Amnesia: A Machine For Pigs
Skrevs 2013-09-09 18:46:00 av Karl Sjöberg
"Grymt" sa grisen.
I vår intervju med Frictional Games från förra året så stod det klart att Amnesia: A Machine for Pigs skulle skapas med ett syfte: det skulle bli läskigare än sin föregångare Amnesia The Dark Descent. Med andra ord sattes ribban väldigt högt och utvecklarna The Chinese Room (Dear Esther) har fått pressas av internets hype-maskin. Har de nya utvecklarna lyckats med sitt mål?
flashbild
En grisig historia
Året är 1899 och du vaknar upp utan någon större aning om vad du bör göra eller vem du är. Du finner ganska snart via dagboksanteckningar att ditt namn är Mandus, en rik industrialist. Bakgrundshistorian som utvecklas under spelets gång är imponerande grotesk. Kallhjärtad och naken brutalitet, kristen såväl som aztekisk mytologi och givetvis fullkomligt vansinne blandas i ett potpurri av obehag.
   Precis som författaren HP Lovecrafts skräck (som varit inspiration till både Amnesia: A Machine for Pigs och Amnesia: The Dark Descent) ger bakgrundshistorian en känsla av att det är något större i görningen än vad man kan se och höra. En ondska både omfattande och oerhörd. Och det är något du inte vill tänka på när Amnesias täta mörker sluter sig runt dig. Allt du vet är att du ska längre och längre ner under jord medan ljudet av maskiner blir allt högre.
   
Gammalt ut, nytt in
Det känns lite tråkigt att jämföra Amnesia: A Machine for Pigs med dess trendsättande föregångare, men det är ett bra sätt att ge ett perspektiv på just hur läskig uppföljaren är och varför den är det.
   För det första är det minimalistiskt. Det finns inget interface alls, inga mätare, ingen inventory-meny. Det här betyder att du inte kan se hur det står till med Mandus hälsa som du kunde med Daniels i Amnesia: The Dark Descent, och det betyder att du inte behöver hålla på att gå in och ut i menyer för att lösa pussel. Det finns inte heller någon olja eller liknande till din lykta så den kan aldrig få slut på energi. Detta eliminerar en del av överlevnadsaspekten, men skruvar samtidigt upp tempot en aning.
   Din lykta skär igenom mörker i form av en stark stråle. Dessutom blinkar den i närheten av monster, något som får det att knyta sig i magen så fort ljuset flackar till. Amnesia: A Machine for Pigs mörker är svartare och tätare än Amnesia: The Dark Descents. Här kan inte din karaktär vänja sina ögon vid mörkret, en funktion som gjorde många delar i Amnesia: The Dark Descent betydligt lättare än vad de borde ha varit. Här måste du förlita dig mer på dig själv och dina instinkter, vilket sätter din egna hjärna på högvarv och du skrämmer lätt upp dig själv.
aamfp_04
Den groteska bakgrundshistorian går hand i hand med det imponerande soundtracket.
Ständig skräck
Även på platserna där du vet att det inte finns några monster (du har ju finkammat varje vrå) känner du dig aldrig trygg och mycket av detta beror det på bakgrundsljuden. Ljudeffekterna som ständigt hörs i fabrikens korridorer är otroligt välgjorda och mycket atmosfäriska. Fotsteg, knarrande, skrapande och förstås grymtanden och skrik från grisar. Och bakgrundsljuden är oftast det enda du hör. De allra mörkaste och ensammaste delarna är nämligen oftast helt fria från musik.
   The Chinese Rooms Jessica Curry har bidragit med ett riktigt brutalt och mäktigt soundtrack som används mycket sparsamt. Denna sparsamhet bidrar till att distansera sig från sin föregångare, på gott och ont beroende på vilken typ av skräck du föredrar.
Grus i maskineriet
Det är den här minimalismen som blir Amnesia: A Machine for Pigs tvåeggade svärd. Den avskalade och mörka tystnaden gör underverk för helhetsatmosfären, men påverkar också den rena skräckfaktorn negativt. I alla svåra och skrämmande spel är det naturligt att känna sig lättad när en ovanligt läskig del är avklarad. Men när jag äntligen lyckades springa ifrån monstret i de där mörka tunnlarna kunde jag inte hjälpa att känna mig lite besviken istället för lättad. För hur obehagligt och groteskt spelet än känns når det aldrig några riktiga skräcktoppar.
   Utvecklarna har satsat för mycket på en konstant rädsla och till stor del utelämnat den chock- och panik-baserade typen av skräck som genererar de där riktigt minnesvärda delarna. Upplevelsen blir helt enkelt lite platt. De läskiga momenten är inte tillräckligt långa, monstren är inte tillräckligt skrämmande, och de riktigt mardrömslika delarna uteblir.
aamfp_02
När det är mörkt i Amnesia: A Machine for Pigs så är det mörkt på riktigt. Kom dock ihåg att din lykta kan locka till sig objudna gäster.
Välputsad pusslare
Som tur är väger ändå Amnesia: A Machine for Pigs helhet upp för skräckdipparna och på det hela känns spelet som en välputsad och helgjuten maskin. Grafiken är tekniskt sett inte är så mycket att hurra över men de snygga steampunk-influerade miljöerna bidrar till helheten. Pusslen består mest av att dra i spakar och snurra på kugghjul, men för att göra det tvingas du ner djupare i mörkret, ner bland tunga maskindunk, förfärliga hemligheter och hemska faror vilket håller dig engegerad och sysselsatt. Det hela går lite som på räls och det är lätt att bli uppslukad av den mäktiga atmosfären. Det smidiga tempot gör tyvärr att vissa delar är lite väl snabbt överstökade och jag hade gärna velat spela mer när det väl var avklarat.
   Trots skräcksaknaden känner jag få som skulle vara kaxiga inför Amnesia: A Machine for Pigs, och rädd kommer du att bli.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
1441350_10200936570525580_587114245_n

offline Seaburger

Tar över världen i Civilization V och väntar på att Steam ska släppa Grim Fandango och The Neverhood. Jobbar som köksbiträde och kundbokare och spelar även trummor i bandet Sol.
52ca343e6cf69fbfcd5cda7f057d39cb
Genre
skräck
Utgivare
Frictional Games
Utvecklare
thechineseroom
Plattform
PC
Release
2013-09-10
Sammanfattning
plus
  1. Atmosfären.
  2. Brutalt soundtrack.
  3. Ständigt läskigt.
  4. Fantastiskt ljud.
  5. Minimalistiskt.
minus
  1. Inga superläskiga moment.
  2. Undermålig monsterdesign.
  3. Går lite väl fort ibland.
  4. Aningen begränsad interaktion med spelvärlden.
7

Slutsats

A Machine for Pigs är välgjort och imponerande med en riktigt genomtänkt design och pulshöjande atmosfär. Det är ett sparsmakat skräckspel som fokuserar på att låta din egna hjärna göra det mesta av jobbet i att skrämma upp dig. Men skräcken når aldrig riktigt ända fram. När utvecklarna satsar på att förmedla en konstant rädsla så uteblir de där riktigt läskiga momenten vilket kan göra en del besvikna.
Bilder
amnesia530
Frictional_Games2
penumbracollectionpc009_1165503148
new-amnesia-pc-1329767985-001
Frictional_Games_2
Frictional_420
#inlineditbutton