Call of Duty Black Ops 2
Skrevs 2012-11-25 11:43:00 av P-A Knutsson
Treyarch gör mer än bara ännu en uppföljare.
Kampanj, flerspelarläge och zombies är all text som står på baksidan av Black Ops 2-fodralet. En passande beskrivning på en spelserie som sakta men säkert faller ihop till en kopia av en kopia av en kopia. Nya inslag, vågade ändringar och andra förbättringar är något som inte finns på kartan. Eller?
blopsflash
Häftigt på rätt sätt
En kort, intensiv och extremt styrd berg-och-dalbanetur har varit grunden för samtliga CoD-kampanjer sedan del två. Det första Modern Warfare (COD 4) stack ut med ett par mer lugna sekvenser, men därefter har det i min mening gått brant utför – speciellt Black Ops-soppan. Därför är det lika oväntat som kul att kampanjen i Black Ops 2 bjuder på flera minnesvärda passager. Jag skulle till och med klassa kampanjen som en av de bättre i FPS-sammanhang.
   Även om majoriteten av speltiden spenderas skjutandes i korridorer och mindre rum, får spelaren även rida häst, köra bil, flyga flygplan, flyga utan flygplan, kontrollera drönare med mera. Det skapar en trevlig variation som gör att kutandet och skjutandet aldrig hinner bli repetitivt.
   Ett annorlunda och relativt lyckat inslag är de mer taktikinriktade extrauppdragen där det endast finns ett visst antal soldater att tillgå. Via en översiktskarta är det möjligt att se slagfältet och ta kontroll över valfri enhet, men om alla dör eller om tiden tar slut är uppdraget förlorat för gott.
Följa John
I kampanjen är det dock alltjämt viktigt att spela exakt som utvecklarna tänkt. Att till exempel gå åt fel håll, vara för långsam eller inte fullfölja en förbestämd sekvens så kommer snart döden på ovälkommet besök. Likaså förekommer det fortfarande alldeles för många slumpmässiga dödsfall där fiender får in extrema lyckoträffar med granater och raketgevär.
screen3_large
Välj rätt för fel
En annan negativ aspekt är, kanske inte helt otippat, handlingen. Att uppdragen skiftar mellan dåtid och framtid fungerar rent spelmässigt, men det bristfälliga berättandet blir bara mer förvirrat av alla tids- och karaktärshopp. Det är synd då både karaktärer och grundhandlingen har potential.
   En i grunden kul idé är att uppdragen och framför allt slutet påverkas av olika val som spelaren ställs inför. I alla fall fram till slutsekvensen väl visas. Trots att jag hade gjort i stort sett allt på ”rätt” sätt belönades jag med ett av de sämsta sluten.
   När kampanjen är avslutad går det att ”spola tillbaka” tiden till ett valfritt uppdrag och börja om därifrån, för att på så sätt påverka handlingen. Detta mildrar slutscenssmällen något, fast skulle inte skada om det varit någorlunda möjligt att kunna förutse vilka konsekvenser ens handlingar får.
Våld föder våld
Det bör även påpekas att många scener i kampanjen är extremt våldsamma. Halsar skärs av och huvuden skjuts sönder – allt i väldetaljerad närbild. Flera av scenerna var så starka att till och med jag tog illa vid mig. Jag kan faktiskt inte komma på något spel med mer realistisk brutalitet på rak arm, så 18-årsgränsen sitter där av en anledning.
screen5_large
Sociala kopplingar
Men nog tjatat om kampanjen, det är onlinebiten som har gjort CoD-spelen till en succé – och i Black Ops 2 verkar det som att Treyarch har lyckats ännu en gång. Rent spelmässigt har det egentligen inte hänt överdrivet mycket och den mest anmärkningsvärda nyheten är ”Pick 10”-funktionen, där utrustningen på ens online-soldat kan anpassas i stort sett helt fritt. En annan nyhet är att Kill Streaks är utbytta mot Score Streaks, vilket innebär att specialanfall blir tillgängliga av att både döda fiender och utföra speltypsbaserade mål.
   Den största nyheten vad gäller onlinebiten handlar annars om e-sport och sociala kopplingar. I onlinemenyn hittas exempelvis Theater och COD TV där det är möjligt att skapa filmklipp och streama matcher live. Förra årets betaltjänst Elite, där mängder med statistik samlas för allmän beundran, är numera gratis.
Rutinerade rutiner
I övrigt kör onlinedelen som sagt på i välkända men oerhört finslipade spår. Tempot är högt och det är mycket lätt att lära sig hitta på banorna och förstå vad som ska göras.
   Att spela online med blandat folk är ungefär lika taktiskt som att släppa loss dagisbarn i en leksaksaffär gjord av godis. De som inte kutar runt som överstimulerade kaniner sätter sig i första bästa hörn och gnager på allt som kommer nära.
   Självklart finns det en charm med detta spelupplägg och det är väldigt enkelt att slöspela. Även om jag personligen gillar ett lägre tempo och mer samarbete är det lätt att se varför CoD-formulan är så populär. På grund av nyhetsbristen är det dock en stor risk att de som har spelat sönder tidigare COD-spel kan tröttna snabbt.
screen6_large
Stabil teknik
Rent tekniskt har mina onlinematcher fungerat nästan helt smärtfritt. Att hitta folk att spela med går så klart riktigt snabbt och uppkopplingen till andra spelare har endast strulat vid några enstaka tillfällen. Till skillnad från Black Ops, som var riktigt dåligt på PS3, sköter sig bilduppdateringen fint och det yttre känns inte nämnvärt grumligt trots den låga upplösningen.
   Det har dock rapporterats om att hela maskinen har fryst vid onlinespel, men det är inte något jag har råkat ut för ännu. Det är däremot nämnvärt att det har släppts tre patcher på mindre än en vecka, vilket kanske har löst stabilitetsproblemen.
   Ett internetklagomål som jag däremot stundtals har märkt av är en form av laggkompensation som framkallar riktigt lustiga/irriterande eldstrider. Detta blir extra tydligt när dödskameran drar igång och visar upp något som inte alls stämmer överrens med vad som hände på min skärm.
Sega zombies
Vad gäller spelets tredje komponent, zombies, har den delen tyvärr inte gjort något större intryck på mig. Läget är ordentligt utbyggt sedan Black Ops, men det känns ändå lite väl tamt. Jag ogillar speciellt att de odöda mest känns som vattenfyllda svampar när de skjuts – även när de träffas i huvudet. Zombie-läget är inte dåligt, problemet är snarare att det kunde ha varit otroligt bra.
En sista suck?
Efter att ha suckat mig igenom samtliga CoD-spel sedan Modern Warfare hade jag inte några större förhoppningar på Black Ops 2, men på informationen som kom ut lät det faktiskt som att Treyarch hade försökt denna gång – vilket de faktiskt har. Visst känns väldigt mycket igen sedan tidigare, fast det finns faktiskt en matsked lyckat nytänkande i både kampanjen och onlinebiten. Det mest intressanta blir däremot nästa års upplaga; kommer det att köra på i samma spår eller anpassas det efter nästa generations konsoler. Fram till dess duger dock Black Ops 2 alldeles utmärkt för onlinekrigare och berg-och-dalbaneåkare.
Vi fick spelet av Activision
4 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

online cmd

Spelar just nu!
3b00cefd239fa7c2f9d86f04f439c343
Genre
FPS
Utgivare
Activision Blizzard
Utvecklare
Treyarch
Plattform
Xbox 360, PC, Playstation 3, Wii U
Prisjakt
Release
2012-11-13
Sammanfattning
plus
  1. Varierad och underhållande kampanj
  2. Ett par nya inslag i kampanjen
  3. Utmärkt kontroll
  4. Stabilt och välfyllt onlineläge
minus
  1. Onödigt våldsamt
  2. Mycket känns igen
  3. Extremt styrd kampanj
  4. Zombieläget kunde ha varit så mycket mer
8

Slutsats

Call of Duty: Black Ops 2 kör på i välbekanta spår, men vågar faktiskt kasta in en gnutta nytt innehåll som rör runt i grytan. Onlineläget är lika välgjort och lättbegripligt som brukligt, medan kampanjen oväntat nog håller någorlunda hög klass. Ett genomarbetat och välfyllt COD-spel som inte lär göra fans missnöjda. De som har spelat sönder tidigare delar kan dessvärre tröttna snabbt.
screen1_large
screen2_large
screen4_large
blops200
#inlineditbutton