Mario & Luigi: Dream Team Bros
Skrevs 2013-07-12 20:16:00 av Anders Wollner
Mario och Luigi är tillbaka för att rollspela på Nintendo 3DS.
Det finns inte många spelserier som är lika gemytliga som Marios rollspelssidospår. Sedan Squares storhetstid i mitten av 90-talet, då de hjälpte Nintendo att utveckla Super Mario RPG, har det handlat om färgglada, varma och humoristiska historier som inte dragit sig för att göra poänger av genrens konventioner.
mario-luigi-dream-team-420
En drömvärld
Mario & Luigi-seriens rötter sträcker sig tillbaka till 2003 års Mario & Luigi Superstar Saga, och i och med Dream Team Bros gör den nu 3DS-debut. Historien börjar med att en luftballong anländer till Svampriket för att bjuda in prinsessan Peach med entourage till en tropisk ö, på vilket det snart visar sig att saker inte står rätt till. Vid sidan av palmer och soldränkta stränder finns nämligen ett parallellt universum som endast går att komma till i sömnen. Här härskar en uråldrig ondska, som snart får idén att ställa till med oreda på ön. Logiskt nog kan Mario träda in i drömvärlden genom att hitta magiska kuddar som sedan Luigi somnar på (Mario hoppar in i Luigis undermedvetna, genom en portal som öppnar sig ovanför hans huvud, om något var oklart).
   Handlingen är inte spelhistoriens mest välskrivna, men den gör vad som förväntas och har tillräckligt med vändningar och överraskningar för att lyckas hålla intresset uppe. Tyvärr tar det onödigt många timmar innan den kommer igång. Nu kan jag förstå att Alpha Dream vill introducera spelaren både till den nya världen och spelsystemet, men inte ska det behöva puttra på i nästan fem timmar?
Utnyttja Luigi i drömmarna
Precis som i många andra av Nintendos spelserier spelar handlingen en viktig roll även för spelmekaniken. I likhet med tidigare delar kontrolleras Mario och Luigi med varsin knapp. I drömvärlden är det enbart Mario som kontrolleras, eftersom Luigi ligger i djup sömn. Luigi har då istället funktionen att kunna anta olika objekt, för att på så sätt underlätta framfarten. När man befinner sig i drömvärlden består den undre skärmen av en bild på Luigis sovande ansikte, och när han exempelvis har förvandlat sig till ett moln går det att röra på hans näsa för att få honom att nysa på den övre skärmen. På så sätt skapas en vindputs som kan få objekt att flytta på sig. Mekaniken leder till viss variation, men pusselmomenten känns oftast alldeles för sökta för att fylla någon funktion. För det mesta är det så uppenbart vad som behöver göras att det inte krävs någon tankeverksamhet.
mario1
Genom att dra i Luigis mustasch på den undre skärmen kan man skapa en form av katapult för Mario på den övre skärmen.
Plattformsrollspel
Oavsett värld kommer alla som har spelat något Mario-rollspel tidigare att känna igen sig. Det handlar fortfarande om att tajma sina attacker för att utdela maximal skada, precis som det gäller att vara uppmärksam när fienden attackerar. Både Mario och Luigi kan nämligen undvika skada genom pareringar. Den här typen av plattformsinspirerade rollspelsstrider fungerar mycket bra och gör att man behöver anstränga sig mer än att bara välja vilken fiende man ska attackera.
   Ett problem är att det är svårt att läsa av nya typer av fiender, vilket gör att man förlorar onödigt mycket liv. Dessutom envisas spelet med tutorial-inslag när saker introduceras. Detta går att hoppa över, men tyvärr behöver man gå igenom en hel del dialog innan det.
Några tveksamheter hindrar
Visuellt har den här spelserien alltid imponerat, med varma färger och mysig Nintendo-estetik. Dream Team Bros tar dock ett steg tillbaka, med en design som för tankarna till Donkey Kong Country. Karaktärerna känns helt enkelt inklippta i spelvärlden, vilket gör att det ser något billigt ut.
   Det är just tveksamheter som dessa som gör att Dream Team Bros inte riktigt når upp till den annars höga kvaliteten som Marios rollspel brukar ha. Dream Team Bros är långt ifrån dåligt, och duger gott och väl som sommarspel. Men för den som inte är toksåld på föregångarna är det inte något väsentligt man missar om man hoppar över det.
Vi fick ett exemplar av Bergsala.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
L3

Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
mario_luigi_dream_team_bros
Genre
Rollspel
Utgivare
Nintendo
Utvecklare
Nintendo
Plattform
Nintendo 3DS
Prisjakt
Release
2013-07-12
Sammanfattning
plus
  1. Välgjort stridssystem.
  2. Mysig spelvärld.
  3. Bitvis lyckad humor.
minus
  1. Trögstartat.
  2. Inte helt lyckad estetik.
  3. Tråkiga pusselmoment.
6

Slutsats

På grund av en trögstartad handling, sökta pusselmoment och en inte alltför vacker yta når inte Mario & Luigi: Dream Team upp till sina föregångares nivåer. Det är inte något dåligt spel, men det går att förvänta sig mer från Alpha Dream och Nintendo.
#inlineditbutton