Star Trek
Skrevs 2013-05-02 19:41:00 av Joel Andersson
Star Trek kommer med en tung filmlicens och lånar friskt från populära actionspel. Ett bra recept för framgång?
För fyra år sedan gick J.J. Abrams hyllade omstart av Star Trek upp på bio och säkert är vi många som ser fram emot uppföljaren, Into Darkness, i maj. Action fick ta överhanden gentemot mer långsamt sci-fi-nörderi, något som även gäller för Star Trek – spelet som ska fylla ut handlingen mellan de båda filmerna.
STla
Orosmolnen bör hopa sig
Handling som ska vara utfyllnad mellan bra filmer låter ju alltid lite intressant. Nyligen kom dock ett varnande exempel på hur det kan gå i Aliens Colonial Marines och tyvärr går det göra fler jämförelser mellan det och Star Trek.
   Du spelar antingen som Kirk eller Spock med uppdraget att återta en apparat som kan öppna revor i universum, stulen av ödlerasen Gorn (mest ihågkommen för en ganska lustig fight i första tv-serien). En av få saker på pluskontot är att besättningen på rymdskeppet Enterprise lätt känns igen från filmerna och skådespelarna gör inte bort sig givet det material de fått att jobba med. Den andra positiva aspekten är att hela spelet går att spela i co-op, något som lyfter även de sämre spelupplevelserna. Frågan är hur lätt det blir att hitta andra medspelare?
Alltjämt blekt
De båda huvudkaraktärerna är ganska lika men Kirk är kanske den något blekare, mer standardiserade, actionhjälten medan Spock har ett par specialförmågor som paralyserande grepp och ”mind meld”. Sammantaget är det dock inte mycket som sticker ut jämfört med andra actionspel. Det är korridorsspringande, ta skydd bakom bråte, skjuta stora ödlor med phasern, eller de mer generska ”rymdvarianterna” av hagel-, sniper- eller maskingevär. På PC kan det nog kännas för oprecist för tangentbord och mus så det kan vara värt att testa att plugga i en handkontroll.
   Då och då syns alla de obligatoriska referenserna, men där filmen lyckades med balansgången mellan nytt och gammalt misslyckas spelet. Under korta lugnare stunder kan du utforska Enterprise, något som kunde varit en höjdpunkt för många Star Trek-fans men nästan garanterat lär bli en besvikelse i detta sammanhang. Dock inte en lika stor besvikelse som det uppdrag där du får kontrollera och strida med skeppet.
Star_Trek__The_Game_13620890709307
Spock (Zachary Quinto) och Kirk (Chris Pine) känns igen från de nya filmerna.
Designval från förr
Alla vi som spelar mycket kommer inte hinna bry oss om vad Star Treks relativt långa handling egentligen försöker förmedla innan det blir en hop med andra saker att störa sig på. För det första är grafiken undermålig med hackiga animationer som inte blir hjälpt av buggar i stil med att karaktärer går igenom varandra, faller genom golv eller fastnar i väggar. Osynliga väggar lyser också med sin ständiga närvaro och cover-systemet fungerar inte alltid. Under vissa partier pratar Kirk och Spock väldigt mycket för att man absolut inte ska kunna missförstå redan uppenbara pussel.
   Ett irriterande inslag är att om du till exempel önskar öppna dörrar eller plocka upp föremål räcker det inte med ett knapptryck utan du måste hålla ner knappen tills en mätare fyllts upp någon sekund senare. Ett annat är att skanningsystemet är något som kunde gjorts väldigt intressant, som i Metroid Prime, men här introduceras det dåligt. Speciellt är det oklart till en början att erfarenhetspoäng intjänas genom att skanna omgivningen medan inga fås genom allt skjutande. Poängen används för att uppgradera din utrustning men även denna del ger inte känslan av att påverka särskilt mycket.
Star_Trek__The_Game_13620891473325
I ett uppdrag får man kontrollera The Enterprise, tyvärr är det en av spelets sämsta delar.
Kolla upp andra spel först
Den känslan som stannar kvar är hur meningslöst allt med Star Trek känns. Det finns så många intressanta element både i de äldre tv-serierna och de nya filmerna. Förvisso tar dessa element mindre plats i nya Star Trek men att utvecklarna hos Digital Extremes bara gör en cover-skjutare efter standardmall känns redan mindre intressant än vad det först lät som. Inte blir det bättre av alla problem. Tvärtemot det man hoppas på så finns ingen upptäckarglädje och inga alternativa lösningar på konflikter annat än att avlossa phasern. Söker du spel som hanterar dessa saker bättre, skaffa hellre Mass Effect eller varför inte FTL.
Vi fick en recensionskod för spelet av Namco Bandai.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
Bild_84

Mugen

Matematiker som förutom att spela spenderar fritiden på att sova, resa, spela tennis och se på fotboll. Allätare av TV- och PC-spel. Började skriva för Level 7 i mars 2007 och driver sedan augusti...
0e2ff859acd4dc73cf16c65a90fe6efa
Genre
Action,Film
Utgivare
Namco Bandai Games
Utvecklare
Digital Extremes
Plattform
PC, Playstation 3, Xbox 360
Release
2013-04-26
Sammanfattning
plus
  1. Blir bättre i co-op
  2. Skådespelarna gör inte bort sig
minus
  1. Buggigt
  2. Många konstiga designval
  3. Ganska fult
  4. Ingen upptäckarglädje
  5. Överlag blekt
4

Slutsats

Star Trek bryter inte mycket ny mark utan är ännu ett i raden av tidsenliga actionspel. Skådespelarna från filmen känns igen och gör inte bort sig och det går att samarbeta genom hela handlingen. Ungefär där slutar listan över de positiva sakerna. Potentialen fanns i både handling och ett par av de saker som skulle få Star Trek att sticka ut, men tyvärr förstörs allt av buggar och dålig, gammalmodig design. Kanske inte en kandidat för årets sämsta spel, men definitivt en kandidat för årets mest förglömliga.
Star_Trek__The_Game_13620890691359
Star_Trek__The_Game_13620890714198
Star_Trek__The_Game_13620890701880
Star_Trek__The_Game_13620891464129
Star_Trek__The_Game_13620891472405
#inlineditbutton