Tales of Graces F
Skrevs 2012-09-04 13:01:00 av Erik Hansson
Traditionellt, välbekant och njutbart.
Det fanns en tid när vi överöstes av traditionella japanska rollspel. Den tiden är förbi sedan ett bra tag tillbaka, men ibland dyker det upp lite variation från den numera dominerande västerländska rollspelstraditionen i form av storögda japanska äventyrare med överdrivna uttryck.
talesof420
Välbekant och behagligt
Tales of Graces F är så traditionellt det kan bli. Här finns alla ingredienser som vi JRPG-fans kan förvänta oss och den som vill ha revolutionerande nyheter lär bli besviken. Kanske hade jag varit hårdare mot Tales of Graces F om det släppts i hårdare konkurrens, men just nu känns allt det välbekanta bara tryggt och behagligt.
Bland neurotiker och våp
Historien om den unge adelsmannen Asbel, hans bror Hubert, vän Cheria och den mystiska Sophie tar sin början i deras barndom. Den energiske, modige och godhjärtade Asbel är gängets ledare som ständigt hittar på nya hyss och äventyr. Hubert är den blyge, tänkande neurotikern medan Cheria fyller de japanska spelens krav på minst ett våp per spel. Det går att skylla på kulturella skillnader eller så kan man helt enkelt slå fast att det är förlegat och gubbigt att de inte kommit längre.
Från barn till vuxna
Jag finner mig engagerad i handlingen. Det lilla gängets olika personligheter är tydliga och passande för äventyret och när berättelsen sedan fortsätter i vuxenlivet vill jag se hur det gått för huvudpersonerna. Det är ett smart och enkelt grepp för att skapa engagemang.
rec_talesof_screen3_large
Striderna är intensiva och kortvariga. Tyvärr är de sällan speciellt taktiska.
Slarvigt udda sekvenser
Tales of Graces F:s grafiker gillar uppenbarligen klara, lätt skrikiga färger. Det är sött och gulligt, vilket passar överallt utom i de sekvenser som ska vara skrämmande.
   De flesta mellansekvenser visas av spelets egna grafikmotor, men ibland dyker det upp anime-sekvenser som irriterar mig något genom att skilja sig i stil från övriga spelet. Det känns slarvigt att till exempel inte synka utseenden bättre.
Som en långdistanskorrespondent
Som vanligt i japanska rollspel uppträder karaktärerna som om de behöver två sekunder på sig att reagera på kommentarer och händelser. Varenda mellansakvens blir lika spontan som samtalen mellan en långdistanskorrespondent på telefonlinje och programledaren i Rapport. En obegriplig trend.
Händelserika, snabba strider
I ett försök att uppdatera serien har striderna gjorts mer händelserika. Det går att välja att styra huvudpersonen manuellt, semiautomatiskt eller automatiskt beroende på hur mycket kontroll du vill ha. Det kan vara lite förvirrande i början att sköta det mesta själv, men det rekommenderas för att få ut så mycket som möjligt av dem. Hugg, kombinationer, blockeringar och undvikningar ska tajmas rätt samtidigt som dina medhjälpare använder rätt taktiker för att ge dig assistans.
   Striderna är med den här metoden snabba och underhållande och med det händelserika uppgraderingssystemet blir det sällan tråkigt. Däremot är det inte så mycket taktik eller valmöjligheter inblandade.
tales-of-graces-f-playstation-3-ps3-032
Under de första timmarna styrs huvudpersonerna som barn. Det är ett smart sätt att få oss att känna intresse för hur de är som vuxna.
Inget engagemangskrav
Spelvärlden är väldigt linjär med omvägar enbart för att hitta skatter. Det kan dock ibland vara förvirrande att veta vart man ska ta vägen härnäst då kartsystemet är bristfälligt. Alla olika termer för attackerna och hur de används är också svåra att få grepp om i början, men det är inte ett tvång att lära sig allt. Det går fint att bara engagera sig i de delar som verkar intressanta.
Igenkänning ingen nackdel
Det är ingen ny mark som Tales of-serien traskar in på med Graces F. Det mesta är välbekant och historien känns igen. Men i dagens brist på japanska rollspel är igenkänningen och det traditionella ingen större nackdel för min del. Tvärtom uppskattar jag den lätt nostalgiska upplevelsen som det ger mig. Jag kan bara inte låta bli att drömma om en tid då fler japanska rollspelsmakare lär sig skapa vettiga karaktärer och skriva trovärdiga dialoger.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
498a0fdcfaff519cd308ee7ee324ac36
Genre
Rollspel
Utgivare
Namco Bandai
Utvecklare
Namco Tales Studios
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2012-08-31
Sammanfattning
plus
  1. Mysigt
  2. Välbekant
  3. Snabba strider
  4. Engagerande handling
minus
  1. Kvinnliga våp
  2. Långsamma dialoger
  3. Skränig musik
  4. Brist på nya idéer
  5. Något förvirrande system
  6. Kartan
7

Slutsats

Det är ingen ny mark som Tales of-serien traskar in på med Graces F. Det mesta är välbekant och historien känns igen. Men i dagens brist på japanska rollspel är igenkänningen och det traditionella ingen större nackdel för min del. Tvärtom uppskattar jag den lätt nostalgiska upplevelsen som det ger mig.
Bilder
talesofgracesfplaystation3ps3160
talesofgracesfplaystation3ps3002
talesofgracesfplaystation3ps3006
talesofgracesfplaystation3ps3007
talesofgracesfplaystation3ps3008
talesofgracesfplaystation3ps3014
talesofgracesfplaystation3ps3016
talesofgracesfplaystation3ps3081
talesofgracesfplaystation3ps3100
talesofgracesfplaystation3ps3108
talesofgracesfplaystation3ps3110
talesofgracesfplaystation3ps3115
talesofgracesfplaystation3ps3153
talesof200
#inlineditbutton