Shadowrun Returns
Skrevs 2013-07-31 08:00:00 av Joel Andersson
Idén om ett nytt Shadowrun i klassisk tappning lockade fans att skänka nästan två miljoner dollar via Kickstarter. Efter ett antal förseningar och brutna löften är spelet här.
För lite drygt ett år sedan lyckades Harebrained Schemes håva in nästan två miljoner dollar via crowdfunding-tjänsten Kickstarter i syftet att göra ett nytt Shadowrun. Förseningar och brutna löften bidrog till smolk i glädjebägaren, men nu är Shadowrun Returns färdigt och Level 7 har spelat igenom kampanjen.
SRRLogo
Mordutredning
Dead Man's Switch är titeln på kampanjen i vilken din karaktär porträtteras som en pank Shadowrunner, en slags specialist som utför smutsiga jobb på beställning. En nära vän har nyligen blivit mördad och efterlämnar en välbehövlig slant om du tar reda på mördaren. Det är ett udda kontrakt som inte blir någon barnlek bland Seattles mörkare kvarter fyllda av våld, droger och cybernetiska modifikationer.
   Innan kampanjen påbörjas skapas en karaktär och möjligheten att variera är god. Förutom ras, kön och utseende finns några mallar över vilka startförmågor din karaktär bör ha för olika specialiseringar. Klasserna som finns är magiker, shaman (frammanare), street samurai (bra med vapen), adept (magiker med stark fysisk attack utan vapen), decker (hacker) och rigger (utnyttjar olika drönare i strid). Det går också att själv skräddarsy en egen klass eller för den delen exempelvis som rigger välja att fokusera på magi.
Cyberpunk och magi
Har du inte tidigare hört talas om Shadowruns speciella värld är den bra presenterad i Returns. Det handlar om en fiktiv cyberpunkvärld i en nära framtid där magi har blivit populärt och en del börjat födas som älvor och orcher. Seattles smutsiga, neonlysande kvarter för tankarna till Deus Ex och Bladerunner. Matrix, en digital värld till vilken du kan ansluta ditt nervsystem, utgör också en viktig del i Shadowrun.
   Den välskrivna och intressanta handlingen presenteras snyggt i en uppdaterad retrostil. Perspektivet är fixerat isometriskt så när som på att det går att zooma in på de högupplösta bakgrunderna. Under en del stunder är det mer livat med blinkande neonskyltar och skräp som flyger i vinden, men stundtals känns det något blekt.
   Karaktärerna flyter dock ihop bra med omgivningarna och sticker inte alls ut på samma sätt som i de äldre isometriska rollspelen.
   Ljudmässigt märks det att det inte handlar om någon storproduktion med en del lustiga effekter och upprepande musik, men överlag stör det inte.
srr_screenshot04-600x337
Striderna i Shadowrun Returns påminner mycket om de i Xcom.
Xcom-inspirerade strider
Precis som i många andra liknande spel är det uteslutande muspekaren som används för att förflytta karaktärerna.
   När det blir dags för strid inleds ett Xcom-likt turbaserat läge där varje karaktär har ett antal poäng som bestämmer hur många gånger de kan agera. Att göra kortare förflyttningar och avfyra standardvapnen kostar mindre poäng och kan därför användas fler gånger än slagkraftigare manövrar, som ofta måste laddas upp över många turer. När det blir motståndarnas tur är det fördelaktigt att ha tagit skydd bakom bråte eller satt någon på att spana efter fiender som rör sig. Dessa taktiska element känns inte lika djupa och slipade som i Xcom, däremot finns istället en hel del andra mer rollspelsrelaterade ingredienser att bemästra.
Hacka i Matrix
Varje klass har förstås sin uppsättning av förmågor som kan uppgraderas och utnyttjas på olika sätt. Som exempel kan fientliga deckers manipulera ovetande Matrix-användare och få de att attackera dig. Bästa lösningen är då att koppla upp en egen decker och utkämpa en parallell strid i den digitala världen. Då används avatarer och olika program för att åsamka skada. Tyvärr utnyttjas inte Matrix riktigt så mycket och så intressant som kanske många hoppats på men det är ändå en kul mekanism.
   Shamaner och riggers kan vara viktiga komplement i tuffa strider då de frammanar varelser respektive utnyttjar drönare som kan ta några tuffa smällar om livspoängen är på väg att ta slut för dina runners.
maxresdefault
Matrix är en intressant del i Shadowrun som gärna hade fått utnyttjats mer i kampanjen.
Inte ett fullfjädrat RPG
Något som definitivt för tankarna till svunna tider är den enorma textmängden med många olika valmöjligheter. Beroende på vissa attribut, som hur stark du är på en viss förmåga, är vissa svarsalternativ i dialogerna låsta. Några gånger betyder det skillnaden mellan en fredlig lösning eller ej, men oftast finns valen mest där för att du ska kunna rollspela som du vill.
   Friheten är dock inte lika stor i många andra avseenden. Det går inte spara när som helst utan utvecklarna har valt att dela upp kampanjen i bitar, med automatisk sparning när du reser till nya områden. Detta gör att de korta sidouppdragen måste klaras av innan du beger dig till nästa del. Huvuduppdragen går lyckligtvis att urskilja genom gula markörer istället för vita. Något looting-system finns inte heller och både dialog- och inventariesystemen är delvis opolerade.
För rätt publik
Man ska komma ihåg att Dead Man's Switch bara är den första kampanjen av många som är på gång. Nästa officiella kampanj går under arbetsnamnet ”Berlin” och lägg till att många fans redan börjat göra egna alster i redigeringsverktyget. Bland det som påbörjats finns en kampanj som väntas bli över 100 timmar lång och autentiskt följer berättelserna från det ursprungliga penna-och-papper-rollspelet.
   Så trots en del skavanker lär Shadowrun Returns bli omtyckt bland de som bidrog i Kickstarter-insamlingen, och säkert också av andra som gillar genren. Förhoppningsvis får vi också skäl att återkomma till Shadowruns fascinerande värld i nya och ännu bättre kampanjer.
Vi fick en recensionskod av Harebrained Schemes.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
Bild_84

online Mugen

Matematiker som förutom att spela spenderar fritiden på att sova, resa, spela tennis och se på fotboll. Allätare av TV- och PC-spel. Började skriva för Level 7 i mars 2007 och driver sedan augusti...
697a98ba65e6cfb40152c1a2ba95fbc3
Genre
Action
Utgivare
Harebrained Schemes
Utvecklare
Harebrained Schemes
Plattform
PC
Release
2013-07-25
Sammanfattning
plus
  1. Välskriven kampanj
  2. Bra cyberpunk-stämning
  3. Kul strider
  4. Intressant värld
  5. Karaktärsskapandet
  6. Fler kampanjer är på gång
minus
  1. Går inte att spara när du vill
  2. Något opolerat
  3. Kampanjen är lite för styrd
  4. Ganska involverande att modda
7

Slutsats

Shadowrun Returns lyckas nog infria förväntningarna för de flesta, även om det inte överträffar dem med råge. Dead Man's Switch-kampanjen är välskriven och introducerar världen på ett bra sätt för nybörjare. Striderna som påminner om Xcom är roliga och blir som allra bäst när de olika klasserna utnyttjas optimalt. Möjligheterna att variera sin karaktär är goda och alla dialogval ökar rollspelskänslan men tyvärr blir friheten lidande av autospar-systemet. Med många nya kampanjer på gång är Shadowrun Returns väl värt att hålla ögonen på.
Bilder
shadret_1345350776
berlinScreen01-600x337
pikePlace01-600x245
environment-600x322
srr_concept_morgue-600x237
srr_concept_docks-600x290
renraku_skyline_1920-614x345
srr_elf_samurai-600x375
#inlineditbutton