Rayman Jungle Run
Skrevs 2012-10-02 10:04:00 av Magnus Enarsson
Rayman Jungle Run är ett praktexempel på hur fler plattformsspel borde fungera.
Plattformspel har aldrig gjort sig speciellt bra på mobiltelefoner och surfplattor. Ingen virtuell styrspak har någonsin fungerat klockrent och ändå ser vi samma problematiska kontrolluppsättning stup i kvarten till formatet. Men hoppet finns, för med Rayman Jungle Run lyser Ubisoft upp vägen för hur det kan och borde fungera i de flesta fall.
420Rayman
Andas kvalité
Man känner det direkt. Så fort titelskärmen dyker upp inser man att Rayman Jungle Run kommer bli fantastiskt. Grafiken är lika strålande som i konsolversionerna och varken musik eller animationer har kompromissats. Skillnaden är i stället att Rayman rör sig automatiskt framåt och att spelarens uppgift är att kontrollera saker som att hoppa och slå vid rätt tidpunkt så att man kan nå slutet av banan. Huvuduppgiften i spelet är att försöka samla på sig alla självlysande flygfän och lyckas man pricka in alla hundra under en nivå belönas man med en röd rubin.
Fyra världar, fyrtio banor
Spelet består av fyra världar med tio banor i varje där varje nivå ungefär tar 30 sekunder att springa i genom. Klara man fem nivåer där man lyckas samla in samtliga flygfän, låses den sista banan upp som är extra svår. Klarar man utmaningen får man tillgång till nästa värld och kan där efter hoppa mellan världarnas banor hur man vill.
Rayman-Jungle-Run-Screen
Det full fart framåt och ett härligt flyt när man spring genom banorna.
Simpelt, men utmanande
Rayman Jungle Run är simpelt, men fruktansvärt beroendeframkallande och kul. Det är som att spela en dansfest full av rytmer och fart som passar perfekt för mobilformatet. Trots att banorna är korta krävs det dock tajming och takt för att lyckas samla in allt som krävs. Man ska därför inte avfärda spelet som en simpel upplevelse som inte kräver något av spelaren. För att bli bra krävs det övning och de sista banorna i varje värld kommer säkerligen få de flesta hardcorespelare att gnissla tänder - fast på ett tillfredsställande sätt.
Inget återspelningsvärde
Men det finns några punkter att vara kritisk över. Vissa nivåer är lite för enkla och inget talar för att man skulle vilja återvända till spelet när man väl klarat de fyra världarna. Man kan försöka pressa sina tider, men detta laddas inte upp på någon leaderboard, vilket förtar syftet och blir istället borttappad potential. Det hade därför inte skadat om spelet hade levererats med några världar till. Trots detta finns det ingen anledning att inte skaffa Rayman Jungle Run, inte om man har det minsta kärlek för plattformsgenren. Det är trots allt en av de bästa mobilspelsupplevelserna i år.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
jag

offline Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
e2e924c350110db151789d2dfba5cf41
Genre
Sidscrollande
Utgivare
Ubisoft
Utvecklare
Ubisoft
Plattform
iPhone/iPod, Android
Release
2012-09-20
Sammanfattning
plus
  1. Härlig grafik
  2. Svängig musik
  3. Bra kontroll
  4. Svårt att lägga ifrån sig
  5. Ibland riktigt utmanande
minus
  1. Svagt återspelningsvärde
  2. Fler världar hade inte skadat
  3. Vissa banor är lite för enkla
  4. Lite för få musikspår
9

Slutsats

Rayman Jungle Run är simpelt, men fruktansvärt beroendeframkallande och kul. Det är som att spela en dansfest full av rytmer och fart som passar perfekt för mobilformatet. Trots att banorna är korta krävs det dock tajming och takt för att lyckas samla in allt som krävs. Man ska därför inte avfärda spelet som en simpel upplevelse som inte kräver något av spelaren. För att bli bra krävs det övning och de sista banorna i varje värld kommer säkerligen få de flesta hardcorespelare att gnissla tänder - fast på ett tillfredsställande sätt.
Bilder
RJR_DLC_Globox_by_night
RJR_DLC_Rayman_Land_of_the_Dead
RJR_DLC_Globox
200jungelrun
#inlineditbutton