The Walking Dead: 400 Days
Skrevs 2013-07-09 10:52:00 av Anders Wollner
400 Days är ett kapitel bestående av fem mindre delar. Lyckas Telltale lika bra som senast?
När jag började spela The Walking Dead anade jag knappast vad som väntade. För det som i början mest verkade vare en välskriven spelversion av det briljanta seriealbumet blev mot slutet något helt annat.
   Jag har aldrig blivit så påverkad av ett spel som jag blev under de sista kapitlen, där Telltale på ett lysande sätt berättade om en framtid som gått åt helvete, utan minsta hopp om ljusning. Precis som i seriealbumet (och där tv-serien har misslyckats) handlade inte The Walking Dead främst om de levande döda. Den verkliga historien fanns istället bland alla människoöden.
the-walking-dead_420
Fem delar - fem historier
400 Days är ett nedladdningsbart kapitel till The Walking Dead och är indelat i fem olika delar, där varje del gör ett nedslag hos en ny grupp människor. Gemensamt för alla delar är att de utspelar sig i närheten av en bensinmack.
   Det vore dumdristigt att förvänta sig att Telltale ska lyckas beröra på samma sätt som senast. 400 Days är heller inte i närheten av lika omvälvande som dess föregångare. Formatet är spännande men spelet är lite för kort för att någon vidare karaktärsfördjupning ska äga rum. När delarna är knappt tjugo minuter långa och bryts så snart det börjar blir helhetsupplevelsen något flyktig. Det finns också en slags gemensam nämnare med alla historier men upplösningen känns något sökt.
the-walking-dead-400-days-xbox-360-1370970950-003
Bra som mellanspel
Nu är 400 Days långt från dåligt, snarare tvärtom. På grund av formatbytet är tempot väldigt högt, och det är svårt att inte sitta som på nålar genom hela kapitlet. Precis som tidigare är dialogerna välskrivna, och trots den något orealistiska situationen, målar Telltale upp en trovärdig värld. Det är också intressant att se hur karaktärerna hanterar zombieapokalypsen olika, beroende på hur lång tid som har gått. De karaktärer som har varit med ett tag tar hotet på ett helt annat allvar.
   400 Days ställer kanske inte några stora frågor och ger heller inte någon vidare fördjupning till världen, men bjuder på fem spännande och välskrivna historier väl värda att upplevas . På så sätt är 400 Days en fin aptitretare inför fortsättningen av The Walking Dead.
Recensionen baseras på Xbox 360-versionen.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
L3

Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
1d50f3bfdcc74052d1c11fcfd78eb1e6
Genre
Äventyr
Utgivare
Telltale Games
Utvecklare
Telltale Games
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3, Playstation Vita
Release
2013-07-05
Sammanfattning
plus
  1. Spännande.
  2. Bra berättat, trots den korta speltiden.
  3. Bra dialoger.
minus
  1. Känns flyktigt.
  2. Ett par delar håller lite lägre kvalitet.
7

Slutsats

Genom att berätta fem olika historier i kortare delar skruvar Telltale upp tempot rejält. Det har sina nackdelar, men greppet känns ändå fräscht. 400 Days är varken lika välskrivet eller lika omvälvande som originalet, men som aptitretare inför den andra säsongen fungerar det bra.
#inlineditbutton