Dishonored
Skrevs 2012-10-10 14:03:00 av Erik Hansson
Tunga utvecklare och en stor utgivare har etablerat ett nytt varumärke.
Dishonored må ha "kommit från ingenstans" att döma av kommentarer och förtittar, men det är egentligen ingen tillfällighet att det har ett högt produktionsvärde. Arkane Studios hjälpte till med Bioshock 2, några av utvecklarna har tidigare jobbat med Deus Ex och Half-Life 2 och att ha jätten Zenimax i ryggen säkerställer en ekonomisk trygghet och att spelet kommer få en marknadsföring som inte går av för hackor.
   Med det sagt är det inte så märkligt att Dishonored är värt att jämföra med de på pappret tyngre släppen i höst och inte heller så märkligt att det håller sig på samma nivå som dem.
dishonored420
Maktens män i pestsmittad stad
Efter en nästan chockerande händelserik inledning där vi kastas in i handlingsförloppet lugnar Dishonored ner sig något. Vi får möjlighet att lära känna den dystopiska värld som Arkane Studios skapat med den pesthärjade staden Dunwall som scen. Här är maktens män snabba att ta till drastiska beslut för att vidhålla makten och de drar sig inte för att skaffa nya allierade.
Vem får leva, vem ska dö?
Spelets huvudroll innehas av livvakten Corvo som kommer spela en avgörande roll i stadens öde. Bland annat genom möjligheten att avgöra vilka av de högt uppsatta som får leva eller dö. Något som påverkar spelets handling, men som ibland också orsakar missar när personer som jag låtit undkomma benämns som döda.
   Ganska tidigt i spelet lär sig Corvo använda övernaturliga krafter och med tanke på att han är stum så blir det krafterna och spelarens fantasi som ger honom personlighet.
Ingen stor öppen värld
Det Dishonored har närt sin hajp med ända sedan det presenterades är den frihet som den öppna världen tillsammans med Corvos förmågor skapar. Men friheten är ytterst begränsad. Staden är ingen enorm sandlåda för dig att leka i. Snarare består den av begränsade öppna områden inom vilka huvuduppdragen och vissa sidouppdrag utspelar sig. Det känns sällan jobbigt låst, men någon stor öppen värld i samma klass som Skyrim, Sleeping Dogs eller Borderlands är det verkligen inte tal om.
dishonored-xbox-360-1313584712-010
Den här situationen vill du helst inte befinna dig i. Nu gäller det antingen att plocka fram de tunga vapnen, snabbt ta över någon av fiendernas psyke eller fly långt bort och gömma dig utom synhåll.
Stridsivrare eller lönnmördare?
Friheten i Dishonored består istället av att du väljer hur du använder dig av Corvos förmågor för att ta dig vidare i spelet. Spelvärlden är ett pussel och dina förmågor är dina ledtrådar. Det är här spelets absolut största styrka visar upp sig.
   Med hjälp av smart bandesign finns det alltid minst två lösningar till alla problem. Det enklaste på pappret är att helt enkelt öppna eld med flintlåspistolen och armborstet och döda allt i din väg. Det fungerar ganska ofta. Men betydligt roligare är att uppföra sig som en lönnmördare.
Reprisfunktion efterfrågas
Som allra bäst är Dishonored på de svåra banorna där du måste planera hur du ska lyckas ta dig in i till exempel ett välbevakat högkvarter fullt av patrullerande vakter och automatiserade vapen. När du även börjar få kontroll på dina krafter och har uppgraderat dem kan du få till väldigt imponerande lönnmord. Mycket tack vare den coola "blink"-förmågan som låter dig teleportera till en plats inom räckhåll.
   Att ta kontroll över en råtta för att springa upp bakom en vakt, snabbt avrätta och förvandla honom till aska och sedan snabbt teleportera in i skuggorna igen innan de andra vakterna i rummet hunnit reagera är fullt möjligt. Det må låta våldsförhärligande, men ibland önskar jag mig en reprisfunktion med möjlighet att spara i Dishonored.
Uppgradera dig
Dina förmågor köps med runor som hittas runt om i Dunwall. Jag rekommenderar varmt att ni i början försöker hitta varenda en eftersom det underlättar spelet senare och dessutom skapar variation.
   Spelets valuta som du får tag på genom att ficktjuva från karaktärer i spelet, plundra lik eller hitta skattkistor kan du använda för att köpa och uppgradera utrustning. Antingen går du in för att göra dig svårstoppad i strid eller så anstränger du dig för att spela lite mindre brutalt och mer försiktigt med fällor och armborstpilar doppade i sömngift.
dishonored-xbox-360-1331819597-028
Designen på karaktärerna är för det mesta riktigt bra, men tyvärr lider alla av brist på personlighet.
Bortslarvade känslor
I mina första intryck skrev jag lite väl positivt om spelvärlden. För även om den är intressant och det finns mycket att lära sig om den genom att tjuvlyssna och läsa dokument så finns det också brister i framför allt persongalleriet. Det är väldigt svårt att känna för en enda person i spelet och det är sådant oerhört slöseri med potential. De är som i så många andra spel mer informationskärl än personligheter. En av få som står ut från mängden får en hel del hjälp av att rösten görs av Susan Sarandon. Flickan Emily, som det borde vara utvecklarnas viktigaste uppgift att skapa känslor för, slarvas bort med några få vettiga undantag.
Stum och opersonlig
Att Corvo är stum och så gott som aldrig har några textrepliker gör också att han känns helt menlös. Interaktionen med andra karaktärer blir lidande och jag känner ingenting för honom. Trots allt han utsätts för. Varför inte låta honom ha fler valbara repliker i dialoger?
Det som finns fungerar
En viktig detalj med Dishonored är att det känns genomarbetat. Bandesignen är ypperlig spelet igenom och Arkane Studios verkar ha färdigställt allt som de tagit på sig att göra. Jag hade gärna sett en mer öppen stad med större frihet att göra vad jag vill och ett roligare uppgraderingssystem, men det som finns fungerar väl och det ska utvecklarna ha beröm för.
dishonored-xbox-360-1313584712-009
Dunwall är en stad med mycket vatten och det fungerar oväntat bra att simma i Dishonored.
Låt det få ta tid
Jag saknar engagemanget för handlingen och karaktärerna i Dishonored för att kunna slå till med ett högre betyg, men mitt tips till er är att försöka insupa atmosfären så mycket som möjligt. Läs det ni kommer över, prata med folk, tjuvlyssna, utforska varje vrå av områdena som finns tillgängliga och låt spelet få ta tid. Det är då Dishonored känns som allra bäst.
Vi fick spelet av Nordic Game Supply.
5 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
f4adfca29b30e4d6d35e40f92e91c6c7
Genre
FPS
Utgivare
Bethesda Software
Utvecklare
Arkane Studios
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2012-10-12
Sammanfattning
plus
  1. Intressant värld
  2. Coola krafter
  3. Alltid flera sätt att komma vidare
  4. Stundtals utmanande
  5. Mycket att upptäcka
minus
  1. Opersonlig huvudperson
  2. Något knepig kontroll ibland
  3. Spelvärlden hade kunnat vara större
  4. Uppgraderingssystemet är lite förenklat
8

Slutsats

Ett problem med spel sett ur förstapersonsvy där huvudpersonen är stum är att det riskerar bli väldigt opersonligt och distanserat. Det krävs både fantasi och stor empatisk förmåga för att starka scener ska kännas. Det är Dishonoreds största brist tillsammans med en stundtals något knepig kontroll. Det kan närmast beskrivas som ett Bioshock med en lönnmördare i huvudrollen och där smygande därför blir väldigt viktigt. Huvudpersonen är dessutom begåvad med övernaturliga krafter som kan uppgraderas och bör användas flitigt. Världen är intressant, bandesignen genomtänkt och valfriheten kittlande.
Bilder
dishonored-spreadcover
dishonored-firstscreen
dishonored-xbox-360-1313584712-009
dishonored-xbox-360-1313584712-010
dishonored-xbox-360-1331819597-020
dishonored-xbox-360-1331819597-024
dishonored-xbox-360-1331819597-028
dishonored-xbox-360-1331819597-027
dishonored-xbox-360-1331819597-030
dishonored-xbox-360-1338924207-069
dishonored-xbox-360-1331819597-028
Dunwall_City_Trials_BendTimeMassacrejpg
rec_dishonored-xbox-360-1313584712-009_454751740
rec_dishonored-xbox-360-1313584712-010_32848169
rec_dishonored-xbox-360-1331819597-026
rec_dishonored-xbox-360-1331819597-027_934035814
dishonored200
#inlineditbutton