Castlestorm
Skrevs 2013-06-04 22:48:00 av Simon Liedgren
När jag först fick syn på Castlestorm trodde jag att Angry Birds-fåglarna hade klätt ut sig och börjat häcka på Xbox 360. Men ack så fel jag hade.
För även om det finns visa likheter är Castlestorm långt från ett spel som plankar Angry Birds rakt av. Visst, katapulter och projektiler är ett stående inslag spelet igenom. Men där Angry Birds låter spelaren skjuta iväg ett par fåglar i taget per nivå handlar Castlestorm mer om taktik och resurshantering. Det finns ingen begränsning för hur många projektiler som man kan avfyra från sitt slott, men däremot får man vänta lite på att de ska laddas upp igen.
castlestorm_420
Slottsmurar och flaggor
Projektilskjutandet är spelets grundstomme, men Castlestorm har även gott om andra inslag. De flesta av kampanjens nivåer klaras av på ett av två sätt: antingen genom att förstöra motståndarens slott genom att nöta ner murarna med kanonkulor och andra projektilvapen. Eller också genom att bryta ner dess stora träport, infiltrera slottet med någon av ens egna trupper och lyckas fly med fiendeslottets flagga intakt. Projektiler med diverse olika styrkor och egenskaper är det mest självklara sättet att sätta stopp för din motståndares planer. Sakta men säkert kan de nöta ner fiendens slottsmurar.
Hjältar, magier och arméer
Förutom projektiler kan man även skicka ut enheter av olika slag i strid i området mellan det egna och det fientliga slottet, för att förhoppningsvis fånga dess flagga. Understöd till trupperna kan ges både med ballistan och med någon av de många magier som finns till hands.
   Som om inte det vore nog kan man skicka ut en speciell hjältekaraktär, som till skillnad från de klenare trupperna styrs manuellt. Allting sker hela tiden i realtid.
   Skickligt prickskytte med ballistan mot fiender leder till att man för några sekunder kan avfyra obegränsat med tyngre projektiler utan att behöva vänta på att de ska laddas om. I de lägena bör man avfyra precis allt man kan av det tyngre artilleriet. På den punkten känns Castlestorm något obalanserat, eftersom det är en lite väl effektiv taktik.
   
Rum för det mesta
I takt med att man klarar av nya nivåer får man tillgång till flera typer av enheter och magier, men också flera typer av rum i sitt slott. Varje rum har sin egna egenskap och kan uppgraderas för ytterligare effekt. Det kostar emellertid guld, precis som det gör att uppgradera enheter, magier och projektiler, och det gäller att satsa på rätt saker. Om något av rummen förstörs i stridens hetta blir du även av med dess funktioner, vilket bland annat kan leda till att vissa fotenheter inte längre kan produceras.
castlestorm-1
Oväntat djup
Att kunna skicka ut egna trupper i strid och röja loss med sin hjälte gör spelet mer varierat och man får hela tiden tänka på att hålla koll på flera saker samtidigt, vilket gör spelandet mer dynamiskt och utmanande.
   Det finns även en del nivåer där vissa alternativ är helt avstängda. Det kan röra sig om att försvara sig mot horder av fiender en viss tid endast med projektilvapen eller att inte kunna klara en nivå på annat sätt än att komma åt flaggan, vilket tillför ytterligare variation. Möjligheten att uppgradera samtliga enheter, slottsrum, magier och hjältar med det guld som tjänas in är också något jag uppskattar. Att välja vilka enheter och magier som ska följa med ut i strid (fem av varje kan du utrusta dig med inför en ny nivå) tillför ett strategiskt element.
   Spelets grafik och ljud är klart godkända, även om karaktärsdesignen är klyschig och inte det minsta originell. Tekniskt sett imponerar inte Castlestorm men det är färgglatt, charmigt och varmt. Vissa enheter är definitivt designade med glimten i ögat.
castlestorm-2
Glad överraskning
Jag är förvånad över hur kul jag har haft med Castlestorm. Förutom kampanjen för en spelare finns även möjligheter att utkämpa slag mot andra spelares arméer och slott, vilket ger ytterligare mervärde.
   Castlestorm lyckas hålla intresset uppe i nivå efter nivå, trots att grunderna är simpla och nivåernas layout oftast inte skiljer sig nämnvärt åt. Det är absolut värt att titta närmare på om man söker ett nytt, roligt tower defense-spel med mycket actioninslag.
Vi fick en nedladdningskod av Zen Studios.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zww-link3

offline Simpan1

Skribent och nyhetsansvarig här på Level 7. Student. En trevlig, snäll och omtänksam grabb.
4599a3b14015f5e3746e0cf925b7e4bd
Genre
Strategi
Utgivare
Zen Studios
Utvecklare
Zen Studios
Plattform
Xbox 360
Release
2013
Sammanfattning
plus
  1. Varierande uppdrag
  2. Uppgraderingsmöjligheterna
  3. Den visuella designen
  4. Flera fronter och moment att hålla koll på
minus
  1. Ett i grunden ganska enformigt upplägg
  2. Aningen för enkelt
  3. De självgående trupperna tänker inte särskilt mycket utan vandrar mest framåt som i ett lämmeltåg.
  4. Handlingen lämnar inget djupare avtryck
7

Slutsats

Castlestorm blandar actioninslag med lite strategiskt tänkande och som spelare behöver man hålla koll på flera saker samtidigt. Det resulterar i ett klart underhållande tower defense-spel som har en del detaljer gemensamt med så vitt skilda spel som sidoscrollande actionspel, rollspel och Angry Birds, kryddat med ett medeltida tema som för tankarna till Warcraft. Det blir en ganska rörig men ändå skojig soppa, och trots ett enkelt grundkoncept har Castlestorm oväntat mycket djup och variation.
#inlineditbutton