Army of Two The Devil's Cartel
Skrevs 2013-04-08 09:50:00 av Anders Wollner
EA:s Army of Two-serie är inne på sin tredje del och precis som tidigare går det ut på att skjuta mängder av fiender, förslagsvis tillsammans med en vän.
I både handling och dialog för Army of Two: The Devil's Cartel tankarna till den senaste tidens actionboom i Hollywood, med filmer som The Expendables. Du och din vän spelar rollen som nybörjarsoldaterna Alpha och Bravo, som till en början följer efter de mer rutinerade soldaterna Rios och Salem (som spelade huvudrollen senast). Handlingen är inte mycket att bry sig om och knappt värd att skriva något om. Den fungerar enbart som en ursäkt för att ha ihjäl horder av fiender.
army_of_two_2
Samarbeta för att ta ut fiender
Att skjuta soldater tillsammans med en vän fungerar på samma sätt som i tidigare spel. En Gears of War-inspirerad mekanik låter dig ta skydd bakom objekt för att undvika fientlig eld. Mycket handlar om att samarbeta, och bandesignen är som gjord för att den ena spelaren ska flankera fienderna medan den andra drar till sig deras uppmärksamhet. Just den delen i Army of Two: The Devil's Cartel är välgjord och Visceral Games ska ha beröm för hur väl samarbetsläget fungerar. Det bidrar förvisso till att spelet inte är speciellt underhållande på egen hand, om det nu är någon som hade tänkt att spela det ensam.
army-of-two-the-devil-1
Få nyheter
Beroende på hur snyggt fienderna besegras tilldelas du olika höga poäng, vilka sedan går att spendera på nya vapen, ny utrustning och andra ansiktsmasker. Till skillnad från del två har vapnen nu en mer realistisk framtoning.
   Det finns överlag få nyheter i Army of Two: The Devil's Cartel men en av dem är Overkill-funktionen. Genom att spela bra fylls en mätare och efter ett tag går spelet för en kort stund i slowmotion, där spelaren är odödlig och har oändligt med ammunition. Aktiveras den tillsammans med samarbetspartnern får den ännu större effekt. Funktionen tillför en gnutta mer strategi till de annars rätt fantasilösa striderna.
Korkad AI
Problemet med Army of Two: The Devil's Cartel är att det känns för opersonligt. Bandesignen är inte särskilt spännande och erbjuder inte något vi inte redansett i andra actionspel. Variationen i miljöerna är liten och precis som i föregångarna går det att lista ut med lilltån när striderna kommer att ske. Spelets AI känns dessutom ogenomtänkt, med fiender som väller in från samma ställe. Vid flera tillfällen går det utmärkt att ligga och sikta på en och samma punkt för att ta kål på flertalet fiender.
army-of-two-2
Det mesta har redan gjorts bättre
På grund av detta lyfter aldrig Army of Two: The Devil's Cartel, utan blir istället en drygt åtta timmar lång substanslös actionhistoria. Serien hade mått bra av att förnyas, för att kunna erbjuda intressantare spelmekanik. Nu är det istället tydligt att EA inte direkt har prioriterat Army of Two: The Devil's Cartel, med kontentan att det känns som ett beställningsjobb framtaget för att underhålla de som vill slöspela utan att tänka efter för mycket. Och som tidsfördriv i väntan på nästa stora actionspel fungerar det helt okej, men det gör ingenting som inte redan har gjorts bättre någon annanstans.
Vi fick spelet av EA.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
L3

online Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
9aaf2c46af8961874f36eb575bffdbae
Genre
Action
Utgivare
EA
Utvecklare
Visceral games
Plattform
Playstation 3, Xbox 360, Playstation Vita
Prisjakt
Release
2013-03-29
Sammanfattning
plus
  1. Bra samarbetsläge
  2. Korta uppdrag
  3. Bra uppgraderingssystem
minus
  1. Tillför inget nytt till genren
  2. Dålig AI
  3. Tråkig bandesign
  4. Tröttsamma karaktärer
5

Slutsats

Army of Two: The Devil's Cartel är ett godkänt actionspel som underhåller för stunden. Tyvärr är det mycket som hade kunnat göras bättre, bland annat känns fiendernas AI undermålig och spelets bandesign gör mycket lite för att överraska.
#inlineditbutton