Bioshock Infinite
Skrevs 2013-04-07 13:36:00 av Anders Wollner
Irrational Games är tillbaka med en ny del i Bioshock-serien. Denna gång tar de med oss till en stad uppe i skyarna.
Det första Bioshock tog spelvärlden med storm. Ken Levine och hans Irrational Games hade utvecklat något så ovanligt som ett högbudgetspel med en välskriven och intressant berättelse om en stad i förfall. Inspirationen hade hämtats främst från författaren Ayn Rands tankar kring objektivism.
   I uppföljaren var det istället 2k Marin som stod för utvecklingen och även om mycket av konceptet var sig likt bjöd det på en lika fascinerande historia som dessutom bidrog till en bättre bild av staden Rapture och dess besynnerliga invånare.
bioshock-infinite-420
Uppe i skyn
I Bioshock Infinite är det återigen Irrational Games som står bakom spakarna. Istället för undervattenmiljöerna från de två tidigare Bioshock-spelen är berättelsen nu förlagd uppe i skyarna, i den fiktiva staden Columbia.
   Vi anländer under något otydliga former som karaktären Booker DeWitt, en man som har fått i uppdrag att hämta den unga kvinnan Elizabeth. Efter en ovanligt lugn inledning brakar helvetet lös och DeWitt och Elizabeth befinner sig snart i en situation där det handlar om att fly från staden.
Columbia har huvudrollen
Precis som i tidigare delar i serien är det staden som spelar huvudrollen i Bioshock Infinite. I likhet med Rapture är Columbia på ytan en vacker vision som mellan skarvarna visar stora brister.
   Historien tar avstamp under sekelskiftets början, något som syns både på byggnader och bland stadens invånare. Här går den manliga delen av befolkningen klädd i höga hattar och kostymer medan den kvinnliga är uppklädd i påkostade klänningar. Även klasskillnader speglas på ett träffsäkert sätt, där de mindre lyckligt lottade får nöja sig med trasiga kläder och nedgånga slumkvarter.
   Columbia är en otroligt levande stad och det beror mycket på hur Irrational Games har arbetat med detaljerna. Runt om i staden lever invånarna sina egna liv och små butiker, kiosker och andra försäljningsställen finns utplacerade på gatorna.
bioshock-infinite-1
Staden i Bioshock Infinite heter Columbia och är lika mångbottnad som Rapture från de två tidigare Bioshock-spelen.
Mänskliga karaktärer
Relationen mellan DeWitt och Elizatbeth är en annan sak som imponerar. Förutom en välskriven dialog dem emellan är Elizabeth långt från någon hjälplös spelkaraktär som står handfallen inför situationen. Hon gör sitt bästa för att hjälpa till under striderna genom att bistå med ammunition och andra förnödenheter.
Vigors iställer för plasmider
Bioshock Infinite är som allra bäst när tempot är lågt och man får utforska staden i eget tempo. Till exempel handlar den första timmen om att insupa atmosfären och lära känna staden, vilket görs på ett fantastiskt välgjort sätt. Men idyllen bryts snabbt av genom flertalet actionsekvenser.
   Plasmiderna från föregångarna är utbytta mot något som kallas för Vigors som finns utspridda på väl valda delar i staden. Namnbytet till trots fungerar de på samma sätt som tidigare. Det handlar kort och gott om övernaturliga krafter som bidrar till mer strategi under striderna. Under spelets gång går de också att uppdatera så att de blir starkare.
bioshock-infinite-2
Det går att använda den räls som binder samman olika delar av Columbia för att besegra fiender.
För mycket action
Tyvärr håller striderna inte samma nivå som resten av spelet. Fiendernas AI är många gånger undermålig där de ofta stormar rakt fram mot spelaren utan tanke på att ta skydd. Irrational Games har försökt att variera striderna något genom att ge spelaren möjligheten att åka runt på räls som binder samman olika delar av staden för att attackera fienderna från ovan. Det är en ingrediens som förvisso tillför mer tempo men som knappast lyckas lyfta striderna till nya nivåer. Precis som i föregångarna är stridssystemet helt enkelt inte bra nog men skillnaden är att det denna gång tar ännu mer plats. Under spelets mittparti och mot slutet märks det som mest, då striderna många gånger känns som ren utfyllnad.
bioshock-infinite-3
Med hjälp av olika automater som är utspridda i staden går det att uppgradera både förmågor och vapen.
Mår som bäst under lugna partier
Det går att säga att de ständiga striderna bidrar till tempoväxlingar som gör att de lugna partierna blir starkare, men i sådana fall borde spelmekaniken ha skötts bättre. Som det är nu för striderna tankarna till Unreal Tournament och Quake 3, där snabba beslut och krav på ständig rörlighet stod i fokus.
   Hur man väljer att se på Bioshock Infinite beror mycket på hur man prioriterar de olika spelmomenten. Handlingen är i en klass för sig och få utvecklare har ens varit i närheten av den historia som berättas. Den lyckas väcka frågor om allvarliga ämnen och innehåller många lager för den som är intresserad att diskutera den vidare. Samtidigt är antalet actionsekvenser för många och för fantasilöst utförda för att det ska komma till sin fulla rätt.
   Trots det är mina intryck av Bioshock Infinite mestadels positiva. Jag väljer att jämföra det med Deadly Premonition, ett annat spel med en ovanligt intressant handling som hölls tillbaka av ett allt för actionorienterat upplägg. Precis som det spelet lever Bioshock Infinite kvar långt efter att eftertexterna har rullat klart.
Vi fick spelet av 2k Games.
11 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Dante Jag har sett gameplay och hört om det... 2013-04-11
  • member_male
    Arg Inte går det att spela om kapitel ell... 2013-04-08
  • 2
    ninja x Väl skrivet! Galet bra spel. Jag ty... 2013-04-07
    • L3
      Anders Wollner Tack ninjan! Jo, jag har sett dina in... 2013-04-07
      • 2
        ninja x Jo, det är en vanlig åsikt har jag se... 2013-04-07
L3

Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
b2fac393bf3b99c22ef9cf93a1c65226
Genre
FPS,Äventyr
Utgivare
2K Games
Utvecklare
Irrational Games
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC
Prisjakt
Release
2013-03-26
Sammanfattning
plus
  1. Berättelsen är mångbottnad
  2. Välskriven dialog
  3. Snygg grafik
  4. Bra musik
  5. Columbia är en fantastisk stad
minus
  1. För mycket action
  2. Striderna hade kunnat vara bättre
9

Slutsats

Bioshock Infinite har en i spelsammanhang ovanligt välskriven historia och bjuder på en levande och intressant spelvärld. På minussidan hittar vi lite väl många strider, med en spelmekanik som inte är tillräckligt intressant. Vad man tycker om Bioshock Infinite handlar i slutändan om vad man prioriterar i spel och sätter man en välskriven berättelse före actionmoment har man ett av årets bästa spel.
Bilder
bioshockinfinitexbox360018
bioshockinfinitexbox360019
bioshockinfinitexbox360020
bioshockinfinitexbox360021
bioshock-infinite-xbox-360-021
bioshock-infinite-xbox-360-1307002371-030
bioshock-infinite-xbox-360-1307002371-031
bioshock-infinite-xbox-360-1307717227-033
bioshock-infinite-xbox-360-1307717227-035
250px-IrrationalGames_new_logo
bioshock_cosplay
bioshock_infinite-upDESIGN06
bioshock_infinite_baptism
BioShock_Infinite_Logo
Recension
PC
Xbox 360
Playstation 3
En andra åsikt
Det är framför allt handlingen, karaktärerna och miljöerna som fascinerar med Bioshock Infinite. Berättandet står aldrig i vägen för spelandet utan det mesta snappas upp genom konversationer, kvarlämnade ljudloggar och mellansekvenser som inte känns fullt så skriptade som i många andra actionspel. Att på detta sätt lyckas framföra en så invecklad handling med inslag som både berör och provocerar är i sig en bedrift. Välpolerad grafik, duktiga röstskådespelare och autentiska miljöer bidrar förstås mycket. Under den vackra fasaden finns också ett gediget, lagom långt, actionspel där skjutande blandas med andra specialförmågor och möjligheten att utnyttja Columbias rälssystem. Har du erfarenhet av andra actionspel är det kanske något för enkelt på de lägre svårighetsgraderna men sammantaget är Bioshock Infinite ett av årets bästa spel.

Betyg: 9/10
/Joel Andersson
#inlineditbutton