Gone Home
Skrevs 2013-09-08 10:56:00 av P-A Knutsson
Välkommen hem till en riktig indiepärla.
Tänk dig att efter en längre resa utomlands komma hem till dina föräldrar – bara för att hitta deras hus övergivet. Ingen mamma, ingen pappa och ingen lillasyster. En oroväckande lapp från din syster möter dig vid dörren, medan ett mystiskt meddelande finns inspelat på telefonsvararen. Det är inledningen till den mycket speciella upplevelsen Gone Home.
GHFlash
Välkommen hem
Föräldrarnas hus är stort och för tankarna till en mindre herrgård; här finns bland annat arbetsrum, bibliotek, matsal och växthus. Lägg därtill en härligt kuslig källare och vind. Eftersom familjen är nyinflyttad står det ouppackade kartonger lite här och var, och många skåp gapar tomma. En nödlösning för utvecklarna att slippa fylla lådor och skåp med det som lådor och skåp oftast blir fyllda med – men det fungerar och höjer stämningen ett snäpp.
   Inredningen i huset osar 90-tal och det finns många detaljer att le åt; bland annat ett överflöd av videoband, tv-guider och SNES-spel. Genom att vrida och vända på alla föremål i huset lär jag känna familjen. Det är lillasysterns berättelse som står i centrum, men huset berättar även mycket om mamman och pappans liv. Karaktärer jag aldrig sett får liv, jag bryr mig om dem och undrar vad som hänt. Jag sugs in i deras värld.
Upptäck livet
De viktiga föremålen är oftast lätta att hitta, men det är de små detaljerna som ger familjen liv. Handskrivna lappar, kassettbandsfodral, gömda tidningar med mera går att plocka upp, vrida och vända på och i de flesta fall berättar de något. Ibland något trivialt, ibland något stort. Jag tittar under sängar, rotar i papperskorgar och öppnar lådor för att jag vill, inte för att jag måste.
GH3
Berättelsen ger hintar till övernaturliga inslag, en känsla som förstärks av det härliga ovädret som dundrar och smattrar utanför fönstren.
Ett blankt papper
För att få ut så mycket som möjligt av upplevelsen bör man inte veta mycket om Gone Home innan. Titta inte på filmklipp, läs inget om handlingen, läs inga recensioner (efter den här). Vandra in i huset som ett blankt papper. Det kan i och för sig vara svårt så här ett par veckor efter lansering, och upplevelsen griper tag i spelaren även om denne har någorlunda koll på vad som väntar. Men som sagt, vet man inte vad som väntar kan upplevelsen bli smått fantastisk.
En minnesvärd upplevelse
Vill man vara elak kan Gone Home beskrivas som en några timmar långsam vandring genom ett hus, där vissa föremål spelar upp en ljudfil när de plockas upp. För vissa lär Gone Home inte vara mer än så heller. Men jag skulle gissa på att de flesta sugs in i utforskande på samma sätt som jag gjorde. Den magnifika stämningen gör att man konstant sitter på helspänn och även om berättelsen inte är särskilt unik, förs den framåt på ett lysande sätt och kommer etsa sig fast i spelarens minne. Mer än så vill jag inte säga om Gone Home; resten får ni upptäcka själva.
Vi fick en nedladdningskod av The Fullbright Company
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

cmd

Spelar just nu!
6f2da70632e3ab7eca60f811c0c6a8ad
Genre
Indie
Utgivare
The Fullbright Company
Utvecklare
The Fullbright Company
Plattform
PC
Release
2013-08-15
Sammanfattning
plus
  1. Spännande berättelse
  2. Stämningsfullt
  3. Inbjudande utforskning
minus
  1. Väldigt kort
  2. Inte för alla
9

Slutsats

Inga strider, pussel eller magnifika vyer – ändå lyckas Gone Home vara en smått fantastiskt upplevelse. Att undersöka husets alla vinklar och vrår för att föra historien framåt och lära känna familjen känns aldrig påtvingat; jag gör det för jag vill veta vad som hänt. En kort men spännande berättelse som stannar kvar i minnet.
GH200
GH4
Gone-Home1
GH2
#inlineditbutton