Dead Space 3
Skrevs 2013-02-14 06:44:00 av Anders Wollner
Del tre i Visceral Games Dead Space-serie innehåller fler monster, snyggare miljöer och mer action än tidigare spel. På gott eller ont?
Med Dead Space 2 fick Visceral Games en del kritik för att ha frångått sitt skräckkoncept till förmån för råbarkad action. Säga vad man vill om del ett, men något skräckspel av Silent Hill-dignitet var det inte. Det som istället gjorde Dead Space unikt var dess tryckande känsla av utsatthet, där Visceral Games lyckades att bygga en illusion av total ensamhet. Mycket av detta berodde på att huvudpersonen Isaac Clarke var en simpel mekaniker utan någon dialog.
   Det största problemet med del två var att Visceral Games gav honom en röst och samtidigt förvandlade honom från att vara fel man på fel plats till ytterligare en i raden av slätstrukna spelhjältar. Utöver det hade Visceral Games tagit i från tårna och bjöd på fler storslagna scener, större fiender och mer intensiv action.
dead-space-3-420
Huka dig
Dead Space 3 gör mycket lite för att ändra på detta. Det dröjer inte länge innan man tvingas ta skydd bakom betongklossar, för att hukandes skjuta ihjäl mänskliga soldater i bästa Gears of War-andra. Och ett par timmar in i äventyret kraschlandar Isaac på en ljus snöplanet med öppna landskap, som fungerar som en direkt motpol till de trånga korridorer som de tidigare två spelen mest bestod av.
   Det är förklarligt att Visceral Games vill variera sig gällande miljöval, och ytterligare en tripp i världsrymden hade förmodligen inte fungerat. Problemet är att det inte längre är det minsta läskigt, trots att fienderna gör sitt bästa genom att gömma sig i snödrivor och hoppa fram runt hörn. De skrämselmoment som används har i regel redan funnits med i föregångarna, och det börjar bli tröttsamt när ytterligare ett monster rasar ner i den hiss man befinner sig i.
Bra action med några problem
Som skräckspel når inte Dead Space 3 riktigt fram, men som actionspel fungerar det bättre. Visceral Games är duktiga på att få till intensiva strider, där mängder av fiender attackerar från alla möjliga håll. Mekaniken med att fienderna tar mest skada i armar och ben är lika underhållande som i föregångaren.
   Dead Space 3 bjuder även på rikligt med variation, tack vare en stadig introduktion av nya fiendetyper som kräver nya taktiker för att besegras.
   Striderna mot mänskligt motstånd fungerar dock inte lika bra. Oftast tar man skydd bakom diverse objekt, och här märks det att varken kontroll eller bandesign är anpassade för precisionskrävande strider. Det är svårt att få en överblick över situationen, och onödigt klumpigt att skjuta från skydd.
   Även spelets större fiender avslöjar brister i kontrollen. På grund av att den är något seg leder strider med krav på precisionsskott och mycket rörlighet till onödigt mycket frustration.
dead-space-3
Miljöerna i Dead Space 3 är bland de snyggaste under denna generationen.
Samarbeta med en vän
En del som har fått mycket uppmärksamhet inför lansering är samarbetsläget och även om det känns något malplacerat för oss som har hängt med sedan början tillför det ändå en del mervärde. Väljer man att spela igenom Dead Space 3 tillsammans med en vän får man tillgång till ett antal exklusiva uppdrag och flera dialoger som inte är tillgängliga annars.
   Samarbetsläget höjer intensiteten ytterligare, och reducerar därmed skräcken till nära nog noll, men fungerar klart godkänt överlag. Det ska dock sägas att Dead Space 3 fungerar precis lika bra att spela på egen hand. Till skillnad från Capcom och deras senaste Resident Evil-spel har Visceral Games haft den goda smaken att inte lägga till en datorstyrd karaktär som substitut för den mänskliga medspelaren.
Skapa ditt eget vapen
En annnan nyhet i Dead Space 3 är vapensystemet, som nu har blivit något crafting-inspirerat. Det innebär att man under äventyrets gång samlar på sig en mängd olika resurser, som sedan kan användas för att till exempel utveckla nya typer av vapen. Tyvärr förklaras vapenbyggandet inte på ett tillräckligt bra sätt, och det är avancerat nog för att det ska ta ett tag att lära sig. När det väl sitter fungerar det bra och ger stora möjligheter att skräddarsy utrustningen.
dead-space-3-2
Det bjuds på en hel del rymdfärder, i gammal god Dead Space-anda.
Katastrofal handling
Handlingsmässigt innebär Dead Space 3 ett nytt lågvattenmärke för serien. Alla karaktärer, inte minst huvudpersonen själv, är extremt platta och de gånger Visceral Games försöker bygga upp relationer mellan dem blir det mest skrattretande. Historien som sådan är svår att greppa, och det leder till att man helt enkelt slutar bry sig över hur det kommer att gå för Isaac och hans kollegor.
Ett av de snyggaste spelen denna generation
Där Visceral Games misslyckas med berättelsen tar man igen på det audiovisuella. Dead Space 3 är strålande vackert, och innehåller några av de snyggaste miljöerna under denna konsolgeneration. Många utvecklare hade kunnat lära sig en hel del av Dead Space 3 genom att se på hur ljussättningen används för att skapa stämning.
   Även ljudet är av hög klass, med sina subtila musikstycken och passande volymhöjningar under valda strider.
dead-space-3-3
Designen på spelets fiender är genomgående strålande.
Sämst i serien, men fortfarande bra
Dead Space 3 gör många saker väldigt bra, men är i slutändan den svagaste delen i serien. Det är svårt att veta var Visceral Games vill – som skräckspel börjar det spela ut sin rätt och som actionspel finns det bättre alternativ. Designen, grafiken och ljudet smiskar de flesta konkurrenter på fingrarna och det är fortfarande underhållande att skjuta ihjäl fiender så att lemmar flyger åt alla håll, men jag lämnar ändå Dead Space 3 med en känsla av att serien börjar gå på tomgång.
Vi fick spelet av EA.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • 1
    coffin Synd att trilogin inte lyckades nå he... 2013-02-23
  • 1383533_10151673340310846_1845776689_n
    Silverhage Jag har läst några recensioner inklus... 2013-02-19
    • L3
      Anders Wollner Tack för utförlig kritik. Varför in... 2013-02-19
L3

offline Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
316d3b3d62cbb0319dc04932dfe0f835
Genre
skräck
Utgivare
EA Games
Utvecklare
Visceral games
Plattform
Playstation 3, Xbox 360
Prisjakt
Release
2013-02-07
Sammanfattning
plus
  1. Snyggt
  2. Roliga strider
  3. Underbar ljudbild
minus
  1. Inte längre läskigt
  2. Strider mot soldater
  3. Något krångligt uppgraderingssystem
  4. Handlingen
7

Slutsats

Dead Space 3 är ett kompetent actionspel som vidareutvecklar de intensiva striderna från framför allt del två. Skräcken är knappt märkbar längre, mycket på grund av att Visceral Games upprepar skrämselmomenten. Som ett hårdkokt actionäventyr för en eller två spelare fungerar Dead Space 3, men förvänta er inte någon spel i klass med originalet.
dead-space-3-small
#inlineditbutton