Mark of the Ninja
Skrevs 2012-09-17 13:58:00 av Erik Hansson
Ninjaspel med fokus på smygande och att mörda osedd.
Jag har väldigt svårt för den vanliga ninjan i spel. Han eller hon hoppar runt och fäktas som en galning och har förutom utrustningen och oftast svarta kläder väldigt lite gemensamt med den bilden av ninjan som jag nördade ner mig i under barndomen. För mig handlar ninjutsu om konsten att ljudlöst mörda från skuggorna. Inte bara en snabb krigare med rånarluva som slåss med svärd.
markoftheninja420
Utdöd huvudperson
Jag förstår fortfarande inte hur det inte kan ha gjorts ett Hitman/Splinter Cell-liknande spel med en ninja i huvudrollen. Att Tenchu-serien fick låta en så tacksam huvudperson dö ut i takt med att utvecklarnas brister blev alltför tydliga är en skam värdig sepuku. Agent 47 och Sam Fischer i all ära, men de är bra mycket töntigare och mer ointressanta än en ninja som lever under hård hederskodex.
Tvingas vara osedd
Mark of the Ninja är åtminstone ett jättekliv åt rätt håll. Här är vi lönnmördare vars huvuduppgift det är att vara osedd. Bara i nödfall ska katanan lämna skidan. Åtminstone när jag spelar. Det går hyfsat att spela Mark of the Ninja som nästan vilket actionspel som helst. Det är bara det att varenda fiende är en farlig motståndare som mycket väl kan döda dig om du inte ser till att överraska med dina attacker. Att anfalla en fiende som ser dig komma är väldigt riskabelt.
Utrusta dig rätt
Till din hjälp för att klara de ofta knepiga banorna har du utrustning i form av fällor, kastknivar, rökbomber och annat som framför allt underlättar för dig att ta dig förbi vakter obemärkt. Det finns också gott om nya rörelser att lära sig för att till exempel kunna lönnmörda hängandes från taket, bakom en dörr eller under en golvlucka.
   Efter någon timmes spelare låser du också upp olika dräkter som underlättar olika spelstilar. Till exempel att försöka klara banor utan att döda någon eller att bära med sig extra utrustning.
rec_markofninja_screenlg4
En av många coola kontrollfunktioner är att kunna hänga uppochner från vissa ytor och därifrån även lönnmörda fiender om du låst upp rätt förmåga.
Belönas för att spela som en ninja
För att ytterligare uppmuntra att gå ninjans väg belönas du för att inte döda en enda vakt eller för att inte upptäckas en enda gång under ett uppdrag. Belöningarna används för att låsa upp nya förmågor som snart gör spelandet ännu roligare. Dessutom finns det på varje bana sidouppdrag och gömda pergamentrullar som också ger bonusar.
Modern tecknad film
Det är Shank-utvecklarna Klei Entertainment som ligger bakom Mark of the Ninja och det märks på designen. Sidoscrollande 2D med en karikatyraktig tecknad stil. Mellansekvenserna ser ut som en modern tecknad superhjältefilm och även om jag inte är så förtjust i de något överdrivna karaktärerna och den intetsägande handlingen så är det inte på det planet som Mark of the Ninja har sin styrka. Här finns goda förbättringsmöjligheter inför en eventuell uppföljare.
Planera för bäst upplevelse
Som bäst är Mark of the Ninja när du får planera dina nästa handlingar. Du tittar kanske fram bakom en ventilationslucka och studerar noga hur vakterna och eventuella larm i ett rum fungerar. Kanske är det bäst att slå ut ljuset för att underlätta smygandet? Eller ska du skippa riskerna och lägga ut en spikfälla åt vakten som patrullerar fram och tillbaka? Eller går det att lönnmörda ena vakten och snabbt gömma liket innan den andra vakten anar något?
rec_markofninja_screenlg7
Ibland kan det vara knepigt att lista ut hur man ska ta sig förbi ett område utan att upptäckas.
Achievements förgyller
En försiktig och genomtänkt spelstil belönas ytterligare genom de achievements som lagts in i spelet. Här gäller det att spela varierat och skapa egna små utmaningar i spelet för att få varenda poäng och det är precis så som Mark of the Ninja ska upplevas. Precis så här ska achievements användas.
Given plats bland stortitlarna
Ska jag vara petig finns det ibland lite problem med kameran och en inte helt perfekt kontroll. Handlingen är som sagt också tyvärr en bagatell, men förutom det är Mark of the Ninja en sorgligt förbisedd titel som jag lätt placerar på Xbox Live Arcade-spelens topp tio. Spelhösten må börja på allvar nu, men testa åtminstone demot. Det kanske inte bara är stortitlarna som är värda din tid.
13 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • Coffee-Posters
    Smisk Jag spelade spelet en bit och tycker ... 2012-09-18
    • gastrikland_moi
      erik Ja hederskodex är ett dumt ord. Jag m... 2012-09-18
  • 11451316_gal
    bogani Jag fullkomligt älskar Tenchu 1 till ... 2012-09-17
  • somnat1
    Livsnjutare Bra recension på vad som verkar vara ... 2012-09-17
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
9afa8fd16a1faf5411f91d9ec600e799
Genre
Action,stealth
Utgivare
Microsoft Game Studios
Utvecklare
Klei
Plattform
Xbox 360
Release
2012-09-07
Sammanfattning
plus
  1. Bra stealth-system
  2. Många rörelser
  3. Utrustningen
  4. Den grafiska stilen
  5. Många smarta detaljer
  6. Bra bandesign
  7. Uppmuntrande achievements
minus
  1. Torftig handling
  2. Platta karaktärer
  3. Kameran är något begränsad ibland
  4. Kontrollen kunde vara lite mer exakt
8

Slutsats

Det må komma en uppsjö av stealth-spel i höst, men Mark of the Ninja är väl värt att spana in trots konkurrensen från mer kända titlar. Här finns ett väldigt belönande system för att smyga sig förbi fienderna osedd, men du är fri att tackla banorna som du känner för det. Bäst blir Mark of the Ninja när du planerar vad du ska göra och sedan belönas för genomtänkta och väl utförda handlingar. Ett av de bättre ninjaspelen någonsin.
markoftheninja200
#inlineditbutton