Dishonored
Skrevs 2012-10-10 14:03:00 av Erik Hansson
Tunga utvecklare och en stor utgivare har etablerat ett nytt varumrke.
Dishonored m ha "kommit frn ingenstans" att dma av kommentarer och frtittar, men det r egentligen ingen tillfllighet att det har ett hgt produktionsvrde. Arkane Studios hjlpte till med Bioshock 2, ngra av utvecklarna har tidigare jobbat med Deus Ex och Half-Life 2 och att ha jtten Zenimax i ryggen skerstller en ekonomisk trygghet och att spelet kommer f en marknadsfring som inte gr av fr hackor.
   Med det sagt r det inte s mrkligt att Dishonored r vrt att jmfra med de p pappret tyngre slppen i hst och inte heller s mrkligt att det hller sig p samma niv som dem.
dishonored420
Maktens mn i pestsmittad stad
Efter en nstan chockerande hndelserik inledning dr vi kastas in i handlingsfrloppet lugnar Dishonored ner sig ngot. Vi fr mjlighet att lra knna den dystopiska vrld som Arkane Studios skapat med den pesthrjade staden Dunwall som scen. Hr r maktens mn snabba att ta till drastiska beslut fr att vidhlla makten och de drar sig inte fr att skaffa nya allierade.
Vem fr leva, vem ska d?
Spelets huvudroll innehas av livvakten Corvo som kommer spela en avgrande roll i stadens de. Bland annat genom mjligheten att avgra vilka av de hgt uppsatta som fr leva eller d. Ngot som pverkar spelets handling, men som ibland ocks orsakar missar nr personer som jag ltit undkomma benmns som dda.
   Ganska tidigt i spelet lr sig Corvo anvnda vernaturliga krafter och med tanke p att han r stum s blir det krafterna och spelarens fantasi som ger honom personlighet.
Ingen stor ppen vrld
Det Dishonored har nrt sin hajp med nda sedan det presenterades r den frihet som den ppna vrlden tillsammans med Corvos frmgor skapar. Men friheten r ytterst begrnsad. Staden r ingen enorm sandlda fr dig att leka i. Snarare bestr den av begrnsade ppna omrden inom vilka huvuduppdragen och vissa sidouppdrag utspelar sig. Det knns sllan jobbigt lst, men ngon stor ppen vrld i samma klass som Skyrim, Sleeping Dogs eller Borderlands r det verkligen inte tal om.
dishonored-xbox-360-1313584712-010
Den hr situationen vill du helst inte befinna dig i. Nu gller det antingen att plocka fram de tunga vapnen, snabbt ta ver ngon av fiendernas psyke eller fly lngt bort och gmma dig utom synhll.
Stridsivrare eller lnnmrdare?
Friheten i Dishonored bestr istllet av att du vljer hur du anvnder dig av Corvos frmgor fr att ta dig vidare i spelet. Spelvrlden r ett pussel och dina frmgor r dina ledtrdar. Det r hr spelets absolut strsta styrka visar upp sig.
   Med hjlp av smart bandesign finns det alltid minst tv lsningar till alla problem. Det enklaste p pappret r att helt enkelt ppna eld med flintlspistolen och armborstet och dda allt i din vg. Det fungerar ganska ofta. Men betydligt roligare r att uppfra sig som en lnnmrdare.
Reprisfunktion efterfrgas
Som allra bst r Dishonored p de svra banorna dr du mste planera hur du ska lyckas ta dig in i till exempel ett vlbevakat hgkvarter fullt av patrullerande vakter och automatiserade vapen. Nr du ven brjar f kontroll p dina krafter och har uppgraderat dem kan du f till vldigt imponerande lnnmord. Mycket tack vare den coola "blink"-frmgan som lter dig teleportera till en plats inom rckhll.
   Att ta kontroll ver en rtta fr att springa upp bakom en vakt, snabbt avrtta och frvandla honom till aska och sedan snabbt teleportera in i skuggorna igen innan de andra vakterna i rummet hunnit reagera r fullt mjligt. Det m lta vldsfrhrligande, men ibland nskar jag mig en reprisfunktion med mjlighet att spara i Dishonored.
Uppgradera dig
Dina frmgor kps med runor som hittas runt om i Dunwall. Jag rekommenderar varmt att ni i brjan frsker hitta varenda en eftersom det underlttar spelet senare och dessutom skapar variation.
   Spelets valuta som du fr tag p genom att ficktjuva frn karaktrer i spelet, plundra lik eller hitta skattkistor kan du anvnda fr att kpa och uppgradera utrustning. Antingen gr du in fr att gra dig svrstoppad i strid eller s anstrnger du dig fr att spela lite mindre brutalt och mer frsiktigt med fllor och armborstpilar doppade i smngift.
dishonored-xbox-360-1331819597-028
Designen p karaktrerna r fr det mesta riktigt bra, men tyvrr lider alla av brist p personlighet.
Bortslarvade knslor
I mina frsta intryck skrev jag lite vl positivt om spelvrlden. Fr ven om den r intressant och det finns mycket att lra sig om den genom att tjuvlyssna och lsa dokument s finns det ocks brister i framfr allt persongalleriet. Det r vldigt svrt att knna fr en enda person i spelet och det r sdant oerhrt slseri med potential. De r som i s mnga andra spel mer informationskrl n personligheter. En av f som str ut frn mngden fr en hel del hjlp av att rsten grs av Susan Sarandon. Flickan Emily, som det borde vara utvecklarnas viktigaste uppgift att skapa knslor fr, slarvas bort med ngra f vettiga undantag.
Stum och opersonlig
Att Corvo r stum och s gott som aldrig har ngra textrepliker gr ocks att han knns helt menls. Interaktionen med andra karaktrer blir lidande och jag knner ingenting fr honom. Trots allt han utstts fr. Varfr inte lta honom ha fler valbara repliker i dialoger?
Det som finns fungerar
En viktig detalj med Dishonored r att det knns genomarbetat. Bandesignen r ypperlig spelet igenom och Arkane Studios verkar ha frdigstllt allt som de tagit p sig att gra. Jag hade grna sett en mer ppen stad med strre frihet att gra vad jag vill och ett roligare uppgraderingssystem, men det som finns fungerar vl och det ska utvecklarna ha berm fr.
dishonored-xbox-360-1313584712-009
Dunwall r en stad med mycket vatten och det fungerar ovntat bra att simma i Dishonored.
Lt det f ta tid
Jag saknar engagemanget fr handlingen och karaktrerna i Dishonored fr att kunna sl till med ett hgre betyg, men mitt tips till er r att frska insupa atmosfren s mycket som mjligt. Ls det ni kommer ver, prata med folk, tjuvlyssna, utforska varje vr av omrdena som finns tillgngliga och lt spelet f ta tid. Det r d Dishonored knns som allra bst.
Vi fick spelet av Nordic Game Supply.
9 Kommentarer
Kommenterar som gst
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 p Facebook.
f4adfca29b30e4d6d35e40f92e91c6c7
Genre
FPS
Utgivare
Bethesda Software
Utvecklare
Arkane Studios
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2012-10-12
Sammanfattning
plus
  1. Intressant vrld
  2. Coola krafter
  3. Alltid flera stt att komma vidare
  4. Stundtals utmanande
  5. Mycket att upptcka
minus
  1. Opersonlig huvudperson
  2. Ngot knepig kontroll ibland
  3. Spelvrlden hade kunnat vara strre
  4. Uppgraderingssystemet r lite frenklat
8

Slutsats

Ett problem med spel sett ur frstapersonsvy dr huvudpersonen r stum r att det riskerar bli vldigt opersonligt och distanserat. Det krvs bde fantasi och stor empatisk frmga fr att starka scener ska knnas. Det r Dishonoreds strsta brist tillsammans med en stundtals ngot knepig kontroll. Det kan nrmast beskrivas som ett Bioshock med en lnnmrdare i huvudrollen och dr smygande drfr blir vldigt viktigt. Huvudpersonen r dessutom begvad med vernaturliga krafter som kan uppgraderas och br anvndas flitigt. Vrlden r intressant, bandesignen genomtnkt och valfriheten kittlande.
Bilder
dishonored-spreadcover
dishonored-firstscreen
dishonored-xbox-360-1313584712-009
dishonored-xbox-360-1313584712-010
dishonored-xbox-360-1331819597-020
dishonored-xbox-360-1331819597-024
dishonored-xbox-360-1331819597-028
dishonored-xbox-360-1331819597-027
dishonored-xbox-360-1331819597-030
dishonored-xbox-360-1338924207-069
dishonored-xbox-360-1331819597-028
Dunwall_City_Trials_BendTimeMassacrejpg
rec_dishonored-xbox-360-1313584712-009_454751740
rec_dishonored-xbox-360-1313584712-010_32848169
rec_dishonored-xbox-360-1331819597-026
rec_dishonored-xbox-360-1331819597-027_934035814
dishonored200
#inlineditbutton