F1 2012
Skrevs 2012-10-03 07:57:00 av Anders Wollner
Codemasters går från klarhet till klarhet med sin F1-serie. Men ännu är inte allt perfekt.
Codemasters F1-serie är inne på sitt fjärde år och från att ha börjat lite trevande med F1 2009 fick den Birmingham-baserade studion till ett riktigt bra spel förra året. Men allt var inte perfekt och i årets upplaga märks det att Codemasters har arbetat med att putsa till de saker som var mindre bra.
cover3
Mer tyngd och bättre AI
Serien har fått kritik för att vara för arkadinriktad och även om förra årets installation försökte gå mot simulatorhållet, led det samtidigt av för lätta bakvagnar som medförde att bilarna tappade greppet för enkelt. I år är det mer tyngd i bilarna, vilket också gör att känslan av att ratta en supersnabb bil är mer påtaglig än någonsin.
Även AI:n lämnade en del att önska senast men är klart förbättrad nu. Motståndarna är bättre på att täppa till luckor samt utnyttja misstag än de var i F1 2011, även om det fortfarande är för enkelt att hålla motståndare bakom sig. Här finns det utrymme för förbättringar till nästa år.
En annan sak att anmärka på i spelmekaniken är att kontrollen är för känslig. Bilen reagerar på minsta lilla styrkspaksrörelse, vilket gör att det till en början blir onödigt svårt att kontrollera.
fi2012_1
Cockpit-vyn ger en otrolig närvarokänsla.
Mossigt karriärläge
Utanför banan har det skett en del förrändringar och det första man stöter på är ett nytt träningsläge. Faktum är att träningsläget är en nödvändig del av spelet – innan man har klarat av det går det inte att spela vidare. Det är ett smart drag av Codemasters, eftersom nybörjare blir tvungna att lära sig den grundläggande mekaniken.
Beroende på hur duktig man känner sig efter träningen går det att ställa in hur många hjälpmedel som ska vara påslagna under loppen. Är man riktigt osäker går det exempelvis att låta spelet sköta inbromsningarna.
Navet i F1 2012 är karriärläget som är lika omfattande som tidigare. Det tar sin början i att man skriver kontrakt med ett mindre bra team och därefter får avancera i graderna allt eftersom VM-poängen tickar in. Precis som i verkligheten inleds varje tävlingshelg med ett träningslopp, för att sedan gå över till tidslopp där man tävlar om startpositionerna.
   
Tyvärr är inramningen något trist, och känslan av att leva F1-liv infinner sig aldrig. Codemasters har som tur är arbetat om menyerna, och vi slipper numera de taffliga förstapersonsintervjuerna, men att läsa om kommande lopp genom ett mejlsystem känns inte superhett.
fi_2012_3
Karriärläget hade behövt göras lite mer livat.
Även för nybörjarna
Om karriärläget verkar för mastigt finns det mer arkadbetonade Season Challenge att tillgå. Det består av tio tävlingar, där man inför loppen väljer en rival som man sedan helst ska komma före i mål. Season Challenge må vara en styggelse för alla som tar sporten på fullaste allvar, men för de som inte är bekanta med serien är det ett lysande sätt att bli varm i kläderna.
Allra bäst är F1 2012 mot mänskligt motstånd, men då är det ett måste att man spelar tillsammans med racingintresserade vänner. F1 är en sport som kräver att man följer ett visst mönster, och framför allt att man tar hänsyn till övriga tävlande. Att detta inte fungerar speciellt bra mot okända människor behöver inte någon närmare förklaring.
   
Något som denna serien har varit bra på sedan start är det audiovisuella och F1 2012 är inte något undantag. Grafiken är riktigt vass, speciellt när det bjuds på väderomslag. Bilduppdateringen ger dessutom sällan eller aldrig vika, även med många bilar på skärmen samtidigt.
Codemasters breddar sig
Med ett ordentligt träningsläge är det enklare än någonsin att sätta sig in i Codemasters F1-serie. Det krävs inte några förkunskaper om sporten och ger man det bara lite tid går det bra att styra på vilket underlag som helst. F1 2012 är dock som allra bäst med alla hjälpmedel avslagna, helst i ösregn och med ihärdiga motståndare i backspegeln. Det tar timmar av träning att nå dit, men precis som i föregångarna är belöningen stor. Den nerv som infinner sig i avgörande lopp är svårslagen.
f1_2012_2
Allra snyggast är F1 2012 i ösregn.
Tråkig karriär sänker
Codemasters går med sin F1-serie från klarhet till klarhet, och årets version är den bästa hittils. Även om F1 2012 aldrig blir någon simulator i ordets rätta bemärkelse är det ett utmanande spel och ett måste för de med intresse för sporten. Tyvärr drar det tråkigt utformade karriärläget ner helhetskänslan och det är synd när så mycket annat klaffar. Om Codemasters arbetar upp det till nästa år har vi ett i det närmaste perfekt F1-spel att se fram emot.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
4 Kommentarer
Kommenterar som gäst
L3

offline Anders Wollner

Journalist och chefredaktör för Level 7. Går igång på bra berättelser och välspelad hockey.
205e0d2c8affe60a3a165784b8943eba
Genre
Racing
Utgivare
Codemasters
Utvecklare
Codemasters Racing Studios
Plattform
Playstation 3, Xbox 360, PC
Prisjakt
Release
September 2012
Sammanfattning
plus
  1. Bra känsla
  2. Förbättrad AI
  3. Anpassat till nybörjare
  4. Bilar släpper inte lika lätt
minus
  1. Tråkigt utformat karriärläge
  2. Lite väl känslig styrning
8

Slutsats

Codemasters F1-spel blir bättre för varje år, och F1 2012 är det bästa hittils. Nu är det dessutom enklare än någonsin att sätta sig in i spelmekaniken, tack vare ett pedagogiskt utformat träningsläge och en lättare variant av karriär. Tyvärr drar det tråkigt utformade karriärläget ner helhetskänslan och det är synd när så mycket annat klaffar
Bilder
f12012
f1_200_small
#inlineditbutton