Resident Evil 6
Skrevs 2012-10-12 08:18:00 av Anders Wollner
Resident Evil 6 är det mest splittrade spelet på länge.
Capcom har onekligen svårt att bestämma vad de ska göra med sin kanske populäraste spelserie. Från Playstation-eran, där man fokuserade mycket på stämning och lågt tempo, gick man vidare till tredjepersonaction med skräckinslag i Resident Evil 4. I del fem var det dags för samarbete, och med det även rejält mycket mer action. Med så många olika inriktningar är det inte helt enkelt att vara ett fan av spelserien. Älskar man de första delarna tycker man förmodligen mindre bra om femman, och vice versa.
re6_big1
För mycket av det goda
Capcom själva verkar medvetna om detta för nu när det storsatsas på det mest påkostade spelet i seriens historia har de nämligen valt att dela in kampanjen i fyra olika delar, där varje del försöker flörta med olika typer av fans. Leon S. Kennedys kampanj har något lugnare tempo medan både Chris Redfields och Jake Mullers delar bjuder på väldigt mycket action. Den fjärde kampanjen blir tillgänglig först när övriga är avklarade, och innehåller en hel del pussel av den gamla skolan.
Över 20 timmar
Varje kampanj klockar in på ungefär sju timmar och därmed kan Resident Evil 6 skryta med en speltid som få actionspel ens är i närheten av. Problemet är att Resident Evil-spelen aldrig har haft någon speciellt intressant handling, och nu när den sträcker sig över drygt tjugo timmar blir det uppenbart vilken soppa den här seriens berättelse har utvecklats till.
resi_6_1
Resident Evil 6 är indelat i fyra kampanjer. Här försöker Leon S. Kennedy skjuta på en ilsken zombie.
Människor blir zombier
Den gemensamma utgångspunkten för alla kampanjer är att världen hotas av en ny typ av virus, som i vanlig ordning förvandlar människor till ondskefulla och muterade monster. Vad som börjar som en välbekant zombie-epedemi utvecklas snabbt till en orgie i konspirationsteorier, skottlossningar i slow motion och till synes odödliga bad guys.
Karaktärernas olika historier överlappar många gånger med varandra, då de med några undantag rör sig på samma platser. Det är ett snyggt grepp men det blir också tjatigt att få samma händelser ur olika vinklar flera gånger.
Mer action – mindre klassiskt Resident Evil
För första gången i seriens stationära historia går det att gå och skjuta samtidigt, vilket behövs eftersom antal fiender är fler än någonsin. Tyvärr är kontrollen något fladdrig och vapnen har inte alls samma tyngd som i exempelvis Gears of War. Och trots den stora skaran fiender är det sällan panikkänslan tränger sig på. Skulle ammunitionen mot förmodan ta slut går det utan problem att besegra fienderna med sparkar och slag.
resi6_2
Det går att gå och skjuta samtidigt, vilket medför att tempot blir högre.
Fokus på samarbete
Precis som i Resident Evil 5 är det möjligt att spela Resident Evil 6 tillsammans med en vän och det märks att Capcom har byggt spelet kring detta. När samarbetsläget fungerar som bäst är det väldigt underhållande, som vid ett parti där den ene spelaren prickskjuter fiender från en avsats medan den andre spelaren försöker undvika fienderna. För de som trots allt föredrar att spela själva är det glädjande att AI:n har förbättrats rejält från femman.
Tveksamma QTE-sekvenser
Något som Capcom älskar att använda i sina Resident Evil-spel är quick time event-sekvenser, och i del sex är de fler än någonsin tidigare. Redan under prologen sätter Capcom ribban för vad som komma ska, då man får öppna en dörr med hjälp av tre QTE-sekvenser. Den är i likhet med de flesta andra QTE-sekvenser i spelet fullständigt meningslös, och hade lika gärna kunnat genomföras på ett traditionellt sett. För att göra det hela ännu värre behöver man under vissa sekvenser snurra den vänstra styrspaken så snabbt det går. Alla som har svurit åt Mario Party kommer att känna igen sig.
resi6_3
QTE-sekvenser dyker upp i tid och otid.
Bristen på fokus är ett problem
Jag började denna recension med att konstatera att serien lider av brist på fokus, och det är ett problem i Resident Evil 6. Spelet vet inte riktigt vilket ben det ska stå på, med resultatet att det känns splittrat. De få skräckmoment som finns misslyckas på grund av att fienderna inte är tillräckligt skrämmande – eller för den delen tillräckligt utmanande.
Dags att bestämma riktning
Resident Evil 6 lär inte tilltala veteranerna, och de som föredrar seriens nya actioninriktning har bättre spel i genren att välja på. Resident Evil-serien är knappast död men vad Capcom bör göra inför nästa del är att bestämma sig vilken inriktning man vill ta. För även om Resident Evil 6 är ett godkänt actionspel med underhållande samarbetsläge är det i det stora hela en besvikelse.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
12 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • 1
    coffin RE var som bäst när man gick runt i e... 2012-10-21
  • member_male
    Dante Ur syn på uppbyggnad saknar jag mer p... 2012-10-20
  • member_male
    AndiOne Ja har spelat Resident Evil sedan de ... 2012-10-17
  • member_male
    Anu6is Älskade verkligen dom gamla spelen me... 2012-10-12
    • L3
      Anders Wollner Självklart behövde man förnya koncept... 2012-10-12
  • Punch_Out
    Slim Solle RIP Resident Evil :( 2012-10-12
L3

offline Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
347c97942f9e894557bc0672c56d9e59
Genre
Action,Skräck
Utgivare
Capcom
Utvecklare
Capcom
Plattform
Playstation 3, Xbox 360, PC
Prisjakt
Release
2012-10-02
Sammanfattning
plus
  1. Bra samarbetsläge
  2. Fungerar som actionspel
  3. Höga produktionsvärden
minus
  1. För långt
  2. Tramsig historia
  3. Fladdrig kontroll
  4. QTE-sekvenser i överflöd
6

Slutsats

Resident Evil 6 är knappast något som kommer att göra fansen glada. Däremot är det ett godkänt actionspel som framför allt bjuder på ett välgjort samarbetsläge. Några stora nackdelar, såsom en tramsig historia och en förlegad spelmekanik hindrar det från högre betyg.
Bilder
leon-s-kennedy-resident-evil-6
#inlineditbutton