Red Johnsons Chronicles - One Against All
Skrevs 2012-10-03 10:40:00 av Johan Andersson
Trist pusseläventyr i sann noir-anda
Innan jag började spela Red Johnson's Chronicles - One Against All läste jag bland annat att det var ett detektivspel i stil med LA Noire, vilket visade sig vara en sanning med modifikation. Spelet är i grund och botten ett "peka och klicka"-äventyr i en film noir-inspirerad stad vid namn Metropolis.
Red-Johnsons-Chronicles-Episode-1-One-Against-All-Achievements
En intelligent detektiv
Red Johnson är stadens vassaste detektiv som tar vid där Metropolis poliskår går bet. Efter att ha spärrat in halva stadens bovar och banditer har han fått ett pris på sitt huvud och bestämmer sig för att ligga lågt i stadens slumkvarter, ett beslut som kanske inte är helt logiskt. På en sunkig krog Får han ett paket levererat till sig, innehållandes sin bror Brown Johnsons finger och ett sökande efter brodern startar.
Platt som en pannkaka
Storyn drivs fram av platta karaktärer som oftast kan beskrivas med ett ord. Red själv är den intelligente, medan hans bröder Brown och Black kan beskrivas den korkade och den oberäknelige, detsamma kan sägas om de flesta andra bifigurer som dyker upp under spelet. Dialogen som förs mellan Red och övriga karaktärer är sällam speciellt fyndig, ledtrådar blandas upp med gammal hederlig snopphumor titt som tätt.
Skarmavbild_2012-10-02_kl_145405
Exempel på spelets humor
Frustrerande pussel
Red Johnson's Chronicles innehåller en stor portion detektivarbete i form av pussel, både logiska och ologiska, samt en del "trial and error". Ett hästhoppningspussel på en till synes medvetet buggig arkadmaskin tillhör ett av de mer minnesvärda och icke desto mindre enerverande. Ett annat frustrerande exempel är en väska med ett bildpussel där jag spenderade en halvtimme med att få bitarna på rätt plats, för att upptäcka att väskans kodlås var öppet hela tiden.
Vackra miljöer
Men allt är inte helt åt skogen. De genomarbetade miljöerna är spelets största behållning, med inspiration från serietidningsvärlden och femtiotalets noir-deckare. Spelets datorer och andra mekaniska prylar för tankarna till gränslandet mellan steampunk och Fallout. Tyvärr blir inte Sovjet-estetiken som dyker upp här och där inte mer än typsnitt på skyltar och någon kalla krigs-referens.
red4
Fin-fina miljöer
Klumpig kontroll
Att hitta ledtrådar i de mörka miljöerna känns klumpigt med en handkontroll, och slutar ofta med att jag söker av skärmen metodiskt med Reds förstoringsglas. Kör jag fast finns det dock möjlighet att köpa ledtrådar av Reds partner Saul, för pengar jag tjänat ihop efter lösta pussel. Ibland råkar Red i handgemäng och min uppgift blir att tajma knapptryck, precis som i till exempel Battlefield 3.
Äntligen slut
Det är med en lättnadens suck jag avslutar Red Johnsons äventyr strax efter niotimmarsstrecket. Sömnpillret till spel som fraktat mig runt i Metropolis kvarter av mer tvivelaktig karaktär har matat mig med mellanstadiehumor och pussel av varierande kvalitét alldeles för länge. Den visuella biten räddar spelet till viss del, det är åtminstone vackert att se på, men fortfarande svårt att rekommendera ett köp.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
Skarmavbild_2012-06-09_kl_1213

offline johan47

TV-spelare från Gästriklands urskogar. Jobbar i elektronikaffär i Uppsala och spenderar fritid med sambo, cykel och öl.
a9dfc658daaf5240c7e1386732bdacb8
Genre
pussel
Utvecklare
Lexis Numérique
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Release
2012-09-21
Sammanfattning
plus
  1. Miljöerna
  2. Estetiken
minus
  1. Klumpig kontroll
  2. Ojämna pussel
  3. Platta karaktärer
  4. Ointressant story
  5. Långsamt tempo
4

Slutsats

Red Johnson's Chronicles - One Against All blir sällan mer än medelmåttigt. Några roliga pussel som faktiskt känns logiska och meningsfulla dyker upp, men tempot är lite väl långsamt och den klena berättelsen motiverar föga.
red200x200
#inlineditbutton