Monster Hunter Tri Ultimate
Skrevs 2013-03-27 21:13:00 av Marcus Grönskog
I Japan är Monster Hunter en otroligt populär spelserie, men än så länge har intresset för Monster Hunter inte varit lika stort i väst. Kan kombinationen Monster Hunter Tri Ultimate till både Wii U och Nintendo 3DS locka till sig nya fans? Vi har testat båda versionerna.
En tidsslukare
Monster Hunter fick sin start på Playstation 2 och som titeln avslöjar, handlar det först och främst om att jaga monster. Miljö- och karaktärsdesign påminner om västerländsk fantasy korsad med japansk manga, där monster och vapen blir allt större och mer fantastiska ju längre fram i uppdragskedjan man spelar.
   För de som läser detta och inte upplevt Monster Hunter finns vissa saker som kan vara bra att veta. Först och främst är det en riktig tidsslukare. Att spela Monster Hunter är att lära sig hur man bäst förbereder sig för en framtida situation. Att stå utan läkande dryck i ett trängt läge är ofta resultatet av att springa in i något utan att tänka efter. Låter detta lockande har man hundratals timmar underhållning framför sig.
420x177
Mycket är sig likt
Monster Hunter Tri Ultimate är en slags vidarebyggnad av originalspelet som först släpptes till Wii under 2008. Därför är berättelse och omgivning desamma, medan flertalet monster har lagts till och gränssnittet har utvecklats för att nyttja Wii U-kontrollen. Upplösningen på grafiken har höjts, men överlag ser det likadant ut som på Wii med samma grumliga marktexturer och blockiga karaktärer. Med detta sagt är animationer på de största monstren fortfarande imponerande och en bidragande faktor till att världen känns levande.
   I rollen som frilansjägare anländer ens karaktär till fiskarbyn Moga där en överhängande fara i form av sjömonstret Lagiarcus hotar att bryta idyllen. Men något större fokus på berättande blir det aldrig, historian är mest en ursäkt för att sparka igång jakten på allt större monster.
Långsam upptrappning
Till en början får man enkla uppdrag som går ut på att samla resurser och bekanta sig med spelvärlden. Här får man en chans att lära sig kontroller, och spelet gör ett gott jobb med att introducera nya mekaniker allt eftersom. Men det är mycket som ändå inte förklaras, vilket gör Google till en värdefull medhjälpare.
   Att rusa in blint och hamra på attack-knapparna under striderna fungerar till en början men snart kommer det att sluta i en färd hem på sjukbåren. Nyckeln till att lyckas ligger i att studera monstrens rörelsemönster. Att analysera hur många träffar som går att få in för att sedan snabbt dra sig undan. En kamp som beroende på monster kan ta upp mot en timme att avsluta.
monster-hunter-3-ultimate-wii-u-wiiu-1349439050-013
Med kroppsdelar från fällda monster går det att göra ny utrustning.
Monster blir til vapen
Utan hjälp av en synlig livmätare och med ett primitivt system för att låsa siktet på monstren kan Moster Hunter Tri Ultimate tyckas vara bakåtsträvande. Men spelet är designat med detta i åtanke och man får förlita sig mer på information som kan plockas upp direkt från spelgrafiken. När ett monster dreglar eller haltar är det svagare och det är tid att lägga ut fällor för att fånga det, alternativt lägga in dödsstöten.
   Med hjälp av delar som kan skäras bort från döda monster finns möjlighet att göra helt nya vapen eller rustningar. Att samla ihop delar till nästa utrustning blir ett naturligt mål och uppmuntrar till fortsatt samlande.
   Under spelets gång får man besöka fler jaktområden, alla med varierande tema. Gemensamt är att de är indelade i mindre zoner markerade med siffror. Vissa av zonerna har olika klimat och kan kräva mer förberedelse. Att jaga monster i en stekhet öken görs exempelvis lättare med en kall dryck för att tåla hettan.
Stödhjul för nybörjaren
Capcom har uppenbarligen tänkt lite extra på nya spelare i och med Ultimate. I en låda finns redan från början ett vapen av varje typ, vilket lämnar frihet att experimentera och välja en spelstil som passar. Gillar man inte att slåss med svärd och lansar finns även långdistansvapen som i sin tur inbjuder till mekande med olika typer av ammunition. Det finns inget vapen som är självklart bättre än något annat, vilket lämnar valet helt upp till en själv.
   Användandet av skärmkontrollen på Wii U och den nedre skärmen på 3DS är snarlikt. Utrymmet som upptas på Wii U-kontrollen har till och med samma dimensioner som 3DS-skärmen, vilket lämnar oanvända kanter på båda sidor. Att arrangera genvägar och flytta ner information från spelskärmen för att lämna en renare spelyta är däremot en fin touch och kan användas även om man väljer att spela med en Classic Controller.
monster-hunter-3-ultimate-wii-u-wiiu-1353418313-029
...medan en varm dryck på den isbeklädda tundran istället är att rekommendera.
I samlad trupp
Vare sig man väljer att spela lokalt med vänner eller online är flerspelarläget en stor del av upplevelsen i Monster Hunter. Wii U-versionen erbjuder detta på flera sätt. Antingen genom att koppla upp sig mot folk som spelar 3DS-versionen, eller genom att ansluta mot internet. Upplevelsen att spela online är bra och jag har hittills inte varit med om några större tekniska problem.
   Att vara fyra jägare istället för en gör det mesta enklare och höjer tempot avsevärt. För tillfället är servrarna regionlåsta, men en planerad patch som släpps nästa månad tillåter amerikaner och européer att kunna spela tillsammans. Att det inte inte finns tillgängligt med en gång är lite lustigt. Att kunna flytta hela spelet till skärmkontrollen på Wii U är också något som kommer i samma uppdatering och som hade varit välkommet från början.
monster-hunter-3-ultimate-wii-u-wiiu-1349439050-012
Text- och röstchatt är möjlig genom skärmkontrollen.
Sammanfattning
Monster Hunter Tri Ultimate är som namnet antyder den definitiva versionen av originalet och en slags samlingsplatta med innehåll och monster från flera spel i serien. För nya spelare finns det ingen bättre språngbräda, men inledningen av spelet kan kännas något förvirrande och smått meningslös. Även för veteranen finns det mycket att se och göra och oavsett om jakten utspelar sig på 3DS eller Wii U används den extra skärmen på ett bra sätt. Att kunna flytta sparfiler mellan versionerna är en fin bouns och ett argument att skaffa båda.
   Utöver dessa styrkor finns fortfarande problem med kamerakontroll och presentationsom leder till frustration. Repetitiva uppdrag och utdragna strider tillhör också minuspunkterna. Har man dock tid och engagemang är Monster Hunter Tri Ultimate klart värt investeringen.
Vi fick spelet av Bergsala.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    lillmarcus När du skriver problem med kamerakont... 2013-03-29
    • 378402_2457394926155_1007011564_n
      Marcus Grönskog Jag har testat båda varianterna. Kame... 2013-04-07
  • Coffee-Posters
    Smisk Monster hunter Tri skulle jag ge 10/1... 2013-03-27
378402_2457394926155_1007011564_n

offline Marcus Grönskog

Journaliststudent från Småland med ena foten i Tokyo. Är intresserad av bra berättande i spel.
monster_hunter_3_ultimate
Genre
Action,Rollspel
Utgivare
Capcom
Utvecklare
Capcom Production Studio 1
Plattform
Nintendo 3DS, Wii U
Prisjakt
Release
Våren 2013
Sammanfattning
plus
  1. Innehållsrikt
  2. Beroendeframkallande online
  3. Frihet att forma sin karaktär
minus
  1. I grunden samma spel
  2. Svårhanterlig kamera
  3. Repetitivt upplägg
7

Slutsats

Monster Hunter är stort och svårt, men belönar den som lyckas ta sig under skalet och bemästra det ortodoxa spelsystemet. Veteraner som sett fram emot en ny del i serien får vänta lite längre och grafiskt sett har inte mycket hänt på tre år, trots den ökade upplösningen. Kamera och kontroll känns otymplig, men samtidigt har mycket innehåll lagts till och upplevelsen är mer strömlinjeformad. Vare sig äventyret utspelar sig på en Nintendo 3DS eller en Wii U är det en likvärdig upplevelse som kan ta upp mot hundratals timmar att avsluta. En stark sjua.
#inlineditbutton