Transformers Fall of Cybertron
Skrevs 2012-09-24 17:49:00 av P-A Knutsson
Kriget på cybertron fortsätter
Strax över två år har passerat sedan High Moon Studios överraskade stort med Transformers: War for Cybertron. Det var en utmärkt tredjepersonsskjutare som visade hur bra kriget mellan Autobots och Decepticons gör sig i spelform. Ett år senare raserades utvecklingsstudions förtroende i och med det usla filmlicensspektaklet Dark of the Moon. Kommer Fall of Cybertron återupprätta deras ära eller blir det dödsstöten för både studion och Autoboterna?
tformersflash
Klassisk design
Med tanke på namnet är det inte helt otippat att Fall of Cybertron är en direkt uppföljare på War for Cybertron. Autobots försöker fly från deras nu döda hemplanet Cybertron samtidigt som Megatron slår på stora attacktrumman för att stoppa dem. Äventyret följer i mångt och mycket de klassiska actionmallarna, även om inramningen är oväntat mörk med tanke på licensen.
   Något som däremot sticker ut är utvecklarnas kärlek till Transformers. Michael Bay-styggelserna lyser med sin frånvaro och istället är både röster och utseenden hämtade eller inspirerade av den animerade serien. Megatron, Starscream, Optimus Prime, Jazz, Grimlock och Bruticus är några av de välkända karaktärer som får kontrolleras. Dessutom avslutas spelet i stort sett precis där den tecknade serien sätter sin anfang. För Transformers-fans finns det med andra ord mycket att tycka om här.
Välkända byggstenar
Fall of Cybertron imponerar dock inte lika mycket som sin föregångare. Dels eftersom spelet följer liknande mallar och inte överraskar på samma sätt, men framför allt för att det inte känns lika finslipat. Bilduppdateringen haltar ibland och grafiken är stundtals otydlig. Lägg därtill småklumpig kontroll, något tveksam bandesignen och ett antal buggar. Ibland, stundtals, något; det är med andra ord inga jätteproblem med de bitarna – fast en ordentlig slutpolering saknas.
   Att det fortfarande inte går att ta skydd ordentligt bakom väggar och liknande är ett annat irritationsmoment. I föregångaren var det klumpigt men inte spelförstörande, men efter två passerade år utan bättring är det svårare att se förbi denna brist som leder till både klumpiga eldstrider och onödiga dödsfall.
screen3_large
Rulla ut!
Å andra sidan skiljer sig Transformers en hel del från regelrätta tredjepersonsskjutare i och med möjligheten att transformera sig till ett fordon. I trånga korridorer är det så klart inget att rekommendera, men på lite större ytor leder en förvandling ofta till helt nya taktiska möjligheter. Jämfört med War for Cybertron fungerar fordonsfunktionen snäppet bättre och jag spenderade en stor del av striderna i fordonsform, då det helt enkelt var roligare än att knata runt till fots.
   Vilket fordon som går att förvandlas till beror såklart på vilken robot som styrs för tillfället. Varje kapitel har en viss Autobot eller Decepticon bunden till sig och banan är anpassad efter robotens förmågor. Exempelvis kan Jazz använda en änterhake medan Cliffhanger föredrar att smyga. Megatron och Grimlock i sin tur tycker om att spränga allt och alla – något som är ruskigt underhållande. Mina favoritsektioner var däremot flygdelarna som återigen fick mig att längta efter ett högupplöst Colony Wars.
Pang på rödbetan
Tack vare transformationerna och karaktärernas unika förmågor skapas en trevlig variation till ett spel som i grunden mestadels består av hjärnlös action; gå framåt på ganska låsta banor och skjut ner allt i din väg. Ett enkelt uppgraderingssystem gör det lite extra roligt att skjuta ner fiender. Skjutandet fungerar väl och vapnen har någorlunda bra tryck i sig.
   Likt många andra actionspel är Fall of Cybertron proppfyllt med scripade sekvenser, något som jag vanligtvis har svårt för. Tack vare det höga tempot och att de förbestämda sekvenserna ofta ser riktigt läckra ut är det ganska lätt att förlåta problemen, även om många sektioner känns väldigt billiga och onödigt låsta – speciellt när dödsfall inträffar och man måste spela om en viss sträcka.
screen7_large
Robotar på nätet
Likt de flesta andra actionspel innehåller Fall of Cybertron ett onlineläge. Coop-funktionen från föregångaren är bortplockad, men det finns ett Horde-läge och regelrätta onlinematcher att underhålla sig med. Oväntat nog är multiplayerfunktionen någorlunda robust och bjuder på en handfull olika klasser att förbättra och bygga om. Dessutom har jag inte haft några nämnvärda problem att hitta folk att spela med.
   Trots att onlineläget är överraskar positivt är det ändå svårt att rekommendera framför andra onlineslagfält – det finns helt enkelt andra spel som är klart bättre på den punkten. Men en trevlig bonus är det absolut.
Ett måste för robotfansen
Efter ett misslyckat filmspektakel är nu High Moon Studios återigen på rätt väg med Transformers-licensen. Fall of Cybertron bryter inte någon ny mark, men det är en fartfylld actionupplevelse som kommer skapa breda leenden hos alla som någon gång gillat Transformers. Eftersom det inte är någon större skillnad jämfört med föregångaren rekommenderar jag den i första hand, men för alla Transformersfans som uppskattade War for Cybertron är denna uppföljare ett måsteköp.
Vi fick spelet av Activision.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

cmd

Spelar just nu!
00164f76525cb15f91c008f0d10e6411
Genre
Action
Utgivare
Activision
Utvecklare
High Moon Studios
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2012-08-24
Sammanfattning
plus
  1. Utmärkt design
  2. Kul fordonsläge
  3. Flygdelarna
  4. Att härja runt som Megatron och Grimlock
minus
  1. En del buggar
  2. Småklumpig kontroll
  3. Halvdan nivådesign
7

Slutsats

Fall of Cybertron är en fartfylld actionupplevelse som inte bryter någon ny mark, men som ändå kommer att skapa breda leenden hos alla som någon gång gillat Transformers. Det finns vissa problem med buggar, grafik och kontroll – fast överlag är missarna ganska lätta att förlåta. Ett måsteköp för Transformersfans.
screen2_large
screen4_large
screen5_large
screen6_large
tformers200
#inlineditbutton