Diggs Nightcrawler
Skrevs 2013-06-08 10:04:00 av P-A Knutsson
Styra ett spel med en bok - går det?
I julas lanserades Book of Spells, ett så kallat augmented reality-spel som med hjälp av Move-kontrollen, PS3-kameran och den speciella Wonderbook-boken gav spelaren huvudrollen i en Harry Potter-inspirerad berättelse. Nu är det dags för Wonderbook-spel nummer två, deckarmysteriet Diggs Nightcrawler.
diggsflash
Den fjärde väggen rasar samman
Blev ägget Humpty Dumpty puttad genom sitt fönster, eller föll han bara? Det är mysteriet som detektiven Diggs Nightcrawler tillsammans med spelaren ska lösa. Istället för att, som i mer regelrätta spel, kontorollera Diggs är spelaren sig själv och får använda sin speciella position framför TV:n för att hjälpa till i sökandet. Diggs pratar ofta direkt till spelaren och är väl medveten om att hans värld är en bok.
   Själva berättelsen är indränkt i klassisk noir-stil, men på ett barnvänligt sätt och med mycket humor. Självklart är spelet helt på svenska och rösterna påminner om ett väl översatt barnprogram.
En bok full med liv
Wonderbook-spelen fungerar på så sätt att Playstation Eye-kameran filmar den speciella boken som då får liv på TV-skärmen. Att se miljöer och karaktärer växa upp ur bokens sidor är riktigt läckert, och att sedan interagera med dem är roligare än det borde vara.
   Rent teknisk fungerar Wonderbook alldeles utmärkt, såvida man hittar en bra placering för kameran det vill säga. Det är inga extrema krav som ställs, men det är en stor fördel om kameran kan placeras någorlunda högt upp.
diggs1
En kontroll från biblioteket
Trots att Diggs Nightcrawler till stora delar är uppbyggt som Book of Spells fungerar de två spelen annorlunda. Där Book of Spells byggde mycket på Move-kontrollen har den knappt någon funktion alls här. Istället är det själva boken som används för att påverka spelet. Genom att bläddra, skaka, vrida, vika, vifta och borsta på boken hjälper spelaren Diggs att komma närmare lösningen på mysteriet. Till exempel ska boken vridas så att ledtrådar bakom hörn och i hål kan ses ordentligt, och ibland behöver man vinkla bladen så att ljuskällor lyser upp viktiga detaljer eller bränner av rep.
   Det är sällan uppgifter upprepas så spelandet känns hela tiden fräscht, även om vissa sekvenser håller på för länge för sitt eget bästa. Att vrida boken åt olika håll för att välja rätt väg i en korridor är oväntat kul de första gångerna, men efter tio krökar blir det bara tradigt. Samma sak gäller till exempel bilkörandet. Överlag är det ändå svårt att inte imponeras av utvecklarnas uppfinningsrikedom.
diggs2
En film med spelsekvenser, eller ett spel med filmsekvenser?
Som en ren spelupplevelse står sig Diggs Nightcrawler ganska slätt. Sett som en blandning av spel och interaktiv barnfilm är det däremot riktigt lyckat – och dessutom kul för barn (och vuxna för den delen) att bara sitta bredvid och titta på medan någon annan spelar. ”Interaktiv film” är visserligen ett skällsord i spelsammanhang, men eftersom Diggs inte kostar mer än en DVD-film är det svårt att klaga – speciellt då det heller inte är så mycket mer än en vanlig film.
Vi fick ett exemplar av Sony.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

offline cmd

Spelar just nu!
35704e3170d4afbca0663bac1d24b14c
Genre
Barn
Utgivare
Sony Computer Entertainment
Utvecklare
Moonbot Studios
Plattform
Playstation 3
Release
2013-06-12
Sammanfattning
plus
  1. Välfungerande och kul teknik
  2. Lätt att förstå kontrollen
  3. Stämningsfulla miljöer
  4. Bra översättning
  5. Kul att titta på
minus
  1. Kort berättelse
  2. Vissa scener är för långa
  3. Nästan mer film än spel
7

Slutsats

Diggs Nightcrawler är en lyckad blandning av barnfilm och spel. Den så kallade augmented reality-tekniken fungerar vanligtvis prima och att se miljöer växa fram ur boken är riktigt kul. Själva äventyret är kort och något upprepande, fast tack vare en låg prislapp är det ändå ett klockrent köp till unga detektiver.
diggs200
#inlineditbutton