Assassins Creed III
Skrevs 2012-10-30 17:01:00 av Erik Hansson
Alltför höga ambitioner och ett splittrat upplägg.
Ubisofts tredje del om tidsresenären Desmond är på många sätt ett tveeggat svärd. Det kommer troligtvis hyllas i de flesta recensioner och bli uppskattat av många som köper det eftersom det är ett så innehållsrikt och snyggt spel som inte hållit igen under produktionen. Men bara för att Assassin's Creed III är ett så kallat AAA-spel som uppenbarligen kostat enorma mängder pengar att utveckla så får det inte en gräddfil till betygstoppen.
ac3420
Splittrat fokus
För varje del av spelet som är värt att hyllas finns det också saker som förtjänar att sågas. Ubisoft kommer säkert få överslätande "det är ofrånkomligt med problem i ett så stort och fritt spel", men det har jag inte mycket till övers för. Problemen i Assassin's Creeds tredje del handlar om ett alltför splittrat fokus.
Timmar till friheten
Jag har nog för det första aldrig spelat ett spel som så länge känns som en introduktion. Efter flera timmars speltid var jag fortfarande inte riktigt framme i spelets huvuddel med rätt huvudperson. Dessutom fortsätter det att komma träningssegment för nya funktioner i spelet och nya sorters uppdrag. Det är först efter nästan fem timmar som jag börjar få ett grepp om spelets regler och alla upplägg. Delvis för att det finns så mycket att lära sig, men också för att det är en väldigt långsam inledning.
Splittrad i tid och rum
Jag förstår att Ubisoft velat ge en bakgrundshistoria till huvudberättelsen, men det hade verkligen kunnat klaras av betydligt enklare och snabbare.
   Jag tror de flesta som köper Assassin's Creed III förväntar sig att det ska vara ungefär som i de bilder och filmer som släppts från spelet. Det blir det alltså först efter ganska många timmar.
   Dessutom bryts spelandet av med segment som behandlar nutiden med tidsresenären Desmond och hans gäng. Jag har aldrig tidigare uppskattat den delen av serien och jag gör det inte nu heller. Det blir framför allt bara rörigt utan att tillföra speciellt mycket mer än fantasirik mystik i samma stil som i tv-serien Lost. För mig leder det bara till att berättandet tappar fokus och blir ännu mer splittrad.
rec_ac3_screen4_large
Närstriderna går ut på att välja rätt ögonblick för att attackera och när det är bäst att blockera eller försöka bryta en fiendes blockeringar. Det här är för övrigt ett så kallat "bullshot". Räkna inte med att se det här i spelet.
Inte smartare än den tror
Över huvud taget tycker jag den övergripande handlingen i Assassin's Creed-serien är mer än lovligt fjantig. Det är oerhört synd när Ubisoft samtidigt ger oss några av de snyggaste historiska spelvärldarna någonsin där intriger och karaktärer hade räckt som bakgrund. Desmonds del av spelet känns som ett desperat försök att måla upp en illusion av att serien är smartare än den egentligen är.
Sjöslag och jakt
Det är också en fullständig explosion av olika funktioner och delar i spelet. Sjöstriderna med skepp som kan uppgraderas är oväntat roliga som tidsfördriv, men det finns mycket annat att ägna sig åt. Jakt till exempel. Där kan du placera ut snaror och bete eller smyga dig på dina byten för att sedan sälja dem i butiker. I dessa säljs nya vapen och annan utrustning. För att ha råd med det måste du dock lägga ner en hel del tid på andra delar av spelet. Till exempel den nämnda jakten, skattletande i den stora öppna världen eller att ägna dig åt handel.
Ägna dig åt handel
Handeln är kopplad till din bostad och ju fler uppdrag du utför som har med den att göra desto fler saker har du möjlighet att idka handel med. Om du anstränger dig för att tömma kartan på uppdragsmarkörer så kommer du också låsa upp nya saker att tillverka, nya hantverkare, ny utrustning och mycket annat. Med lite ansträngning kan Connor driva ett stort handelsimperium som skickar stora mängder varor över landet. För att köpa de dyra vapnen och föremålen i spelet krävs det att du engagerar dig i handeln eller bestämmer dig för att jaga väldigt flitigt.
   För min del var det inte speciellt tilltalande eftersom det för det första inte var så roligt och för det andra inte gjorde så stor skillnad när man väl köpt ny utrustning. För stora insatser, för liten belöning för min del.
rec_ac3_screen1_large
Miljöerna i Assassin's Creed III är en av de stora behållningarna med spelet. Åtminstone på sommaren. Under vintern i spelet rör sig Connor nämligen extremt långsamt och man vill helst undvika att röra sig i snön över huvud taget. Ett märkligt designbeslut.
Försöker göra för mycket
Det som också gör att Assassin's Creed III känns så splittrat och ofokuserat är att det försöker göra allt, men inte lyckas tillräckligt bra med speciellt mycket. Det finns till exempel en hel del uppdrag som går ut på att smyga eller följa efter någon. Men kontrollen är uppenbarligen inte anpassad för det. Det går till exempel inte att ducka och gömma sig bakom ett lågt föremål.
   Du kommer också behöva tokrusa efter flyende fiender ett antal gånger. Här gäller det att hålla in R1 för att få Connor att sprinta, men samma knapp får honom också att klättra upp på allt i hans väg. Så räkna med att det kommer uppstå en intressekonflikt mellan din vilja att ta fast en fiende och Connors förkärlek att klättra uppför husväggar ibland då och då.
Buggig östkust
Listan kan göras hur lång som helst egentligen och för att strö salt i såren är USA:s östust under 1700-talet tydligen också infekterat av en stor mängd buggar. Hästkapplöpningar som slutar med att ditt kreatur fastnar i en buske, uppdrag som helt omotiverat börjar med att du blir beskjuten av ett gäng vakter, uppdrag som inte vill starta om du inte står exakt rätt, grafik som ploppar upp framför näsan på mig, en buggig AI som ibland får fnatt och långa laddningstider som sänker stämningen.
   Dessutom är kontrollen väldigt oprecis. Framför allt när Connor springer i trånga utrymmen, men även i strider och på hästryggen. Det är ett evigt anpassande till spastiska rörelser och du får räkna med att dö åtskilliga gånger för att Connor tycks leva ett eget liv.
Aldrig så splittrad tidigare
Jag har sällan känt mig så här splittrad för ett spel tidigare. Här finns en fantastisk detaljrikedom när det gäller de historiska miljöerna och karaktärerna. Trots det löjeväckande överväldigande gubbväldet som råder så är flera karaktärer åtminstone verklighetstrogna. Framför allt om du tar dig tid att prata med folk utanför uppdragen. Det är också ett oerhört innehållsrikt och ambitiöst spel. För dig som spelar det i lugn och ro och försöker klara de flesta uppdrag på minikartorna (vilket jag trots allt rekommenderar) så kan det säkert räcka i 30 timmar.
assassin-s-creed-iii-playstation-3-ps3-1332833629-019
Alla karaktärer i spelet är snyggt gjorda, men har för det mesta väldigt svaga personligheter.
Inte så bra som det borde
Mitt näst största problem med AC3 är att det känns överambitiöst. Det spretar för mycket och vill för mycket utan att ha finslipat detaljerna. Resultatet blir att delar är fantastiskt välgjorda medan mycket känns slarvigt.
   Det största problemet är dock att jag alltför sällan har roligt när jag spelar och att jag inte känner mig speciellt engagerad i handlingen. Det blir en golfapplåd åt ambitionerna medan jag kväver en gäspning över resultatet.
   Med alla klagomål ur världen vill jag påpeka att jag tror många av er kommer ha större behållning av spelet än jag hade. Det har kvaliteter, men det är långt ifrån så bra som det borde vara.
Vi fick spelet av Ubisoft.
18 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
7f53296c89e22c660d46daa9514c53f4
Genre
Action,stealth
Utgivare
Ubisoft
Utvecklare
Ubisoft
Plattform
Playstation 3, PC, Xbox 360, Wii U
Prisjakt
Release
2012-10-31
Sammanfattning
plus
  1. Miljöerna
  2. Innehållsrikt
  3. Omsorgen om detaljer
  4. Ambitiöst
  5. Varierat
  6. Stundtals väldigt snyggt
minus
  1. Buggigt
  2. Överambitiöst
  3. Oprecis kontroll
  4. Tidskrävande
  5. Långsam inledning
  6. Splittrat
  7. Desmonds sekvenser
  8. Rörig och bortslarvad handling
  9. Grafikbuggar
  10. Långa laddningstider
7

Slutsats

Ett hårt betyg som är en hårsmån från åttan, men till slut faller Assassin’s Creed III på att jag helt enkelt inte har speciellt kul under spelet gång. Det är ambitiöst och väldigt innehållsrikt, men också splittrat och överambitiöst. Det vill så mycket, men har så många små brister att alla kvaliteter blir svåra att uppskatta. Vad spelar det för roll med en värld full av uppgifter om de inte är så roliga att utföra? Det är ett snyggt nedslag i en intressant tid med en levande värld och väldigt mycket innehåll, men också krav på en stor tidsinvestering och stort tålamod för att ge bra avkastning.
Bilder
assassinscreed3
ac3
assassin-s-creed-iii-playstation-3-ps3-1330717457-004_3232898116
AC3-DLC-CPT-HR02-G1previewMR
assassin-s-creed-iii-playstation-3-ps3-1330717457-005_33447832
nx8Zb
i6RHU
2JlyD
AmhWa
suKb8
LcmMj
assassin-s-creed-iii-playstation-3-ps3-1330717457-003
assassin-s-creed-iii-playstation-3-ps3-1330717457-005
assassin-s-creed-iii-playstation-3-ps3-1330960651-007
assassin-s-creed-iii-playstation-3-ps3-1332833629-017
assassin-s-creed-iii-playstation-3-ps3-1332833629-019
ac3200
#inlineditbutton