MotoGP 13
Skrevs 2013-07-10 09:02:00 av P-A Knutsson
Utmanande racing där realism sitter i förarsätet.
MotoGP-serien är minst sagt schizofren. Den började på en realistisk bana där minsta sväng betydde livsfara, men när andra utvecklare tog över rodret blev körandet mer actionfyllt och förlåtande. De två senaste spelens dunkande dubstep och ett överflöd av motion blur gjorde det uppenbart att ”häftigt” var ett starkare ledord än realism. När jag körde mitt första race i MotoGP 13 blev jag därför ordentligt förvånad när allt gick åt skogen redan i första svängen. Realismen är med andra ord tillbaka.
motogpflash
En enkel meny
Snabbrace, Grand Prix, mästerskap, karriär, online och delad skärm. Huvudmenyn i MotoGP 13 är välfylld men innehåller inget utöver det som förväntas. Det mest anmärkningsvärda är egentligen snabbrace, vilket är precis vad det låter som. Med ett knapptryck sitter spelaren på en framslumpad motorcykel på en framslumpad bana. För de som vill välja stall, lopp, väder och ha möjlighet till träning och kvalificering är det Grand Prix som ska väljas.
   Flerspelarläget, som alltså fungerar på delad skärm och online, bjuder även det endast på de mest självklara bitarna. På delad skärm är antalet förare reducerat till sex och det går endast att köra fristående lopp. Onlineläget erbjuder Grand Prix-helger och mästerskap, men utan möjlighet att till exempel tävla för samma team.
Börja från botten eller toppen
Vad gäller mästerskapet är det tyvärr inte mycket mer än sammanbundna Grand Prix-race. Självklart läggs poängen ihop efter varje tävling, men mer än så är det inte. Någon nämnvärd inramning finns inte heller.
   För de som vill ha en lite djupare upplevelse är det därmed i karriärläget som tiden ska tillbringas. Tråkigt nog har denna del på vissa sätt förenklats jämfört med MotoGP 10/11. Till exempel är det inte lika stor åtgång på personal och det finns inte några möjligheter att förbättra ens fordon via forskning och utveckling.
MotoGPa13Photo_14
Från trean till ettan
Karriärläget lyckas ändå underhålla. Som en egenskapad oerfaren förare kastas spelaren in i enstaka Moto3-lopp, en underserie där motorcyklarna inte är lika kraftfulla som i den riktiga MotoGP-cirkusen. I loppen ska man försöka nå de tillfälliga arbetsgivarnas mål och imponera på övriga stall för att ha en chans på ett Moto3-kontrakt. När det kontraktet är fixat inleds en full säsong och där gäller det så klart att nå så bra resultat som möjligt för att komma upp i Moto2 – och slutligen MotoGP.
   Egentligen är karriärläget ganska barskrapat – vilket har både för- och nackdelar. Det positiva är att åkandet hamnar i centrum och man slipper onödigt mellansnack, det negativa är att upplevelsen inte blir lika levande. Tack vare enkla detaljer såsom tidningar, e-post och twitter-feeds från fans är det ändå lätt att leva sig in i rollen som en kommande motorstjärna. Att inför träningar, kvalificeringar och lopp se depån i förstapersonsperspektiv är en annan detalj som höjer inlevelsen.
MotoGP13_Photo_9
Gasa, bromsa, sväng
Spelets hjärta är dock själva körandet. Att sitta på en tung MotoGP-maskin är en skrämmande upplevelse och det är ett måste att hålla sig kylig under racen. Körkänslan ligger på topp och att ta perfekta svängar ger en härlig rush. Det finns även goda möjligheter att anpassa fordonets bromsar, balans, växellåda med mera. Att ens ta sig i mål är oväntat krävande. Även på lägre svårighetsgrader och med alla hjälpmedel påslagna kan ett race snabbt gå åt skogen om man kör oförsiktigt.
   För att ens ha en chans framskjutna placeringar måste man öva. Tyvärr är varken Grand Prix eller snabbrace särskilt bra träningsalternativ. Det finns visserligen gott om inställningar som hjälper till att hålla bågen på vägen, men MotoGP-maskinerna är bångstyriga bestar som tar en hel del tid att vänja sig vid. Därför är det en bra idé att börja med karriärläget, där de inledande Moto3- och Moto2-maskinerna är snäppet långsammare och mer kontrollerbara.
MotoGP13_Photo_12
Race utan krimskrams
Inledningsvis ger MotoGP 13 ett ganska intetsägande intryck. Grafiken är blek, spelalternativen grundläggande och karriärläget avskalat. Efter ett par tävlingar har dock spelet greppat tag i mig ordentligt. Den enkla anledningen är körkänslan och utmaningen.
   På ett sätt är det modigt och uppfriskande att låta körandet stå helt i centrum, å andra sidan blir spelandet lite för opersonligt och avskalat. För alla som gillar just racingdelen i racingspel är MotoGP 13 med andra ord ett bra val. För simulatortörstande MotoGP-fans är det även ett solklart köp.
Vi fick ett exemplar av spelet av Wendros
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
048ee7719a2ae9c63e82e4efad70933d
Genre
Racing
Utgivare
Wendros
Utvecklare
Milestone
Plattform
Playstation 3
Release
2013-06-27
Sammanfattning
plus
  1. Superb körkänsla
  2. Bra upplägg i karriärläget
  3. Gott om hjälpmedel
  4. Utmanande
  5. Kul fotoläge
minus
  1. Blek grafik
  2. Avskalat innehåll
  3. Svårt att komma in i
7

Slutsats

MotoGP 13 är ett racingspel som går i realismens spår. Att ens ta sig runt banorna är en utmaning och för att nå topplaceringar krävs både kyla och övning. Utmaningen tillsammans med en superb körkänsla skapar en ordentlig belöningskänsla när allt går bra. Det avskalade innehållet är en plump i protokollet, men för simulatortörstande racingfans kommer MotoGP 13 underhålla stort.
motogp200
MotoGPa13Photo
MotoGPa13Photo_1
MotoGPa13Photo_2
MotoGPa13Photo_3
MotoGPa13Photo_4
#inlineditbutton