NHL 13
Skrevs 2012-09-19 15:53:00 av Alexander Karlsson
EA säger revolution, vad säger vi?
När man lever i nuet är det lätt att glömma sin historia. Skill stick-systemet, där man kontrollerar spelarens klubba med höger styrspak, introducerades i NHL 07. Det var en revolution som tillförde en dimension till NHL-serien som man i efterhand inte förstår hur man klarade sig utan. Sedan dess har inte mycket hänt på isen, förutom möjligen sargspelet som infördes i NHL 10. Med NHL 13 utlovades nästa revolution, men luttrade rinkrävar vet att EA har lite svårt att skilja på orden "revolution" och "modifikation"
nhl13_420
Som Bambi
Jag kan mycket väl vara den som är gladast över att hypen för en gångs skull är berättigad. Skridskoåkningen är numera fysikbaserad, och resulterar i en realistisk känsla som måste upplevas. Helt plötsligt måste man beakta vilken position medspelarna befinner sig i och vilken fart de har uppnått för att skapa ett bra anfall. Hög fart innebär också minskad kontroll, vilket betyder att det är slut med onlinemotståndare som ägnar sig åt konståkning för att vinna matcher. Skridskoåkningssystemet gör att det numera för första gången fungerar att dumpa ner pucken bakom felvända backar och faktiskt vara först på trissan. Strategikern i mig myser och skjuter slagskott efter slagskott i rundeln som ytterforwards får jaga.
nhl_13_1
Två forwards kommer med fart. Den här backen ligger illa till.
Det är som på riktigt
Det är inte bara skridskoåkningen som blivit förnyad. Jag känner knappt igen spelmotorn som jag sedan NHL 09 lärt mig bättre än min bakficka. Direktskotten efter sidledspassning resulterar inte längre i ett säkert mål. Istället går pucken fel, fastnar på en back, plockas av målvakten eller går utanför. Just det, utanför. Tidigare har det nästan varit en omöjlighet att missa målet. Nu är det paradoxalt nog ett välkommet inslag. När pucken äntligen har en realistisk hastighet känns det inte konstigt att puckarna - precis som i verkligheten - missar sitt mål. Det är inte bara runt kassen det har blivit grötare, även målvakterna har käkat upp sig och har för första gången någonsin(?) en räddningsprocent som liknar statistiken IRL. Samtidigt känns de mer mänskliga, och släpper in mål på fler än de fyra sätt man lärt sig i föregående spel. Även andra aspekter av spelupplevelsen har blivit mer varierade, och skapar en dynamik som jag inte upplevt förut. De som gillar arkadhockey kanske blir avskräckta, själv njuter jag av att jag spelar något som mer än någonsin efterliknar den dynamiska sport som jag älskar. Jag blir stundtals lite orolig för att man försummat den fysiska aspekten av sporten, men tiden får utvisa huruvida det råder en obalans mellan fysik och fart eller om tacklingarna sitter bättre när skridskoåkningen bemästrats något.
nhl_13_2
Ett exempel på att målvakterna nu lärt sig rädda puckarna
Två nya spellägen
Nya spellägen tillkommer för varje årgång av spelserien, och eftersom de gamla kvarstår imponerar NHL 13 vad gäller valmöjligheterna. GM Connected ger de som gillar managerläget möjligheten att coacha sina lag i en liga med hundratals potentiella mänskliga deltagare. De som hellre vill spela matcher kan också göra det, antingen offline eller mot andra spelare samtidigt som en annan människa sköter laguttagningen. Komplicerat? Ja, men i mindre communitys där deltagarna brukar allvar ger det stora möjligheter till otaliga timmars glädje.
   Nyheten NHL Moments Live är motsatsen, och utmanar spelaren att återskapa såväl klassiska som mer aktuella NHL-ögonblick. Vill du ändra hur årets Stanley Cup-final slutade eller göra Wayne Gretzkys sista mål i hans magiska femmålsafton? Grattis, båda utmaningarna - samt många fler - finns i NHL 13. Det enda negativa är att man bara licensierat ett fåtal spelare, vilket gör att Edmontons åttiotalslag är fyllt av Gretzky tillsammans med dagens spelare. En liten petitess som är värd att nämna är nyheten true brodcast-kameravinkeln, som efterliknar en tv-sändning. Visserligen blir spelet nästan ospelbart när man väljer den, men samtidigt kan EA stoltsera med hur verklighetstroget spelet numera ser ut med sin lena bilduppdatering och mjuka animationer. Stort plus utfärdas också för att EA släppt en gratisapp som låter användaren sköta viktiga HUT- eller GM Connected-funktioner från sin mobil/surfplatta.
nhl_13_3
True Brodcast Camera. Ett steg närmare fotorealism
Två steg fram, ett steg bak
Samtidigt som NHL 13 ger den bästa upplevelsen någonsin på isen finns det fortfarande sådant som skaver, och det ordentligt. Jag råkade ut för en bugg i Be a Pro-läget som jag stiftade bekantskap med redan i NHL 09. Det går kanske att förlåta, vad som däremot är horribelt är att människor fortfarande upplever problem med HUT-läget, där faktiska monetära värden trots allt är inblandade. Uppkopplingsproblem har rapporterats av flera användare, och tyvärr hade jag kunnat göra listan med buggar eller funktionalitetsproblem ännu längre. Det är en sak som allt det här hade åtgärdats, men jag vet av erfarenhet från tidigare spel i serien att det är långt ifrån alltid som det sker.
   I HUT-läget har man gjort det omöjligt för spelare att gå i pension och blivit överdrivet generösa med lönetaket. I praktiken tror jag detta kommer innebära att det blir inflation i andelen löjligt bra lag. För mig, som tillbringat överlägset mest tid i HUT-läget sedan det introducerades, riskerar nöjet istället bli en plåga. Jag är också besviken över att EA inte gör något mer spännande av det vanliga VS Online-läget eller ökar mängden statistik i spelet. Hockeyälskare är ofta statistiknördar, eftersom utvecklingsteamet säkert är medvetna om detta är det märkligt att den aspekten förbises år efter år.
Perfektion
Det här är en utsaga som kommer att kunna citeras och skrattas åt om fem år, men NHL 13 är så realistiskt att det simulerar hur det är att spela hockey på riktigt. Variationen i spellägen och onlinemöjligheterna är också en styrka, men NHL 13 snubblar ordentligt på mållinjen på grund av buggar och missad potential i vad som hade kunnat vara utanför rinken.
Vi fick spelet av EA.
5 Kommentarer
Kommenterar som gäst
av4979

offline Alexander

Pappa, make, jobbar som psykolog. Gamer i mer än tjugo år.
4b958cbf77db2be9021d94a151483722
Genre
Sport
Utgivare
EA
Utvecklare
EA Sports
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2012-09-13
Sammanfattning
plus
  1. Ny skridskomotor
  2. Ökad realism
  3. De nya spellägena tillför något
  4. Bättre målvakter
  5. Bra dynamik
minus
  1. Buggigt
  2. Problem med onlinefunktionaliteten
  3. Risk för inflation i HUT
  4. VS Online fortsatt försummat
  5. Var finns all statistik?
8

Slutsats

Fem år efter införandet av skill stick-systemet kommer slutligen nästa innovation i NHL-serien - en omgjord motor för skridskoåkningen. Detta ger serien den fräschör som gör att ett gammalt kärleksförhållande som går på rutin äntligen kan förbytas i det nykära pirrandet som tillhör något nytt och spännande. En rad andra förändringar ger ytterligare dynamik till spelet på isen. Om hockeysimulationen får fullt betyg kan detsamma inte sägas om funktionalitet och kvalitetskontroll av allt det som ryms inom spellägena, vilket drar ner betyget.
nhl13_200
#inlineditbutton