Motocross Madness
Skrevs 2013-06-04 21:44:00 av P-A Knutsson
Motocross Madness visar sig vara en bortslarvad uppföljare.
En månad har snart gått sedan Motocross Madness lanserades på Xbox Live Arcade. Under den tiden har jag haft enorma problem med allt från frysningar och buggar till rätt viktiga saker så som att starta spelet. Motocross Madness var helt enkelt näst intill ospelbart. Efter många om och men släpptes i alla fall äntligen en uppdatering som löser de största missarna.
mmflash
En uppföljare utan tradition
Inledningsvis ser Motocross Madness ut att vara en utmärkt spirituell uppföljare till de klassiska Motocross-spelen som släpptes kring millennieskiftet. Visserligen har det yttre fått en mer lekfull inriktning på grund av att avatarer används som förare, men grunderna känns igen – i alla fall inledningsvis. Efter att ha gasat runt på banorna en stund märks det däremot att denna del inte har särskilt mycket med sina föregångare att göra.
   Det är framför allt körkänslan och kontrollen som lämnar mycket att önska. Att känslan är annorlunda är så klart inte direkt negativt, men i det här fallet är den både annorlunda och sämre. Körandet blir visserligen bättre när man skrapat ihop pengar som kan användas för att förbättra sitt fordon eller köpa ett nytt, men kontrollen känns för oprecis. Dessutom är det en viss fördröjning i allt som görs, något som är extra märkbart i tricken.
Förbestämda trick
I grunden påminner tricken mycket om exempelvis SSX; håll in olika knappkombinationer för ett visst trick. Ju längre knapparna hålls in desto mer poäng och boost delas ut. Enkelt och nästan välfungerande. Ofta tar det nämligen en-två sekunder för tricket att aktiveras efter att knappkombinationen trycks in, likaså fortsätter tricket även en stund efter att knapparna släppts. Trick-delen fungerar ändå okej och tillför tävlingarna en gnutta nerv och taktik, men jag får hela tiden känslan av att aldrig ha full kontroll när trick utförs.
mm5
Jaga tid eller utforska
Lyckligtvis tillbringas den mesta tiden på marken, närmre bestämt på leriga, sandiga eller isiga banor. Ett dussintal olika tävlingar uppdelade i fyra olika speltyper står på schemat. Tre av dessa följer standardmallen (klassiska race, tidsjakt och trick), medan den del som handlar om utforskande sticker ut. Där ska stora områden utforskas helt fritt i jakt på pengar och hemligheter. Det finns gott om utrymme att leka runt och försöka sig på plattformsliknande hopp med sin cross. Självklart blir det hela ännu roligare med flera personer som bökar runt.
   Själva racen är småtrevliga upplevelser som underhåller för stunden men inte lämnar några bestående intryck – möjligtvis med undantag för den enorma gummibandseffekten. Oavsett hur bra du kört hinner motståndarna i stort sett alltid ifatt dig på sluttampen. Om slutet går riktigt bra kan en katastroftävling sluta med guld, medan en oturlig vurpa strax innan mållinjen kan leda till en sistaplats trots att resten av tävlingen gått perfekt.
mm1
Ounderhållande lek
Motocross Madness är ett någorlunda habilt bygge som aldrig blir så roligt som det kunde ha varit. Ingenting är egentligen dåligt, men inte heller särskilt bra. Körandet fungerar, likaså tricksystemet – men båda delarna saknar det lilla extra.
   Motocross Madness må vara en klassisk titel, men det märks tyvärr att denna återupplivning inte fått den budget eller uppmärksamhet som serien är värd.
Vi fick en nedladdningskod av Microsoft
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

online cmd

Spelar just nu!
c3545963c0f8a53cc5567381bc46b8ce
Genre
Racing
Utgivare
Microsoft
Utvecklare
Bongfish
Plattform
Xbox 360
Release
2013-04-10
Sammanfattning
plus
  1. Möjligheten att förbättra sin cross
  2. Någorlunda underhållande race
  3. Kul utforskande
minus
  1. En del buggar
  2. Tveksam kontroll
  3. Hemsk gummibandseffekt
  4. Grafikproblem
  5. Självstyrande tricks
6

Slutsats

Motocross Madness är ett arkadracingspel som inte har särskilt mycket gemensamt med sin klassiska namne. Det är ändå en småtrevlig upplevelse, men en slätstruken körkänsla och ett flertal buggar gör att spelet aldrig blir så kul som det kunde ha varit.
mm200
#inlineditbutton