Crysis 3
Skrevs 2013-02-27 07:46:00 av Marcus Grönskog
Explosiv action som pressar hårdvaran till gränsen
Den klassiska frågan ”Kan din dator spela Crysis?”, har blivit något av en synonym för rå spelprestanda. Sex år efter att originalet släpptes finns samtliga delar i berättelsen även tillgängliga på Playstation och Xbox och i denna tredje del har Crytek kramat de sista dropparna ur denna generations konsoler. Blir det en värdig avslutning på trilogin?
420x177crysis3
Ett New York i grönska
I Crysis 3 guidar man Prophet genom ett ödelagt New York. 24 år har passerat sedan händelserna i förra spelet och den korrupta organisationen Cell har inringat staden med en gigantisk stålkonstruktion kallad Nanodome. New York har omvandlats till en prunkande regnskog, komplett med forsande vattenfall och träskmiljöer. Resultatet är en färgrik palett där den starka kontrasten mellan grönt och grått ger en vacker bild. Det är tekniskt snyggt, trots att Playstation 3-versionen har något lägre bilduppdatering.
   Utöver Cell är hotet från den utomjordiska rasen Ceph också överhängande. I en rad visioner försäkrar sig Prophet om att deras ledare gömmer sig någonstans. Resultatet är en överraskande emotionell resa med en hel del minnesvärd dialog. Fokuset på själva berättandet är större än i tidigare spel, men röstskådespelet skiftar från styltigt till riktigt bra.
Att jaga som en jägare
Crysis ikoniska nano-rustning är också tillbaka och de flesta funktioner är sig lika. Dräktens huvudfunktioner aktiveras med ett tryck på vardera axelknapp; vänster för att höja försvaret och höger för att aktivera optiskt kamouflage. Övriga funktioner aktiveras automatiskt vid behov, såsom att springa fort eller sparka större hinder ur vägen. Genom att aktivera dräktens skanningsläge, går det att tagga intressanta mål som exempelvis fiender, direkt i spelvärlden. Det ger en taktisk blick över slagfältet och kommer väl till pass vid ett planerat smyganfall.
   Det dröjer inte länge förrän jag finner mitt personliga favoritvapen i komposit-pilbågen som kan leverera exploderande pilar såväl som elchocker. Ammunitionen till bågen är mer begränsad än till andra vapen, men möjligheten finns att få tillbaka pilar som använts genom att plocka upp dem igen. Efter att ha trixat med pilbågens olika draglägen och varierande ammunition är det nästan lite för enkelt att plocka fienderna en efter en.
crysisimage-5
Genom att trycka på Select-knappen kan du i realtid byta ammunition till ditt vapen.
Ändra förutsättningarna på slagfältet
Det är främst dynamiken som särskiljer Crysis 3 från andra spel i genren. Med ett knapptryck går det att bläddra mellan olika sikten och ammunition till vapnen. Vare sig jag väljer ett mindre handvapen med ljuddämpare eller om jag rusar fram med extra skydd och en fet granatkastare, känner jag att spelets upplägg stödjer detta. Jag känner inte att jag blir slagen på fingrarna för att jag blivit upptäckt av en fiende, snarare är en kombination av de båda spelstilarna nyckeln till framgång.
   För att vidare skräddarsy upplevelsen finns en rad uppgraderingar som gör valda attribut än mer framträdande och dessa kan sedan fritt kombineras och bytas ut. Känslan för detaljer som Crytek har lagt ner på att modellera alla vapen imponerar. Jämför man med andra spel kan jag däremot sakna lite tyngd i vapnen man avfyrar.
Fäkta eller fly
Kampanjen kan upplevas som något kort men däremot är den effektivt trimmad och håller ett genomgående högt tempo. Fiendernas AI är mestadels bra, eftersom de uppfattas som mer uppmärksamma på vad som sker i deras omgivning. De kan skjuta blint i skurar när de inte hittar dig och konversationerna mellan dem låter realistiska och lämnar ett mänskligt intryck. En AI-tendens som kan vara irriterande är ett konstant kastande av granater. Ibland tre eller fler på en gång vid högre svårighetsgrad.
   Uppdragen i Crysis 3 är för det mesta av punkt A till punkt B-slaget. Men fram mot mitten öppnar spelet upp sig och levererar en större spelyta. Sekundära objektiv dyker också upp längs vägen och kräver mer utforskande. Dessa kan helt ignoreras om så önskas, men resultatet blir kortare upplevelse eftersom man helt sonika kan springa genom stora delar av innehållet.
   Det finns ett fordon för snabbare transport men ljudet den gör ifrån sig får mig att tro att jag kör en högljudd häcktrimmer snarare än en bil. Andra ljudrelaterade buggar är halvfrekventa, framför allt i spelets online-läge.
CRYSIS3WCCF
Den urbana regnskogen ger en spännande bakgrund till intrigerna.
Reglerätt online-läge
När man går online i Crysis 3 finns alla klassiska spellägen till hands, såsom varianter på vanlig dödsmatch och fånga flaggan. En personlig favorit är ett spelläge i vilket en grupp Cell-soldater måste hålla sig gömda från ett växande gäng bestående av spelare utrustade med kamouflerade nano-dräkter och pilbågar. En runda är över om samtliga Cell-soldater dödats innan tiden hunnit ticka ner, eller om minst en lyckats överleva fram till slutet. Spelläget får hjärtat att slå några extra slag och använder kamouflage-funktionen på ett spännande sätt. Även om det inte huvudsakligen är online-läget som lockar i Crysis 3 är det ett kompetent tillägg och något att sysselsätta sig med efter att kampanjen är avslutad.
4 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Hatr Bra recension. Jag är ett enormt Crys... 2013-02-27
    • 378402_2457394926155_1007011564_n
      Marcus Grönskog Tack! Men aj, vad trist. Den buggen h... 2013-02-28
  • l_70464_54d8a20f
    Roq En bra recension. Saklig och förklara... 2013-02-27
378402_2457394926155_1007011564_n

Marcus Grönskog

Journaliststudent från Småland med ena foten i Tokyo. Är intresserad av bra berättande i spel.
ae89d18a923f4a671d4f12970eb4c7db
Genre
FPS
Utgivare
EA
Utvecklare
Crytek
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2013-02-21
Sammanfattning
plus
  1. Dynamiken kring rustningen
  2. Finslipad grafik
  3. Underhållande pilbåge
  4. Intressant berättelse
minus
  1. Litet tryck i vapnen
  2. Något kort
  3. Ljudrelaterade buggar
8

Slutsats

Crysis 3 är en stor sandlåda i ett actionspels kläder. Den ikoniska nanorustningen kan användas på uppfinningsrika sätt på de enorma slagfälten. Att leka kurragömma med fienderna slutar inte att underhålla innan spelets kampanj är över, vilken tyvärr kan upplevas som något kort. Online-läget känns också intressant tack vare att dräktens funktioner är intakta. Bilduppdateringen tar en liten törn på konsol och vissa ljudbuggar är närvarande, men spelet är fortfarande en fröjd för sinnena. Crytech uppfinner inte hjulet på nytt, men ett rundare hjul får man leta efter.
200x200crysis3
#inlineditbutton