Metal Gear Rising Revengeance
Skrevs 2013-03-01 08:55:00 av Viktor Eriksson
Metal Gear-serien ömsar skinn och visar upp en ny våldsam kostym. Är det något att bry sig om eller borde den här action-avstickaren snarare gå och gömma sig?
Det kan inte vara lätt att jobba för Hideo Kojima. tv-spelsvärldens mesta demonregissör är bevisligen ett geni men även en obotlig perfektionist och kanske rentav en smula knäpp. Något som gjorde att det länge var omöjligt för Konami att överlåta utvecklingen av hans storserie, Metal Gear, till ett nytt team. Det var helt enkelt ingen på företaget som var sugen eller ens vågade fylla de stora skorna.
rising_420
Otacksamt uppdrag
Så när det väl var dags att utöka serien ännu en gång, utan Kojima i registolen, såg Konami till att fästa flera fallskärmar på projektet. Det nya spelet skulle fokusera på den mindre karaktären Raiden och gå sin egen väg som ett intensivt actionspel snarare än som ett om smygande. Ändå gick nästan allt fel med projektet. Det nya utvecklingsteamet rasade samman under trycket av förväntningarna samt det faktum att man tagit sig tekniskt vatten över huvudet genom att utlova ett actionspel där allt skulle kunna klyvas med Raidens katana.
Kompetenta utvecklare
Hideo Kojima var minst sagt missnöjd och ville lägga ner spelet, men efter några turer valde man istället att outsourca skärvorna till actionmästarna Platinum Games som skulle pussla ihop dem med sin egenblandande cement bryggd på spel som Bayonetta, Viewtiful Joe och God Hand. Resultatet är Metal Gear Rising: Revengeance, en upplevelse lika kluven som fienderna som cyborgninjan Raiden lämnar i sina spår.
rising1
Klyvaraction
Sett till själva actionmomenten är Metal Gear Rising: Revengeance snudd på perfekt. Striderna är som intervallpass där slagserier varvas med korta andningspauser och där strategiska beslut skall fattas på kort tid. Raidens förmåga att sakta ner tiden i ”Blade Mode” och precisionsklyva objekt såväl som fiendedelar lägger ett tillfredsställande pusselelement till striderna, där bästa sättet att försvaga en fiende är med strategiska lemlästningar. Det bidrar till en självparodiserande hög våldsnivå med lemmar, leder och kroppsvätskor som flyger åt alla håll över skärmen.
Inte någon gimmick
Även om man ser tydliga spår från tidigare Platinum Games- och Clover Studio-spel i designen lyckas Metal Gear Rising: Revengeance med att kännas fräscht, nytt och spännande. Förmågan att klyva saker kors och tvärs hade lätt kunnat bli gimmickartad men används i sådan variation att varje ny fiende, boss, teknik eller vapen känns spännande. Detta eftersom Rising så tydligt är byggt runt den här funktionen istället för att använda den som ett stödben för ett mer vanligt ”hack n slash”-spel. Förutom en traditionellt bråkigt kamera, det hör ju genren till, är actionbiten alltså inget mindre än mästerlig.
   Resten av spelet beskrivs däremot enklast med ett enda ord, “ofärdigt”.
rising2
Den svagare halvan
Det märks snabbt att många bitar fallit av under utvecklarbytet när Platinum Games försökt rädda
det som räddas kunde från Konami-teamet. All grafik som inte direkt involverar actionmomenten är tydligt nedbantad. Banorna är ofta sterila variationer på olika grå byggnader och anonyma korridorer som plötsligt kan brytas upp av en superdetaljerad och vackert designad japansk trädgård. Välregisserade actionsekvenser blandas sedan med malplacerade mellansekvenser, poänglösa codecsamtal och återanvända miljöer på ett sätt som skvallrar om att stora bitar av spelet helt enkelt klippts bort.
   Manuset är skrivet för ett spel som kanske inte är fullt så våldsspexigt som det Platinum Games bjuder på. Tänk dig att anime-filmen Ninja Scroll möter de mest filosofiska delarna ur Ghost in the Shell.
Märkligt splittrad huvudperson
Raidens historia om barnsoldater, krigsekonomi och personligt mörker är ambitiös, intressant och återhållsam på ett sätt som fler Metal Gear-spel borde se upp till. Men den är uppenbarligen inte färdigskriven. Raiden själv har ett centralt karaktärsark som verkar vilja utforska hans problematiska förhållande till dödandet. Återigen ett intressant grepp men som sedan glöms bort efter halva spelet och lämnar karaktären moraliskt förvirrad. Ena stunden kan Raiden hålla en monolog om krigets hemskheter för att i nästa omfamna sin våldsfetisch. Något som i sin tur presenteras som en konflikt,med tanke på hur bifigurer reagerar på det, men en som aldrig får någon direkt lösning. För att inte tala om hur ograciöst nya historietrådar och karaktärer ständigt kommer in i berättelsen, hur illa regisserade röstskådespelarna är eller hur abrupt slutet kommer efter drygt fem timmar och dessutom med en huvudskurk som i princip dyker upp från ingenstans.
rising3
En bra grund
Samtidigt så kan jag inte gör annat än att helhjärtat rekommendera Metal Gear Rising: Revengeance. Det är allt annat än perfekt. Det är inte ens färdigt. Det kommer kanske lämna dig med känslor av tomhet och kanske en smula besvikelse. Men bitarna som är bra är samtidigt så fruktansvärt bra.
   Jag brukar egentligen gnissla tänder så fort folk börjar längta efter uppföljare i en industri som i stort sett består av uppföljare. Men i det här fallet är jag själv skyldig att hoppas på en andra del. För i Revengeance tycker jag mig se en förhandstitt av något som med nästa kapitel kan bli en actionserie utöver det vanliga. Det är knappast något som kan bli större än Kojimas huvudserie, men likväl något som med rätt handlag stolt kan stå vid dess sida, istället för i skuggan.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
0e915ab0cad6307020626341ecf5d4e9
Genre
Action
Utgivare
Konami
Utvecklare
Platinum Games
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2013-02-21
Sammanfattning
plus
  1. Klyvfunktionen Blade Mode
  2. Varierade strider
  3. Fantastiska bossar
  4. Strålande bilduppdatering
minus
  1. Svagt manus
  2. Bråkig kamera
  3. Abrupt slut
7

Slutsats

Metal Gear Rising: Revengeance är ett ofta fantastiskt men inte alltid perfekt actionspel. Du spelar som cyborgninjan Raiden i en mörk framtidsvärld där kriget blivit huvudkuggen i det ekonomiska maskineriet. Striderna är nyskapande, varierade och intensiva medan manuset lämnar en del att önska.
Bilder
kojima_opsm
mgr02
mgr01
mgr03
mgr04
mgr05
mgr06
mgr07
mgr09
mgr08
Metal-Gear-Rising-Revengeance-Logo
playstation-plus_1
#inlineditbutton