Fuse
Skrevs 2013-06-18 08:49:00 av Viktor Eriksson
Insomniac är en spelstudio som gjort sig kända för underhållande och kreativa spel. Tyvärr är Fuse ett av de mest fantasilösa spelen denna generationen.
En gång i tiden hette Fuse inte Fuse utan Overstrike. Spelet presenterades på EA:s E3-presskonferens för några år sedan som ett humoristiskt actionspel från Insomniac Games, teamet bakom spelserier som Resistance och Ratchet & Clank. Fokus i Overstrike skulle ligga på samarbete och kreativa strider.
   Därför känns det lite oväntat att Fuse, som det nu heter, istället är det mest generiska, identiteslösa och tråkiga actionspel som du kan tänka dig. Att det skulle komma från studion som gav oss The Sheepinator (vapnet som förvandlar dina fiender till bräkande får) kommer som en stor besvikelse.
fuse420
Ett tråkigt spel med tråkiga vapen
Fuse är designat som ett spel med samarbete för upp till fyra spelare. Varje karaktär har ett eget unikt vapen, som drivs av Fuse-tekniken som spelets historia kretsar kring. En kan skapa portabla sköldar, en annan öppnar svarta hål med sitt och ett tredje fryser fienderna till svart kristall. Så ja, egentligen fyller alla vapen samma taktiska funktion förutom ett. Målet är i alla fall att sedan kombinera de här "olika" förmågorna på diverse intressanta sätt genom äventyret. Vilket ändå måste ses som spelets svåraste utmaning, eftersom vapnen är bland det mest fantasilösa som Insomniac någonsin spottat ur sig. Faktum är att de inte ens skulle klara av att platsa på d-listan i ett Ratchet & Clank-spel. Att varje karaktär därtill har en huvudsaklig funktion och är låst till den spelet igenom bidrar främst till att det hela blir enformigt.
fuse_2
Tråkigt ensam eller tråkigt tillsammans
Som du kanske har anat vid det här laget är Fuse först och främst tänkt att spelas ihop med kompisar. Då är Fuse ett helt okej actionäventyr, men det finns betydligt bättre alternativ och i sådan mängd att ni måste vara väldigt torks på genren för att finna någon större mening med Fuse.
   Sitter du däremot ensam med äventyret och har tre datorkontrollerade kompanjoner som sällskap väntar dig en spelupplevelse som är sinnesbedövande tråkig. En del hänger förstås på att de datorstyrda spelarna är slarvigt programmerade bortom all räddning. Alla typiska AI-fel du kan vänta dig finns och det bidrar förstås till frustration. Men jag tror det främst handlar om att Fuse är så generiskt att jag nästan undrar om det inte var Gears of War som kopierade Fuse och inte tvärtom.
   Visst, spelmekniken är polerad och enligt konstens alla regler. Systemet för att ta skydd flyter fint, vapnen är kinestetiskt dugliga, om än bedövande tråkiga. Men det stora problemet är att du har sett allt i det här spelet. Du har gjort allt. Flera gånger dessutom. Och haft betydligt roligare. Fuse är som att se en nio timmar lång repris av denna generationens mest utdragna och sega spelelement. Enfärgade industrilokaler, en svårighetsgrad som bara höjs med antalet soldater och midjehöga skyddsväggar så långt ögat kan nå.
fuse_1_4226336185
Vad hände Insomniac?
Jag vill skylla på EA. Jag har inga bevis, än. Men hela produktionen doftar av precis den typ av oengagemang som bara uppstår när en kreativ utvecklare hamnar i händerna på en konservativ utgivare. Jag menar inte att Insomniac är oskyldiga på något sätt.
   Att grafiken ändrats från tecknade och uttrycksfulla karaktärer till en mer generisk realistisk militärlook är egentligen bara en estetisk preferens. Däremot krockar den här nya allvarliga stilen med tonen i manuset som ofta försöker vara betydligt mer lättsam. Vi har ett spel med två identiteter som sliter i varandra.
Fantasilöst manus
Manuset är förmodligen det värsta Insomniac någonsin skrivit. Det är ett manus som driver handlingen framåt genom att presentera information snarare än ett emotionellt drama. Något som måste ses som ganska imponerande för ett spel med inte en utan fyra huvudkaraktärer. Inte för att dessa är något vidare att ha heller. Trots deras variation i kön och etnicitet är det bara den vite snubben som får någon slags relevant koppling till historien genom att han varit en del av fiendeorganisationen, men i övrigt är det ensidiga personligheter för hela slanten.
fuse_3
Onödig renovering
Det är känns med andra ord tråkigt att Insomniac och EA valde att göra om Overstrike till ett generisk actionspel utan finess. Om det hade varit ett bättre spel om grundtanken hade slutförts vågar jag inte säga, men det hade förmodligen var roligare att se på. Den glada nyheten är dock att du i alla fall inte behöver spela Fuse. Den tråkiga är att du på sätt och vis redan gjort det.

Vi fick ett exemplar av EA. Recensionen är baserad på Playstation 3-versionen.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
1fc99ea6b585a96187b026e791ef8ccb
Genre
Action
Utgivare
EA Partners
Utvecklare
Insomniac Games
Plattform
Playstation 3, Xbox 360
Prisjakt
Release
2013-05-31
Sammanfattning
plus
  1. Polerad spelmekanik
  2. Okej samarbetsläge
minus
  1. Väldigt generiskt
  2. Ensidiga vapen
  3. Bleka karaktärer
  4. Värdelöst att spela ensam
4

Slutsats

Fuse har visserligen en polerad spelmeknik men det ändrar inte på faktumet att det här kan vara det mest generiska, identitetslösa och tråkiga actionspelet som släppts de senaste åren. De kreativa vapnen känns som en eftertanke och samarbetsläget är repetitivt och platt. Att försöka spela Fuse ensam är dessutom i stort sett poänglöst.

Bilder
os_action_01
os_dalton_01
os_dalton_02
os_izzy
os_jacob
os_naya
fuse_2
fuse_1
fuse_3
fuse_4
#inlineditbutton