Silent Hill Book of Memories
Skrevs 2012-11-06 15:28:00 av P-A Knutsson
Ingen skrämselhicka här.
Silent Hill: Book of Memories har inte mycket med Silent Hill att göra. Istället för psykologisk skräck som framkallar kalla kårar och oregelbunden hjärtrytm påminner spelet mer om en så kallad Dungeon Crawler, där labyrintliknande gångar fyllda med fiender, fällor och föremål ska rensas. Det låter som ett ordentligt nedköp, men när den inledande besvikelsen har lagt sig växer ett intressant koncept fram.
shflash
Rum efter rum
I rollen som en självskapad huvudperson besöker spelaren ett Silent Hill som inte ser ut som vanligt. Den skrämmande staden syns inte till; istället består spelets nivåer av framslumpande Silent Hill-inspirerade rum, vilka är sammanbundna av händelselösa korridorer.
   I de flesta rum ska fiender besegras och lådor, garderober och hyllor genomsökas. Det finns även ett antal specialrum innehållandes särskilda uppgifter som ska utföras, där de kusliga barnrummen som påverkar handlingen utmärker sig mest.
   En för SH-serien annorlunda ingrediens är de enkla rollspelselementen. Att samla erfarenhetspoäng och gå upp i nivå gör oväntat mycket för helhetsupplevelsen, likaså möjligheten att utrusta karaktären med egenskapsförbättrande amuletter.
sh1
En Silent Hill-karaktär som nästan når upp i samma klass som Heather och James. Men bara nästan.
Slå på stort
Att besegra fiender görs med hederliga slagsmålkontroller. Snabba tryck på fyrkant och trekant leder till enkla slag, medan ett hårt slag utförs genom att hålla in attackknappen en längre stund. Det går att utrusta karaktären med antingen ett tvåhandsvapen eller två enhandsvapen, exempelvis en pistol och en kniv, en spikklubba – eller varför inte en elgitarr?
   Om en vapentyp används ofta blir karaktären bättre på att hanetara denna, fast själva vapnen har en begränsat livslängd. Är man oförsiktig kan det sluta med ett knytnävsslagsmål mot skapelser med väldigt vassa knytnävar.
   Förutom vapenattackerna finns ett enkelt magisystem där pekskärmen används. De flesta fiender lämnar en vit eller röd blodpöl efter sig och samlas tillräckligt många av samma färg går det att använda en specialattack. Ett intressant grepp är att mätaren för vitt och rött blod är samma, så det är viktigt att undvika ”fel” pölar.
sh2
Pusslen som avslutar varje nivå är en bra idé, men de hade behövt större variation.
Bortglömd stämning
Striderna är med andra ord helt annorlunda jämfört med de riktiga SH-spelen, men överlag fungerar det bra. Alla monsturösa skapelser som under flera år har skrämt livet ur en får nu äntligen vad de förtjänar. I alla fall så länge väskan är fullpackad med vapen och hälsopack. När förrådet tryter kommer handsvetten krypandes, fast rädslan kommer aldrig i närheten av det serien brukar bjuda på.
   Det är dock trist att Book of Memories inte tar till vara på den atmosfär och spänning som serien ruvar på. En mer skräckinfluerad inriktning hade gett spelet en välbehövlig identitet.
sh3
Det går att ta sig an kampanjen med upp till tre vänner, antingen online eller via Wifi. Tyvärr är det inte helt lätt att hitta medspelare.
Inte hela vägen fram
Att vandra runt och utforska Silent Hill-miljöer nästan helt utan rädsla är en annorlunda upplevelse som inledningsvis är både beroendeframkallande och underhållande. Tyvärr kommer repetitiviteten krälandes och det känns som att spelet står och stampar på samma plats genom hela kampanjen. Dessutom växer handlingen, som berättas via TV-apparater, lappar och en handfull mellansekvenser, aldrig ut till något anmärkningsvärt.
   Det stora problemet med Book of Memories är dock att det känns alldeles för avskalat. Handlingen är tunn, variationen bristfällig och upplägget något monotont. Som en nedladdningsbar titel för en hundring eller två hade de bristerna gått att förlåta, men jämfört med exempelvis AC: Liberation och NFS: Most Wanted är detta paket lite för klent. För de som vill ha en bärbar grottkrypare är det dock ett fullt godkänt val.
Vi fick spelet av Nordic Game Supply.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
e308331c68c3d229ce0b409018f1b92c
Genre
Skräck
Utgivare
Konami
Utvecklare
WayForward
Plattform
Playstation Vita
Prisjakt
Release
2012-11-02
Sammanfattning
plus
  1. Beroendeframkallande
  2. Rollspelselementen
  3. Passar bra som bärbart
  4. Bra musik
minus
  1. Var är skräcken?
  2. Svag handling
  3. För avskalat
  4. Repetitivt
6

Slutsats

Silent Hill Book of Memories är en så kallad Dungeon Crawler, där fiender ska besegras och föremål hittas. Det låter som ett ordentligt nedköp jämte ett riktigt Silent Hill-spel, men konceptet är både underhållande och beroendeframkallande. Tyvärr är spelet lite väl avskalat och monotont, fast för fans av genren är det ändå värt en titt.
Bilder
Konami-Silent-Hill-Book-Of-Memories-Logo2
silent-hill-book-of-memories-playstation-vita-1313597690-004
silent-hill-book-of-memories-playstation-vita-1320308708-008
silent-hill-book-of-memories-playstation-vita-1313597690-002
silent-hill-book-of-memories-playstation-vita-1320308708-010
silent-hill-book-of-memories-playstation-vita-1320308708-014
silent-hill-book-of-memories-playstation-vita-1320308708-013
silent-hill-book-of-memories-playstation-vita-1320308708-017
silent-hill-book-of-memories-playstation-vita-1320308708-018
sh5
sh4
SH200
#inlineditbutton