Dead Island: Riptide
Skrevs 2013-04-29 19:12:00 av Anders Wollner
Deep Silvers zombiehistoria är tillbaka och denna gång får vi stifta bekantskap med ytterligare en tropisk ö. Tyvärr innehåller Dead Island: Riptide ungefär samma brister som föregångaren.
Om man ska beskriva Dead Island med några meningar behöver man börja med dess trailer som fick ett enormt genomslag när den visades. Den gick i slowmotion och spelades baklänges från det att en liten flicka blev biten av en zombie till allt kaos som följde efteråt. Själva spelet låg sedan långt från den bilden, och var ett actionspel i en öppen värld med ett samarbetsläge snarare än något som satte mänskliga öden i fokus.
   Spelet var stundtals underhållande men förstördes nästan helt på grund av dålig speldesign och mängder med buggar som utvecklaren Deep Silver, trots en mängd uppdateringar, inte lyckades få ordning på.
dead_island_420
Ytterligare en tropisk ö
Uppföljaren Dead Island: Riptide går i nästan exakt samma fotspår. Handlingen börjar ombord på ett fartyg där vi får möta flera av karaktärerna från originalet. Som av en händelse invaderas snart fartyget av levande döda och det vill sig inte bättre än att man återigen finner sig strandsatt på en tropisk ö vars befolkning har förvandlats till zombier.
   Tyvärr har Deep Silver inte lyckats att finputsa de delar som var mindre bra senast, vilket gör att vi får dras med genomgående usla uppdrag och en handling som innehåller papperstunna karaktärsporträtt.
dead-island-riptide-1
Krystade uppdrag
Runt om på ön finns handfallna överlevare som ropar på spelarens hjälp och flera gånger blir det rejält krystat. Som när man tvingas hämta bensin för att en karaktär ska kunna öppna en butik, eller när man tvingas ha ihjäl ett tiotal odöda för att hjälpa en man ner från ett husvagnstak. Deep Silver är sannerligen inte något vidare på att bygga upp en trovärdig illusion av en värld i förfall.
   Designen på uppdragen fungerar på samma sätt även denna gång och ofta tvingas man ut på rena transportsträckor som för det mesta fungerar som ett billigt sätt att dryga ut speltiden.
Bra vapensystem
Som tur är har Deep Silver även lyckats att behålla det som var positivt med Dead Island. Striderna är förvisso aningen finesslösa men det finns åtminstone ett intressant system där vapnen slits ju mer man använder dem. Stridssystemet har även en härlig tyngd där skärmen kränger fram och tillbaka när man svingar något av spelets tyngre vapen. De skjutvapen som finns att tillgå är sällan särskilt effektiva, vilket bidrar till att man aldrig känner sig säker.
   Givetvis finns även samarbetsdelen kvar i Dead Island: Riptide. På egen hand leder den trista designen till att spelet snabbt blir repetitivt men tillsammans med vänner blir det som oftast roligare. Vänner kan hoppa in och ut i spelet och genom ett smidigt system ser man om de befinner sig i närheten.
dead-island-riptide-2
Underhållande trots brister
Men ett samarbetsläge räddar inte Dead Island: Riptide från att kännas aningen onödigt. Deep Silver har haft tid på sig att finputsa sitt koncept, och det är därför beklagligt att samma kritik som riktades mot dem senast även är aktuell här. Dessutom känns spelet aningen snålt tilltaget, med en mindre spelvärld och något färre uppdrag än senast.
   Dead Island: Riptide är ändå underhållande för stunden, även om det mesta rörande spelmekaniken hade kunnat göras bättre, och det känns därför tråkigt att Deep Silver inte har utvecklat sin idé tillräckligt mycket.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
L3

online Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
a1693eee7d3838acdd32bd7ada12ad2b
Genre
Action,FPS
Utgivare
Deep Silver
Utvecklare
Techland
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2013-04-26
Sammanfattning
plus
  1. Bra samarbetsläge
  2. Vapensystemet
minus
  1. Usel uppdragsdesign
  2. Enformigt
  3. Platta karaktärsporträtt
  4. Ointressant handling
5

Slutsats

Dead Island Riptide går i nästan exakt samma fotspår som dess föregångare. Det utspelar sig på en tropisk ö, det innehåller en tråkig uppdragsdesign och det innehåller mängder med transportsträckor vars enda syfte verkar vara att förlänga speltiden. Precis som senast är det trots allt stundtals underhållande, åtminstone tillsammans med ett gäng vänner.
Bilder
135825785865
Riptide-12
#inlineditbutton