup som kräver att man bemästrar varje liten beståndsdel av stridssystemet. Men tyvärr är vitala delar av systemet upplåsningsbara bonusar. Genom att samla på sig metallskrot går det att utöka sin arsenal med bland annat en skyddande barriär och en undanmanöver. Det är något som blir närmast nödvändigt för att avancera, men som kanske inte känns helt uppenbart för många spelare.
   Vissa fiender signalerar sina svagheter mot olika vapen på ett tydligt och klart sätt, medan andra är långt mer svårtolkade. Tar det längre än några sekunder att besegra fienderna finns det ofta ett mer effektivt sätt att ta hand om dem.
the-wonderful-101-wii-u-wiiu-1370980043-020
Att studsa tillbaka fiendernas projektiler är alltjämt en vinnande strategi.
Värt att spela om
Det finns gott om anledningar att spela om uppdrag. Dels för att förbättra sin poäng med hjälp av kraftigare uppgraderingar, dels för att hitta hemligheter som man missade första gången. Det finns alltså gott om tillfällen att slipa på stridsmekaniken och verkligen bemästra systemet. Tyvärr känns många passager ointressanta och reducerar spelandet till en automatisk färd på räls. Däribland en rad eskortuppdrag med fordon som mest känns som utfyllnad.
   Det finns även ett uppdragsläge där upp till fem spelare kan delta samtidigt i en rad olika utmaningar. Här finns det större möjligheter att slåss för skoj skull och träna den tekniska finessen. I huvudspelet finns en batterimätare som begränsar spelarens förmåga att kasta ut attacker, men i uppdragsläget är den alltid fulladdad. Jag förstår varför restriktionen är där, men det blir faktiskt roligare utan den.
Till sist
The Wonderful 101 är långt ifrån felfritt, men det är en riktigt underhållande berg-och-dalbana med många minnesvärda ögonblick och god humor. Många stunder fastnar i minnet, men tyvärr har de flesta att göra med moment där man som spelare är passiv och bara tittar på. En kavalkad av spektakel gör inte det perfekta spelet, men trots detta visar Platinum Games än en gång hur man levererar en charmig, om än frustrerande slagsmålsfest.
Vi fick ett exemplar av spelet av Bergsala
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
378402_2457394926155_1007011564_n

Marcus Grönskog

Journaliststudent från Småland med ena foten i Tokyo. Är intresserad av bra berättande i spel.
projectp100
Genre
Action,Realtidsstrategi
Utgivare
Nintendo
Utvecklare
Platinum Games
Plattform
Wii U
Prisjakt
Release
2013-08-23
Sammanfattning
plus
  1. God humor
  2. Imponerande bosstrider
  3. Stark audiovisuell upplevelse
minus
  1. Kontrollproblem
  2. Utlärningen av stridssystemet
  3. Utdragna spelsekvenser
6

Slutsats

The Wonderful 101 sprudlar av charm, humor och stil. Det är lätt att fastna för de små kortbenta karaktärerna som huserar den väl realiserade fantasi-världen. Däremot tar problem med kontrollen bort en stor del av illusionen och tempot. Det är för lätt att rita fel symboler när man ska byta vapen vilket leder till onödig frustration, speciellt när spelet ibland kan bli nagelbitande svårt. Samtidigt finns en behållning att lära sig stridssytemet, även om det inte lärs ut på ett optimalt sätt. Det är ett väl godkänt spel med naggade kanter, som samtidigt fyller en tomhet bland spelen till Wii U.
#inlineditbutton