Fable The Journey
Skrevs 2012-10-20 13:01:00 av Erik Hansson
Det hittills mest ambitiösa Kinect-spelet.
Jag tycker lite synd om Lionhead. Studion som tidigare ständigt fick finna sig i att aldrig kunna leva upp till de löften som pratkvarnen Peter Molyneux slängde ur sig tvingas nu, när Molyneux lämnat företaget, skapa ett spel till den ökända Kinect-kontrollen.
fable-420
Njutbar inramning
Det som är synd är att det märks så tydligt att studion rymmer massvis av talang. Miljöerna, rösterna och designen i Fable-serien har alltid varit en enda njutning. Att de sedan försämrats av överförenklade strider och uppgraderingar samt ständiga småbuggar har inte hindrat mig från att uppskatta dem.
Lat räddare
Med Fable The Journey är det egentligen samma sak. Här finns ambitioner och det är inte svårt att känna för den late huvudpersonen Gabriel. Han tycker så mycket om sin gamle trotjänare till häst och drömmer om större äventyr samtidigt som hans feghet håller honom på säkert avstånd från alla faror. Men Gabriel är naturligtvis Den Utvalde och kommer inte undan sitt öde som räddare av världen.
fable-the-journey-xbox-360-1307392602-007
Det här är en vanlig syn i spelet. Hästtransportsträckorna är långa och frekventa.
Försök röra armen-autoaim
Jag hinner nästan glömma att det är ett Kinect-spel jag sitter framför, men i takt med att kontrollen introduceras faller också mina förhoppningar. Att styra sin häst och vagn är första uppgiften och efter tio minuter har jag tröttnat på det. Kontrollen är alldeles för oprecis och sekvenserna är alldeles för långa. Hur Lionhead kunde ha en sådan övertro till dessa sekvenser är förvånande. Enda sättet att få Kinect att fungera vettigt är att använda väldigt stora hjälpmedel. Autoaim i Kinect-spel borde ha ett "försök röra din arm"-läge.
Bra för att vara Kinect
Lite roligare blir det i striderna. Här går det att parera, skjuta blixtar, använda en magisk tryckvåg och lite annat. Det är förvånande avancerat för att vara Kinect och fungerar över lag hyfsat. Att träffa enskilda mål på skärmen blir för mycket slump och misslyckade pareringar kommer få dig att svära. Men med vana från andra försök att skapa rörelsekontroller till Kinect så fungerar Fable faktiskt riktigt bra. För att vara Kinect. Det betyder å andra sidan att det fungerar uselt jämfört med att styra med en handkontroll.
För barn med tålamod
Det här är ett ambitiöst projekt som inte är så långt från att lyckas. Men i vägen står den överhajpade produkt som kallas Kinect och som till slut gör att Fable The Journey bara kan rekommenderas till barn som har tålamod och låga krav.
Vi fick spelet av Microsoft.
6 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
1892c652791bf83177d655389ed6f26c
Genre
Fantasy,Äventyr
Utgivare
Microsoft
Utvecklare
Lionhead Studios
Plattform
Xbox 360
Prisjakt
Release
2012-10-12
Sammanfattning
plus
  1. Röstskådespelarna
  2. Fin design
  3. Ambitiöst
minus
  1. Kinect-kontrollen
  2. Häst och vagn-segmenten
5

Slutsats

Lionhead Studios har gjort ett ambitiöst försök att skapa ett rejält äventyrsspel till Kinect. Det är bara synd att det är gjort just till Kinect. Kontrollen är för ofta alldeles för oprecis, häst och vag-segmenten blir för långtråkiga och risken är stor att du kommer svära medan du viftar framför tv:n. Tyvärr gör Kinect-kontrollen att den fina designen och de bra röstskådespelarna hamnar i skymundan.
fable-the-journey-xbox-360-1330937723-011
fable-the-journey-xbox-360-1330937723-014
fable-the-journey-xbox-360-1338380212-018
fable-the-journey-xbox-360-1338380212-016
fable-the-journey-xbox-360-1338380212-020
fable-the-journey-xbox-360-1338380212-019
#inlineditbutton