Game & Wario
Skrevs 2013-07-05 12:38:00 av Simon Liedgren
Game & Wario är här. Kan det vara början på ett nytt kapitel för Wii U?
Wii U har haft det minst sagt motigt den senaste tiden, med en försäljning som inte alls motsvarat Nintendos egna förväntningar. En anledning till de dystra siffrorna kan vara spelutbudet. Under de senaste månaderna är det väl egentligen inget spel alls förutom Lego City Undercover som har fått Wii U att kännas intressant. Men under E3 visade Nintendo att de har en förhållandevis stor mängd spel att ge ut till konsolen under resten av året. Först ut i raden är Game & Wario.
game__wario_420
Känns igen
Trots att Game & Wario inte är någon officiell uppföljare till Wario Ware-spelen finns det stora likheter. Den tecknade grafiska stilen och den speciella humorn känns igen. Ännu en gång bygger konceptet på att spela sig igenom ett gäng olika mindre spel av varierande sort. Nytt för just Game & Wario är att varje spel använder sig av Wii U:s Gamepad på olika sätt.
   Precis som i Nintendoland vill Game & Wario vara ett spel som visar upp vad som är möjligt med Wii U och hur konsolen kan förändra sättet man spelar på. Utan att vara allt för hård får jag nog anse att Game & Wario inte riktigt når hela vägen fram med den ambitionen.
   I spelet Ski ska man guida en skidåkare nerför en backe genom att luta Gamepaden, vilket inte känns som något som man inte hade kunnat göra utan Wii U. Faktum är att redan Wario Ware: Twisted, som släpptes till Game Boy Advance, byggde på den här funktionen med en tiltfunktion inbyggd i själva kassetten.
Spelmekaniken är inte originell
Det finns flera exempel på hur Game & Wario ofta känns gjort. I spelet Arrow ska man skjuta iväg pilar för att stoppa en anstormande armé, något som görs genom att man drar över skärmen med fingret. Spelmekaniken är knappast originell, men Arrow bidrar åtminstone med ett par idéer som ger variation på temat. Dels är det trevligt att det man gör på den lilla skärmen får effekt på tv-skärmen. Dels behöver man ibland hålla upp Gamepaden för att använda som en slags sköld mot inkommande projektiler, vilket känns nyskapande.
   Bland övriga spel finns exempelvis bowling, där Gamepaden används för att skruva klotet rätt, och ett musikspel där det gäller att trycka på noter i takt. Det mesta känns som sagt gjort förut, både vad gäller själva spelkonceptet och sättet man styr på.
gamewario1
Foto som görs bra
Mest innovativt är Shutter. Här gäller det att ta kort på olika karaktärer på tv-skärmen, genom att zooma in och fånga sitt motiv på den mindre skärmen. Det är ett utmärkt sätt att utnyttja potentialen i samspelet mellan de båda skärmarna. Visserligen är fotografering i spel inget vi inte sett förut men i Game & Wario känns det förvånansvärt naturligt.
   Om fler av spelen i Game & Wario hade varit lika nyskapande och spännande som Shutter skulle inte Game & Wario kännas lika mycket som gammal skåpmat i ny förpackning. Nu blir den bestående känslan att pekskärmen i många fall mer blir en gimmick snarare än något som förändrar sättet som man spelar på.
gamewario3
Mångsidigt utan att revolutionera
Å andra sidan är spelmekaniken mångsidig, och både genom att luta, peka, röra och rikta Gamepaden kan man på en rad olika sätt spela sig igenom Game & Wario. På det sättet kan man se spelet lite som en best of-samling; Här finns lutandet från Wario Ware: Twisted, rörelsestyrningen från Smooth Moves och pekskärmsanvändandet från Touched. När de kombineras på olika sätt i samma spel blir det riktigt lyckat.
   Bra men förvänta er inte någon revolution
Kryddat med några nya funktioner, där Shutter står ut från mängden, är ändå Game & Wario en lyckad samling partyspel, där seriens välkända och skruvade humor är intakt. Förvänta er bara inte någon revolution.
Vi fick ett exemplar av Bergsala.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zww-link3

offline Simpan1

Skribent och nyhetsansvarig här på Level 7. Student. En trevlig, snäll och omtänksam grabb.
Game-And-Wario_nWii-u_BOX-tempboxart_160w
Genre
Minispel
Utgivare
Nintendo
Utvecklare
Nintendo
Plattform
Wii U
Release
2013-06-28
Sammanfattning
plus
  1. Humorn
  2. Grafikstilen
  3. Hyfsad variation
  4. Några nyskapande inslag
  5. Klart underhållande
minus
  1. Smått enformigt upplägg
  2. Håller inte så länge
  3. Det mesta känns redan gjort
7

Slutsats

Den tecknade grafiska stilen och den speciella humorn känns igen från Wario Ware-serien. Men de 16 småspelen som ingår i Game & Wario och som vill visa vad som är möjligt med kontrollen till Wii U lyckas för det mesta inte riktigt med den ambitionen. Här finns några guldkorn, men det mesta känns redan gjort. Det hindrar dock inte spelet från att vara underhållande. Men förvänta er inte någon revolution.
Historielektion - Wario Ware
Trots att Game & Wario inte är någon regelrätt del i Wario Ware-serien är det svårt att inte hitta likheterna.

Wario Ware, Inc: Mega Microgame$ - 2003
Släpptes till Gameboy Advance 2003, och bjöd på mängder av minispel som skulle klaras under bara några sekunder. Ett smått lysande koncept.

WarioWare, Inc.: Mega Party Game$! - 2003
Gamecube-version som innehöll de alla minispel från originalet, men som också bjöd på flerspelaralternativ.

WarioWare: Twisted! - 2004
Även Twisted släpptes till Gameboy Advande. Det som var speciellt med detta var att det hade en tilt-sensor inbyggd i kassetten. Tack vare den behövde man luta konsolen åt olika håll för att klara spelen.

WarioWare: Touched! - 2004
Seriens Nintendo DS-debut. Tappade en del i tempo och variation på formatet. Innehöll också många påtvingade tryckmoment, något som var vanligt i de tidiga titlarna till Nintendo DS.

Wario Ware: Smooth Moves - 2006
Precis som i fallet med Touched fick Wii-spelet Smooth Moves visa hur en ny Nintendo-konsol skulle användas. På gott och ont.

WarioWare: D.I.Y. - 2009
I seriens andra Nintendo DS-spel gick det bland annat att skapa egna minispel, vilka man sedan kunde dela med sig till sina vänner via wifi.
#inlineditbutton