Resident Evil Revelations
Skrevs 2013-06-13 21:58:00 av Viktor Eriksson
Mellanspelet Resident Evil: Revelations till den bärbara Nintendo 3DS har nu kommit till de stationära konsolerna. Vi har kollat på vad som försvann i flytten och vad som kanske hittades på vägen.
Resident Evil 4 är på många sätt ett väldigt fascinerande spel. Inte bara för att det är alldeles fantastisk, utan därför att det känns låst i tiden vid en punkt då det var det absoluta mästerstycket inom modern speldesign. Ett drygt år senare hade det känts väldigt omodernt. Ungefär som resten av den efterföljande Resident Evil-serien. Fast problemet låg egentligen aldrig riktigt i de spelmekaniska begränsningar som serien fortsatte dras med i form av stela kontroller och begränsade kameraperspektiv. Problemet låg i att Capcom glömde bort hur de skulle använda dem.
resid_420
Bättre med begränsningar
Resident Evil-seriens bästa bitar har ofta kommit från att Capcom behövt arbeta med begränsningar. Ibland rent tekniska likt de som gav upphov till låsta kameravinklar i det första spelet. Ibland av medvetet pålagda mekaniska begränsningar som spelaren måste dras med, så som kontrollschemat i Resident Evil 4.
   När det funkar förstärker nämligen dessa begränsningarna känslan du egentligen vill ha när du spelar ett survival horror-spel. Du vill känna dig utsatt, som att oddsen är emot dig, som att du uppnår något genom att överleva. Detta glömdes bort i och med de två senaste delarna (del fem och sex). Capcom såg Modern Warfare-hägringar och dollartecken och med ens kröp zombie-serien utanför sin säkerhetszon utan att egentligen veta vad den skulle göra där. Resultatet var ogenomtänkta, actionorienterade spel som var lika delar motsägelsefulla skräckspel som halvt undermåliga actionäventyr.
Tillbaka till rötterna
Därför är det skönt att spela Resident Evil: Revelations. För det är ett Resident Evil som återigen arbetar med sina begränsningarna. Som känns som ett Resident Evil som hittat hem. Att ursprungsversionen av spelet tog plats på Nintendo 3DS gjorde att det inte längre gick att slänga pengar på problemet. Istället har Capcom varit tvungna att arbeta inom ramarna för vad den bärbara konsolen klarar av. Nu är visserligen Nintendo 3DS knappast svag när det kommer till hårdvara, men den är ändå långt från de stationära konsolerna.
ep8_1_002_bmp_jpgcopy
Stämning, atmosfär och action
Händelserna i Revelations utspelar sig mellan huvudseriens fjärde och femte del. Jill Valentine befinner sig ombord på ett förlist tankfartyg som övergivet glider runt på havet. Hennes uppdrag: Att hitta sin gamla partner Chris Redfield.
   Resident Evil: Revelations innehåller kanske en tjugondel så många fiender som del sex men minst tio gånger så mycket stämning och atmosfär. Att låsa in spelarna i ett krängande tankerfartyg med klaustrofobiska korridorer och ekande ljud tillsammans med en hord “zombies” är otroligt effektivt. Resident Evil: Revelations är dock inte något läskigt spel. Tempot är fortfarande actionorienterat med mycket fiendemöten men tonen har skiftat och du tvingas ofta fly undan motståndet eftersom det är dig övermäktigt. Tonen i actionmomenten är däremot annorlunda. Det handlar om att kämpa ur underläge snarare än att brutalt meja ner motståndet.
   Känslan punkteras dock något av att du i tid och otid förflyttas runt i den kronologiska handlingen och ibland även ut från Jill Valentine och båten och får kontrollera en annan huvudkaraktär någon annanstans i världen. Målet är helt tydligt att skapa en större variation i spelandet och även om man lyckas med det i viss mån slår det först och främst sönder stämning och historierörelse.
ep7_1_001_bmp_jpgcopy
Svagt zombieuniversum
Historien i sig är visserligen inte något att hetsa upp sig i större mängder över. Några avslöjanden som det skvallras om i titeln uteblir, särskilt om du redan har ett par Resident Evil-titlar i ryggen.
   Jag slogs av insikten hur Resident Evil-filmerna gått om spelen när det kommer till berättande. Inte för att filmerna är vidare bra på den biten heller, snarare tvärtom, men det är en väldigt sorglig insikt att göra likväl. Den centrala handlingen är lövtunn och generisk. Dialogen platt och dum. Karaktärerna endimensionella och kvinnoporträtten hämtade från den mest unkna och omogna delen av människans reptilhjärna.
Bättre till Nintendo 3DS
En del tekniska bragder går tyvärr också förlorade när Nintendo 3DS-versionen skalas upp till de stationära HD-konsolerna. Det excellenta användandet av 3D har rätt förståeligt fått stryka på foten, men vi kan åtminstone glädjas av den uppdaterade grafiken som får Revelations att se förvånansvärt piggt och fräscht ut även på en stor högupplöst skärm.
   Har du redan kört äventyret på din 3DS så finns det egentligen ingen anledning att återbesöka det. Det är samma spel fast med några nyckelfunktioner bortplockade och några enkla “bonustillägg” som möjligheten att spela med en handkontroll separerad från skärmen. Har du däremot inte kört Resident Evil: Revelations men längtar tillbaka till en tid då Resident Evil faktiskt kändes som Resident Evil och inte som en Call of Duty-klon ska du absolut titta närmare på det här. För även om det är ett mellanspel i serien så kokar det en god soppa på gamla ingredienser.
Vi fick ett exemplar av Pan Vision. Recensionen bygger på Playstation 3-versionen.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
1c42df46c356ab4c80b5150a0fa4fe28
Genre
Action
Utgivare
Capcom
Utvecklare
Capcom
Plattform
Playstation 3, Xbox 360
Release
2013-05-24
Sammanfattning
plus
  1. Stämningsfull atmosfär.
  2. Snyggt designad action.
  3. Långt äventyr.
minus
  1. Svagt manus.
  2. Inte särskilt läskigt.
6

Slutsats

Resident Evil: Revelations jobbar strålande med sina tekniska begränsningar och ger tillbaka ett spel som bygger mer på atmosfär och spänning än ren action. Visserligen är storyn ganska platt men äventyret är intensivt för det. Den bärbara Nintendo 3DS-versionen är fortfarande att föredra men har du inte tillgång till en sådan så duger de här konsolversionerna gott och väl. Grafiken är snyggare och möjligheten att ha handkontrollen separerad från skärmen är förstås en fördel.
#inlineditbutton